alvis Skrevet 15. september 2007 #1 Skrevet 15. september 2007 Jeg har en nydelig gutt på 2 år og 3 mnd. Han går i barnehage og trives godt der. Jeg er nå gravid og har gått ut i permisjon. Jeg har derfor hatt gutten hjemme endel og hvis han er i barnehagen så er han der korte dager, 4 timer. Men jeg kjenner jeg blir så utrolig sliten da han ikke vil leke alene. Ikke 1 min en gang. Jeg må være med ham på rommet og er jeg ikke det går han etter meg eller sitter sammen med meg i soffen. Magen min er stor nå og det er vondt for meg å sitte på gulvet så det blir endel soffesitting. Jeg syns så synd på gutten min som skal sitte der i soffan med meg fordi jeg ikke klarer leke med ham. Hvordan er det med deres 2 åringer? Leker de alene eller har de lyst at du skal være der hele tiden?
bomper`n Skrevet 15. september 2007 #2 Skrevet 15. september 2007 han leker litt alene, men det er nok mest stas at en av oss er med. er selv gravid, men klarer gudskjelov kortere perioder på gulvet. men ellers er det jo mange ting som kan lekes med på bordet da;) har en sakkosekk som er helt topp og ligge i når jeg tilbringer lengre tid på gulvet;) men kjenner igen litt av problemet ditt!
To trollunger + en spire Skrevet 15. september 2007 #3 Skrevet 15. september 2007 Han leker stort sett alene, men henter oss hvis han trenger hjelp til noe :-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 Jenta mi er like gammel som gutten din, hun er igrunnen flink til å leke alene. Kan holde på lenge alene med feks duplo og dukker, men det kommer litt an på dagsformen hennes. Jeg har også en baby slik at eldstejenta vet at jeg trenger tid med henne til mat og stell. Når jeg var gravid hadde jeg barnehageplass til henne, og den benyttet jeg mye på denne tiden. På slutten faktisk hver dag. Jeg fann ut at det var best for henne å være der, da jeg var stor, tung og lei. Også når babyen var nyfødt var hun mye i bhg, det er jo gjerne en litt hektisk tid de første mnd med ny baby. I dag er jeg hjemme med begge på fulltid, og syns det går utrolig bra, men det er jo kanskje fordi hun er såpass selvstendig i leken.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #5 Skrevet 15. september 2007 Sønnen min går full tid i bhg, så når vi er hjemme i helgene, så leker han for det meste alene. Og det syns jeg ikke det er noe galt i det. Han må få føle hvordan det er å kjede seg innimellom.
Vektemor Skrevet 15. september 2007 #6 Skrevet 15. september 2007 Har en jente på akkurat samme alder som din. Vil ikke leke alene. Hun er veldig selskapssyk, skal ha med seg noen å leke med hele tiden, voksne som barn. Synes det er slitsomt til tider, for jeg er ikke noen god "leker". Synes faktisk det er ganske kjedelig. Lurer på om det er riktig av meg å leke med henne da, men hva skal jeg gjøre ? Hun blir frustert hvis jeg ikke blir med henne. Dessuten tenker jeg at hun ikke gjør noe feil. Vi mennesker er jo sosiale vesener som er ment å skulle samhandle i flokk, så da er hun vel bare sosial av seg. På den annen side tenker jeg jo over at hun kanskje ikke trives så godt i sitt eget selskap. Så tenker jeg også; hjelp, tenk hvis hun blir uselvstendig ? Vanskelig dette her. Hadde vært moro å hørt om flere har erfaring med om lek alene blir bedre etter hvert som barne blir eldre.
annie-77 Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 Tulla her er 2 år og 4 mnd og nå har hun endelig begynt og leke litt alene. Men ikke hver dag. Det har kommet nå etter at hun begynte i ny barnehage, der de har mye tid til frilek. Der har hun liksom lært og leke med dukker, tegnesaker etc. Også har hun begynt og kunne fantasere, det tror jeg har mye og si både for at hun kan sitte litt med en bok, og tegne mens hun forklarer til dukken eller bamsen hva hun tegner. Likevel 10 min sammenhengende lek er vel maks av det hun har klet. Men det er jo en fin,fin begynnelse. Og i dag klarte hun faktisk og sitte stille i 11 minutt (jeg tok tia...) når vi leste i mumiboka. Det er ny rekord! Var jeg deg så ville jeg latt gutten din gå mere i b.hagen nå. Da får han jo utfoldet seg litt mer, kanskje lærer han etterhvert og leke litt alene (du kan jo nevne det for de ansatte sånn at de kan være litt obs på at han får sitte i fred i b.hagen om han leker fint). Og når babyen kommer og du kanskje trenger og ha lit mere fritid uten han, så er det greit om han er vant til å være der en del så ikke han føler seg avvist av dere. Håper at du får kost deg i permisjonen. Og lykke til med ny baby!
alvis Skrevet 16. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2007 Takk for svar alle sammen! Jeg har vært inne på tanken å ha han litt lenger i barnehagen nå den siste uken før babyen kommer men er redd for at det blir langa dager den første tiden etter fødselen også. Vi leser mye, pussler pusslespeil og tegner men han syns det er mest stas å gjøre ting med litt fart i. Helst skal han dansa, hoppe, bygge kojer og bli kastet høyt opp i luften:) Men, han er en glad gutt så det er ikke sån at han tar skade av å ha det litt kjedelig med meg. Merker godt nå i helgen at det er pappa som er mer populær en mamma:)
Janusina Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Jeg har nok vært slapp mtp dette med å leke så mye med han. Men han får oppmerksomhet og slik altså. Men han har alltid vært en veldig selv-aktiviserende unge. Derfor har jeg aldri sittet så mye med han på gulvet. Rett og slett fordi han koser seg og leker så bra alene. Nå går han i barnehagen og stortrives. Veldig flink til å leke, også m andre barn,
Mille** Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Både og vil jeg si. Hun er 2 år og 2 uker nå, leker mye alene hvis vi er i stua, og da kan vi sitte i sofaen mens hun leker på gulvet. Men går jeg på kjøkkenet eller do er hun etter som en ekstra skygge. Etter at hun begynte i barnehage har hun blitt flinkere å leke alene, tror hun hadde godt av å komme bort fra de samme, gamle lekene sine. Nå er hun ikke så lei dem mere. )
r r r Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Hos oss har ungene vært helt forskjellige. Nr1 var aldri særlig flink til å leke alene - han har begynt å bli veldig flink nå som han er passert fire. Mens nr2 hun har alltid kunnet lekt mye på egenhånd og er veldig flink til å holde på med ting for seg selv.
ariel78 Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Sønnen min gjorde ikke det før han var nærmere 2,5 år. Da hadde han vært hos dagmamma siden han var 1 og var vant til at det skjedde mye, de var 4 barn sammen alltid. Men han måtte slutte der samtidig med at jeg gikk i permisjon og da vente han seg etterhver mer til og leke selv heldigvis, greit og få gjort litt andre ting også:-) Det er nok også alderen, han er nå nærmere 3 og leker mye lengre med ting osv enn han gjorde før..
nepomuk Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 Ja, hun er 2 år og 3 mnd og de siste 4-5 ukene har hun blitt veldig flink til å leke alene. Kan gjerne sitte og leke med duplo på gulvet alene i inntil en time om gangen. Nå har vi latt henne få ha duplokassene på stua da, så kanskje det er derfor hun leker så godt siden vi stort sett er i nærheten. Synes virkelig ting har forandret seg de siste ukene, etter at hun begynte i barnehage. Språket har utviklet seg veldig, hun har fått mye større fantasi og kan sitte og snakke med seg selv i lengre tid av gangen, føre samtaler med dukkene sine o.l. Tidligere var hun sånn som HI beskriver, at hun ville vi skulle være med hele tiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå