Gå til innhold

nattevakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber nattevakter. Noen som vet hvordan reglene er for fritak fra nattevakter når man er gravid? Har hørt noe om at man blir fritatt på slutten av svangerskapet, men vet ikke hvor man finner dette?

Håper noen kan hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært omplassert fra nattevakter fra dag 1. Jeg klarer rett og slett ikke gå nattevakter p.g.a at jeg blir kvalm og kaster opp når jeg blir trøtt.

Jeg tok med meg et skjeme fra arbeidstilsynets sine hjemmesider. Omplassering ved graviditet. Jeg tok det med til legen min og fikk underskrift og leverte så til arbeidsgiveren. Sjefen min syns det var greit. Allternativet er jo sykemelding.

Skrevet

Legen min sa jeg kunne jobbe nattevakter frem til uke 27 dersom det gikk bra. Etter uke 27 skal man visst ikke jobbe natt. Tror det var på grunn av døgnrytmen til babyen og at den lett blir stresset dersom mor snur sin rytme. Da kan du få tilrettelakt slik at du får byttet over til dagvakter. Alternativt sykmelding, dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg. Lykke til =)

Skrevet

Dersom arbeidsgiver ikke kan legge til rette for deg, har du rett til å være fraværende fra jobb når du har nattevakter, og samtidig motta sykepenger. Dette tilsvarer vanlig lønn, bare at det er trygdekontoret som utbetaler, og ikke arbeidsgiver.Arbeidsgiver får da penger til vikar for deg akkurat som om du skulle være sykemeldt, bare at du er ikke det.

Skrevet

så lenge man fungerer greit og at man får nok søvn uannsett så er det ikke no regel for når man er fritatt. Men føler man man ikke takler det så er det noe annet. Jeg jobbet nattevakter til uke 31. Da ble det for slitsomt mht og snu døgnrythme og ha energi til overs.

Skrevet

Som hun over nevnte, det er ingen spesifikke regler for at man må fritaes fra nattevakter. Jeg har kun nattevakter, og gikk i min stilling helt til og med uke 31. Jeg fikk tilretteleggingspenger fra nav, og i samarbeid med min arbeidsgiver utformet vi et opplegg som passet meg veldig bra.Jeg hadde ingen søvnproblemer, eller vansker med å snu døgnet, og visste det var mer hektisk på dag/kveld og valgte derforå bli på natt. Grunnen til at jeg ikke gikk lenger enn uke 31 var rett og slett at jeg da gikk i ferie og så permisjon.

Min lege nevnte ingenting om farer da jeg snakket med henne, har selvfølgelig lest om forskningsresultater jeg også, og flere av disse sier mye om at man også må gjøre det som kjennes best for en selv, og det ble min lege og jeg enige om, at jeg hadde det best slik det var. Kjenn på kroppen din og finn ut hvordan den reagerer, også gjør du det som kjennes best for deg. Lykke til fra en som forhåpentligvis snart er ferdig med dette svangerskapet:))

Skrevet

Tusen takk for god hjelp jenter:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...