Gå til innhold

Amme i søvn, 6mndr, please hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på snart 7 mndr. Hun hadde kolikk og eneste måten hun fikk sove på, var å amme henne i søvn... Etterhvert som kolikken ga seg var det blitt, ikke bare en vane , men en nødvendighet.

Har prøvd noen netter å ikke amme søvn, bare til veldig trøtt og så legge ned. Hun skriker som om hun er torturert... Hjelper ikke at jeg har en hånd på henne, synger beroligende, ligger stille ved siden av, eller går ut. Hun gir seg ikke og de (ytterst få) dagene jeg har prøvd tør jeg nesten ikke se naboen i øynene, for det er ikke småsutring hun driver med...

Hva skal jeg gjøre?

Hun tar ikke smokk, ikke flaske. Får litt grøt, men det gjør ingen forskjell.

Må også amme henne hver eneste gang hun våkner litt, kan være etter 20 min eller hver annen time.

Puppen er rød og sår, og jeg ser ingen vei ut av dette...

Noen med tips???

Oi, som jeg håper det sitter noen klokinger med erfaring der ute ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper noen svarer deg, for har det på akkurat samme måte, han er 6 1/2 mnd, og jeg ligger med puppen ute hele natta føles det som.

Ammes i søvn om kvelden, og våkner som du skriver etter 20 min (da har han gjerne vært veldig trøtt når han la seg) eller hver annen time / hver time gjennom natta...

Hver kveld tenker jeg : Nå skal jeg forsøke å venne av med dette, men som du skriver, ingenting hjelper. Tar ikke smokk, ikke flaske.

Noen ganger når han våkner hjelper det bare å ta puppen inntil, han tar den i munnen, og sovner med engang, jeg er en smokk En sår smokk..

Alle rundt meg har barn som sover hele natta føles det som..

Skrevet

Ja!!! jeg har det også akkurat sånn!!!! vet ikke hva jeg heller skal gjøre. Min er også 6mnd, og jeg ligger ute med puppen hele natten, får han ikke til å ligge i egen seng...

Håper noen har svar.........

Skrevet

Jeg har ingen fasit, ikke så veldig mye erfaring heller, men jeg tror egentlig at du må lide deg gjennom noen kvelder/netter med mye skriking for å få avvent henne med det. Må på en måte lære seg å finne roen og søvnen selv, uten puppen. Er det det samme med søvn på dagtid også?

Kanskje det går an å si ifra til naboen slik at han vet hva som foregår? :)

Skrevet

Barnet ditt er gammelt nok til å gjennomgå Ferbers gråtekur. Bestem deg for å sette av en helg, send ut nabovarsel og sett i gang. Det tar vanligvis 3 dager - så er det gjort, og du får en baby som sovner av seg selv.

Lykke til!

Skrevet

Vi hadde det sånn med storesøster, hun måtte ammes i søvn, pupp hele natten, nektet å sove i egenseng. Ingen trodde - eller tror fortsatt på meg når jeg sier det, og at hun bare var bortskjemt. Etter 9 mnd bestemte vi oss for at nok var nok, og hun skulle bare få skrike. Hun hadde da blitt mindre avhengig av pupp på natten, og trakk seg bort fra meg for å sove. Merkelig nok gikk det greit å legge henne i egen seng, og etter det har det ikke vært noe problem. Hun fikk nattpupp på sengekanten til hun nesten sovnet, så rett over i ei varm seng. Jeg tror hun bare var klar for det, og at hun var avhengig av den kosen og tryggheten mamma gir. Lillejenta vi har nå er ikke sånn, hun kan legges i senga, så sover hun. Vi gjør akkurat det samme nå som sist, de er bare forskjellige.

Tror du må bare vente til de vokser fra det, eller ta en skrikekur. Jeg har ikke hjerte til det, og er ikke sikker på at det har virket heller. Dessverre ingen trøst, men det går over en dag!

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte, og syntes Ferbers gråtekur hørtes grusom ut. Så jeg valgte etter mange lange puppe-kvelder/netter en slags middelvei. Snuppis er forresten 7 måneder.

Det gikk i alle fall ut på at etter at jeg hadde lagt henne i sengen, så tok jeg henne ikke opp samme hvor mye hun skrek. Men jeg satt ved siden av sengen hele tiden, og holdt henne gjerne i hånden og snakket beroligende. Første kvelden tok det 2 timer før hun sovnet...deretter har det gått lettere å legge henne.

Men hun våknet fortsatt om natten og hylte og ville ha pupp. Siden sambo skulle opp i 5 tiden, spratt jeg opp for å gi henne pupp slik at sambo ikke skulle våkne. Men for en ukes tid siden bestemte jeg meg for at nå orket jeg ikke 3-4-5 amminger om natten lenger.

Jeg ba sambo sove på sofaen, og stålsatte meg selv. Første natt var hun våken 3 ganger, først i 2 timer, så i 45 min og siste gang 15 minutter. Jeg satt ved sengen hennes og holdt henne i hånden til hun sovnet hver gang og etter den natta var jeg utslitt!

Men bet tennene sammen og gjorde det samme neste natt, da våknet hun 2 ganger og ca 15 minutter hver gang. Tredje natta var hun våken 1 gang og bare småsutret litt i 5 minutt...Nå er det litt opp og ned..

Men cluet er vel å ikke ta henne opp og gi henne pupp når hun våkner!

Oi dette ble langt, håper det ikke ble alt for rotete...

Men har nå sovet 6 timer i strekk for første gang på 7 måneder!

Skrevet

Enn om du gir vann på flaske istedenfor pupp.. Slik at det ikke blir noe kos liksom.. Du skrev hun ikke tok flaske, men om du repeterer noen ganger går det sikkert bra:)

Skrevet

Snuppa her er 10 mnd og hun ammes fremdeles i søvn. Jeg har ingen problemer med det, og vi har fått til en fin rutine. Fram til ho var ca 8 mnd våkna ho veldig mange ganger om natta, da bestemte vi oss for at jeg skulle ligge på gjesterommet en stund og pappan tok henne på natta. Vi har ikke en baby som bare lærer seg å sove hele natta, så etter 2 mnd våkner ho fremdeles, men det går greit å få henne til å sove igjen. Da vi nattavvente henne fikk ho masse kos og ho blei strykt på og evt. bært for å sovne igjen, ho fikk smokk og tilbud om vann. Jeg er helt i mot ferber, og kommer ikke til å prøve det som siste utvei en gang. Det jeg prøver å si er at det ikke alltid er "sovne av seg selv og sove hele natta" som er det beste for babyen, eller mulig å gjenomføre med din baby. Jeg har slutta å høre på det "alle" sier om å sovne av seg selv og ferber og sånn, og gjør det jeg føler er best selv...

Men hvis du selv føler at det er problematisk å amme i søvn, så må du gjøre noe med det, men hva vet ikke jeg...

Skrevet

Har prøvd flaske amnge ganger men det funker desverre ikke...

Syns ferber virker ganske brutal, men tenker at i siste instans må det vel bli sånn. I hvertfall når amming nedtrappes veldig eller slutter. Men det skulle helst skje noe før. Får rett og slett litt klaus av å aldri på 7,5 mndr kunne være lenger enn fem minutter borte fra huset og uten å vite når jeg evt kan være borte mer.

Men det er ihvertfall godt i vite at det fler som har det sånn ;)

klem hovedinnlegger

Skrevet

Jeg må bare tillegge at Ferber slett ikke er så "brutalt" som mange tror. Man går jo innom barnet med jevne mellomrom, stryker det og lar det få vite at det ikke er forlatt. Noen barn har veldig sår gråt (min datter har det) og høres ut som hun blir torturert når hun gråter - noe hun selvsagt ikke blir...! Da må man bare stålsette seg og vite at alt går bra. Min sønn gjennomgikk Ferber både for å sovne selv og ved natt-avvenning og har siden vært en drøm å legge (han er 3 år nå) - alltid med et smi! Han har i hvertfall ikke tatt noen skade, og har aldri våknet på natten siden den gang heller. Både foreldre OG barn får det bedre om natten!

Skrevet

Jeg tror heller ikke ferber generelt er skadelig for barn. Ihvertfall ikke etter en viss alder (etter 4 mndr er det vel..?).

Problemet mitt er litt at jeg ikke tror jeg fikser at vesla gråter så ekstremt lenge, hun er nemlig særdeles utholdene, og har en intens og høy hyle-gråt.. Pluss at storesøstra sover i rommet ved siden av, og våkner og blir veldig le seg av brølingen ;)

Merkelig at barn er så forskjellige... Hun liker f.eks ikke ligge i vogn heller. Hun kan ligge et par minutter, men så bgynner den samme intense brølinga, som om hun rett og slett kjeder seg, og da er det opp på armen, eller i bjørn -så blir hun superhappy..

Rart dette, Kanskje har jeg latt henne utvikle litt for gode (les dårlige) vaner... Men det var det riktigste syns jeg ift kolikken.

Vel, sitter andre med gode erfaringer eller åpenbaringer, please skriv ;)

Skrevet

Jeg forstår at noen ikke orker å høre på hysterisk barnegråt, og må innrømme at jeg gruer meg litt til vi (kanskje) må ta den omgangen med vår datter. Hun er bare 3 mnd nå da, og ammes i søvn stort sett. Men etter som jeg hadde så god erfaring med forrige mann så går det nok bra denne gangen også.

Hehe...frøkna her er heller ikke så glad i vognen sin, og vi har gått mange turer med hyling hele veien (noe som jo blir minst like ille som Ferber egentlig....)

Vil bare si at hvis dere bestemmer dere for å gjennomføre Ferber, så sett bort eldstemann en helg og vær innstilt på at dere skal gjøre den "jobben" det er.

NB! Ferber skal ikke benyttes på barn før de er 5-6 mnd gamle.

Jeg må også tillegge at jeg har flere venner som har like god erfaring med metoden og at jeg har snakket med "Sove-Karin".

Skrevet

God ide å sette bort minstejenta når en evt ferber skal gjennomføres. Og hvis vi skulle komme så langt på 3-4 netter at det blir levelig for alle, tror jeg det er en god investering. Bare vi husker nabovarsel, da ;)

Men hvem er sove-Karin og hva har hun sagt?

Ville vært godt å få enda flere gode argumenter før vi evt setter igang .)

-takk for svar-

Skrevet

Karin Naphaug er kjent som "Sove-Karin" fordi hun jobber som søvn-terapeut og hjelper mange hundre familier hvert år med barn og søvn. Les mer om henne på www.sovekarin.no

Hun er en skjønn dame som kan enormt mye om barn og søvn. Hun tar både telefonkonsultasjoner og hjemmebesøk, men jeg har kun snakket med henne på mail såvidt. (Du kan Google henne så får du opp mange artikler om henne). Hun er kjent for å benytte Ferber på barn som er gamle nok til det og har andre metoder for yngre barn.

Nå tror jeg ikke dere har behov for henne i første omgang. Men det er veldig viktig at hvis man skal gå i gang med Ferber metoden at dere har lest om den og følger den slavisk (i forhold til intervallene man skal gå inn til barnet). Det går sikkert an å gå for en "light-versjon" hvor man sitter inne hos barnet hele tiden, men det virker på meg som om det tar litt lenger tid før man får resultatene. Ferber tar i de aller fleste tilfeller 3-4 dager og så er det gjort. Det er mange som er i mot denne metoden, men om du tar en prat med Karin først så kan hun nok berolige deg med at hvis du gjør dette riktig så er det verken skadelig eller så ille som man kanskje frykter. Første kvelden er verst, da kan det ta opptil 2 timer før de endelig sovner. Andre kvelden tar det kanskje 30 min, og tredje dagen bare 10 min (hehe...hvis de følger boka da...!)

Om det skulle vise seg at babyen din gråter så ille at hun "går helt i fistel" eller begynner å hoste/brekke seg, så ville jeg nok avsluttet forsøket. Men dersom det bare er "vanlig" gråt så går det helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...