Gå til innhold

penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket nettopp med en kollega som fortalte at hun gikk ned i lønn (nesten 100.000/år) da hun hadde svangerskapspermisjon, fordi hun tjente over en maksimumsgrense (som var under 500.000/år). Nå ble jeg litt nervøs, for jeg har ganske mye i lån etter studier og huskjøp, så er litt avhengig av å få beholde lønna mi. Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo ann på om du skal ha 80% permisjon med 100% lønn, eller 100% permisjon med 80% lønn...

Jeg hadde 100% permisjon med 80% lønn, og merka ikke at jeg gikk ned i lønn engang..

Men vet ikke om det finnes noen maks grenser...hvis du er usikker kan du jo bare ta en tlf til NAV

Skrevet

Du får permisjonspenger av inntil 6 G.

Husker ikke hva grunnbeløpet er akkurat nå, men mener å huske att 6G er ca. 370 000 kr...

Skrevet

NAV betaler bare ut lønnskompensasjon(fødselspenger) opp til 6G, som er rett over 400 000 i året for tida. Derfor, hvis du tjener mer enn dette vil du få mindre utbetalt mens du er i permisjon.

Noen arbeidsgivere betaler mellomlegget, men langt fra alle. Du må snakke med arbeidsgiveren din, evt sjekke personalhåndbok for å finne ut av det.

Skrevet

Ja, det var de 6G jeg snakker om.. :(

Får vel bare finne meg i at jeg går ned i lønn da.. :( Utrolig bittert men... Hadde håpet å kunne spare opp litt så jeg kunne ta meg et år ekstra med ulønnet permisjon, men det er jo ikke sikkert det går likevel da.. :(

Skrevet

Det kommer helt an på om arbeidsgiveren din betaler ut mellomlegget. Har inntrykk av at det skjer i en del firma hvor det er vanlig at ansatte tjener mer enn 6G(dog ikke der jeg jobber...).

Skrevet

Ja, men hun som fortalte meg det er jo en kollega, så jeg tviler på at jeg får da hun ikke fikk. Hehe.. Men jeg skal selvsagt sjekke! :)

Skrevet

såå heldig du er som tjener over 400 000 kr i året da! er det frekt å spør hva du jobber med?

Skrevet

Jeg jobber som turnuslege. Grunnlønnen er jo under 400.000 da, men med all tvungen overtid blir det mer. I hvertfall på mitt sykehus. :) Gode penger å ha når man har en masse studielån og huslån å betale ned...

Skrevet

Er du ansatt i staten eller kommunen?

Tror de som er statlig ansatt får dekket mellomlegget opp til 80% hvis en tar et år, og 100% hvis en tar mindre. Mens de kommunalt ansatte ikke får det tror jeg.

Har ei venninne som jobber på sykehus og hun fikk det i alle fall.

Skrevet

Men får en ikke bare grunnlønna i svangerskapspermisjonen, eller regner de ut ett snitt basert på overtid den siste tiden? Jeg ligger selv rett over 6G i grunnlønn, men med overtid blir det stor forskjell. Jeg får heldigvis utbetalt mellomlegget av bedriften, dvs de fortsetter å betale meg lønn, mens firmaet får svangerskaps-utbetalingene (maks 6G). Vet dere noe om dette med overtid? Har ligget på ett snitt med 20% overtid siste året nesten, men spørs om det blir like aktuelt nå fremover. Kjenner jeg blir fortere sliten og trøtt og når hodeverken kommer så må jeg bare gå hjem..

Skrevet

Du får utbetalt et snitt av de beste 6 mnd av de siste 10 mener jeg - og da er overtid med! Jeg tjener også rundt 6G, men jobber i staten og får derfor det jeg skal ha...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...