Gå til innhold

bakst til barseltiden - HVA lager DERE? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å begynne litt i dag da jeg er alene denne helgen.

har kjøpt inn melk og gjær......

Tenkte sjokolademuffins og boller? Eller kanelboller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting!!!!

Her tar de med seg kaker de som kommer på besøk.. :)

Deilig... :D

Skrevet

Absolutt ingenting! Jeg får heller sambo til å kjøpe noe til å ha i bakhånd hvis noen er tankeløse nok til å komme uten....

Skrevet

Jeg har bakt skolebrød, sjokoladekake og brownies.

Men begynt å minke i fryseren allerede, så jeg håper det ikke blir tomt før det skjer!

Ellers har jeg noen kjøpekaker. Kjenner jeg familie og venner rett har de sikkert med seg noe når de kommer og!

Skrevet

Jeg har bakt brownies som jeg har lagt i frysern,..,tenkte å bake muffins i morgen:0) Ellers så tror jeg at det blir å kjøpe inn litt kjeks og sjokolade tipper jeg...:) Får være greit nok...

Skrevet

Jeg har også tenkt å lage kanelsnurrer, men mannen spiser de nok opp før jeg kommer hjem fra føden, hehe.. Å så sånne kromkakestenger som er duppet endene i sjokolade:-) Kjøper ferdig deig og da er det veldig enkelt å lage de! Og så holder de seg lenge. Lurte på om jeg skulle lage sveler også. Koselig å ha noe å fordrive siste ukene med:-)

Skrevet

ÅÅÅ sveler er digg da!! Åssen lager man det a?:)

Skrevet

Kan jeg spør hvorfor du baker? For å kose deg med noe selv i barselstiden, eller til gjestene?

Jeg synes ikke gjester som kommer på barselsbesøk skal forvente å få noe som helst egentlig. Her kan de få en kopp kaffe, that's it :-)

Jeg tar det med ro og koser meg med lille prinsessa, far har nok å gjøre med de 3 storesøskene og alt som skal gjøres i huset, uten at vi må springe rundt å stelle til for gjestene ;-)

Ingen gjester som har klaget så langt!

Forresten, dere som skriver at gjestene pleier å ta med, ikke verst det! Det gjør de ikke her :-(

Er det vanlig å ta med noe mat da, når man skal på barselsvisitt?

Jeg har aldri tatt med noe selv på barselsbesøk egentlig, men forventer heller ikke at barselskvinnen skal styre med noe, så er helt fornøyd med en kopp kaffe, eller glass vann for den saks skyld ;-)

Men, til HI... hvis du orker å styre med baking og synes det er kjekt, så er det jo bare å sette igang da :-)) Om du ikke deler ut til gjestene, så er det jo godt å ha noe liggende å tygge på selv når du har kommet hjem da ;-)

Skrevet

her forventes det at barsel kvinnen skal oppvarte folk når de kommer på besøk så jeg har bakt:

boller

kanelsnurrer og

skoleboller (wienerbrød)

Skrevet

Jeg stod selv og slavet på kjøkkenet så jeg anbefaler dere virkelig(!!!!!)å be folk ta med seg (de fleste skjønner dette heldigvis).. Det er pes bare å tine og varme boller fra fryseren. Mannen kan sette på kaffen!

Skrevet

Jeg har bakt skolebrød og skillingsboller.. det får holde:)

Skrevet

herregud!!! Om folk har lyst å bake til barseltiden så må det for f.... være våres sak! Herregud så barnslig å bry seg om det! Syns det er greit å ha noe å fylle dagene med jeg:)

Skjønner meg ikke på folk som gidder å bry seg om sånne små ting som dette! Hjelp,....

Skrevet

Her bakes det kun brød ettersom jeg ikke klarer kjøpbrød, så nå er fryseren full av hjemmebakt brød :)

Skrevet

Sist bakte svigermor massssse boller som vi hadde i fryseren , men de minket drastisk selv på kvelder det ikke var besøk ;-)

Håper hun tilbyr seg igjen , hvis ikke blir det nok ikke mye bakst her !

Skrevet

Eplekaker. Kjempelett og godt, enten det blir til gjester eller oss...

Skrevet

Har tenkt å lage:

blåbærmuffins (har så masse blåbær i fryseren)

Pariserboller (har allerede laget)

sjokoladerullekake (tar 15 min max)

skoleboller (nammenam)

Sjokoladekake

Begynner permisjonen på tirsdag, så jeg må ha noe å gjøre på de neste 3 ukene.... :o)

Ellers kommer jeg til å ha noen pakker med Vestlandslefsa i skuffen, for de er så enkel å bare smøre smør på og strø sukker og kanel på.

Skrevet

HJELP! Når dere baker, klarer dere virkelig å gjømme det fra mann og barn eller er de så snill at de ikke bryr seg? Hver gang jeg baker og skal legge det i fryseren så er det jeg laget noen dager tidligere neste spist opp allerede! Aaaaaa!!!!!! Blir helt gal! Jeg maser som bare det på mannen til å IKKE rør det fordi det er så jeg har mindre å gjør etter babyen blir født! Med en nyfødt, barn fra før og terminen er rett før jul så blir det ikke mye tid til å bake da. Trur jeg må begynne å bake når mannen er på jobb slik at jeg rekk å gjømme det... kanskje han ikke sjekker fryseren hvis han ikke vet jeg har baket? Problemet er at han sier han kan bake til jul (og han er flink så det er ikke det) men jeg vil gjerne bake litt også!!!

Skrevet

hehe.. jeg skal bake mens han er på jobb og småen er i bhg. Dytter det langt ned i fryseren, så finner han det ikke.

Småen her har bursdag 6 dager før termin også, så jeg må vel bake litt ekstra til det også...

Skrevet

Jeg syntes ikke det er noe pes å bake litt til barselperioden, det er jo våre venner og familie som kommer og jeg har ikke akkurat så store plager at jeg ikke er i stand til å lage noe godt på forhånd.....

Og det er morro å bake syntes jeg:)

MEN, som dere skriver flere her så blir det vel lusket i frysen på forhånd... Hehehehhe.

I kveld ble det boller, tre brett med min farmors gamle oppskrift... Hun var så snill og god og laget alltid det til vi kom. Spiste dem med pålegg på, særlig fårepølse... Gode minner ja:)

Nei, vi som vil bake må få lov til det. De vi er glade i kommer og da er det for meg en GLEDE å by dem noe godt.

Og du som skrev om sveler: NAM NAM NAM!!!!!!!!!!!!!! Send noen til meg:)

Skrevet

Baker ingenting, jeg :) vi forventer ikke særlig mye barselbesøk da alle venner er på reisefot akkurat i denne tiden, og de som kommer får nøye seg med kopp kaffe og kjeks som vi får kjøpe etter hvert de melder seg. Det eneste vi kjøpte spesielt til anledningen er sånnne små søte sjokolader med babygirl -bilde på som er laget spesielt til besøk i barseltiden, det kjøpte vi da vi var på ferie i utlandet, for en god stund siden.

Synes egentlig at det er litt overdrevet å forvente at man blir bevartet av nybakte foreldre og de skal styre med å lage bakst akkurat da de har mer enn nok å gjøre.Det er ikke lenge til at man skal forvente skinnende rent hus og velduftende barselkvinne uten eneste tegn på tretthet i barseltiden, hvis vi lar folk bli vant til slik. Det er min mening, hvert fall. Om man har lyst og tid og liker det, kan man bake og styre med det, men jeg synes ikke folk skal ha rett til å forvente det. I gamle tiden var det jo barselkvinnen som ble bevartet, og fikk mat og alt levert hjem av andre, og de hadde jo en god grunn til det. Synes gjestene får være fornøyd med kaffe og kjeks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...