Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #1 Skrevet 15. september 2007 Har muligens en ny UVI på gang (kun tatt stix, sendt inn til dyrkning) og dette blir da 3de antibiotika-kur på meg i svangerskapet. Er nå i uke 19 ( Første visste jeg ikke at jeg var gravid..) Legen sa jeg burde begynne nå siden det var mulig at jeg hadde det, og heller avslutte kuren dersom prøven var negativ. Han sa det ikke skadet fosteret, men føler meg uansett ille til mote med å ta tabletter... Noen som har opplevd lignende eller som vet?? Er det veldig usunt for fosteret? Eller går det utenom??.. Vet kanskje at jordmødre har annen mening enn legen, men er jo lørdag og vil ikke plage unødvendig de på sykehuset... Noen som kan svare? Hilsen litt bekymret...
Leontine Skrevet 15. september 2007 #2 Skrevet 15. september 2007 Det finnes enkelte typer antibioktika som kan være skadelig for fosteret, og noen som ikke er farlig i det hele tatt. Så lenge du vet at du har rett type antibiotika, er det ingen fare. Jeg har sukkersyke, og var plaget i forrige svangerskap med UVI, og tok vel tilsammen fire kurer. Er nå begynt på min første, er 12+5 på vei, og regner vel med det blir flere... Snakk med legen din om dette hvis du er usikker, og spør hva du kan gjøre for å hindre at du får flere UVI. Drikk mye vann, gå ofte på do, drikk appelsin juice; det er flere ting man kan gjøre for å forebygge.
Erisa* Skrevet 15. september 2007 #3 Skrevet 15. september 2007 Det anbefales at uvi hos gravide behandles med antibiotika. Det er nok litt fordi vi har noe nedsatt immunforsvar når vi er gravide, slik at risiko for at blærebetennelsen sprer seg oppover til nyrene er noe større enn ellers. Og å få en nyrebekkenbetennelse er faktisk ganske alvorlig! Det er bedre å behandle den betennelsen du har, før du evt blir sykere. Den antibiotika du får er testet og skal ikke skade fosteret, og det er veeeeldig mange gravide før deg som har tatt antibiotikakurer før deg - som har fått friske og sunne barn. Det kan forresten være lurt å spise litt yoghurt naturell eller drikke biola mens du tar antibiotika, for den dreper jo en del av den sunne bakteriefloraen i tarmene dine, slik at det kan være lurt å hjelpe kroppen litt:) God bedring!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 Tusen takk for gode svar begge to!! Har begynt kuren;) Nå er det bare forebygging som skal til. Kjøpt Biola allerede:)
Sjokoladebananer Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Jordmoren min begynte å mistenke UVI hos meg. Da startet jeg å drikke mye appelsinjuice og spiste tranebær-kapsler fra helsekost. Etter en uke var urinprøven min fin igjen. Jeg kommer nok til å fortsette å gomle tranebærkapsler med jevne mellomrom, for å unngå UVI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå