Gå til innhold

DOBLE NAVN, SINNSYKT FJOLLETE.. TYPISK UNGPIKE-GREIE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg må si at det er fryktelig mange pompøse navn ute og går her. For eks:

Ella Victoria

Aida Nicoletta

Alva Madelen

Fabian August

Oscar Phillip

Sander Nicolay

hehe, ler meg ihjel.

Jeg synes navnevalgene her inne er på grensen til parodiske.

" Vi skal kalle prinsessen vår for victoria madelen adele, men skal bare kalle henne victoria!" HVA er det???

Jeg tenker dette om menneskene bak disse navnevalgene:

- unge (+/-20 år)

- flokkmentalitet: Kan vi kalle ungen vår dette, eller er vi helt galne da? (Hallo!!!!! i følge ssb er det 7850 som har valgt det før deg, så JA!)

- ikke akademisk utdanning (heller aldri vurdert det)

- bor gjerne på landet

Tips til alle dere: www.ssb.no, søk på navn,sjekk ut de mest populære og sett så de mest popis sammen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to navn..:P Min mor var over 20 da hun fikk meg.. Vi bor ikke direkte på "landet" og hun er utdannet:)

Skrevet

Først og fremst syns jeg folk må få kalle ungene sine det de syns er fint. Men det hindrer meg ikke i å personlig mene at noen foreldres oppfatning av vakre navn grenser til det komiske, for ikke å si pompøse :)

Jeg må smile litt i mitt stille sinn når jeg hører navn som Anaïs Mercedes, Emiil Johannes, Sander Alehandro (names have been altered to protect the innocent...) Hehe... likevel er det kanskje noen som fikk et glimrende navnetips her, eller??? :)

Det blir enda mer komisk hvis man har et skikkelig traust, norsk etternavn - hei, jeg heter Linnea Zoe Chablis - Gustavsen... eller Marcus Fabian Narvestad....:)

Skrevet

Flotte navn, HI. Virkelig fabelaktige eksempler på dagens trend, som kort sagt dreier seg om å smelle i hop en haug av de mest eksotiske navnene man vet om (eller klarer å lage inni hodet sitt), bytte om på et par bokstaver, og sette det på en fødselsattest. Endelig fikk mamma en liten dukke som kunne få navnet hun bestemte seg for å gi barnet sitt da hun var sju. Hurra!

Skrevet

Dersom begge (evt alle) navnene skal brukes, så er det vel greit.

Skrevet

Nei, det er ikke geit om man bruker begge navnene.. så sinnsykt pompøst, ja.

Latterlig synes jeg.

HI

Skrevet

Hm.... Takk for at du syns jeg er en ungpike da, for jeg er 34 år. Skal ha nr 2 i april, å har tenkt på dobbelt navn gitt. Har det på 1.mann å=))

Åssen navn liker du da?

Skrevet

Jeg er så enig med HI. Hvorfor leke kongelig når man ikke er det?

to unger i blokka som heter: Victoria Isabelle og William Aleksander....foreldrene var ganske unge, ikke spes. ressurssterke og hun jobber ikke...han jobber på et lager.

Lekkert!!!!

Skrevet

Jeg kaster meg ut i debatten med en ny påstand:

Klasseskillet i Norge går mellom de som har to fornavn og de som har to etternavn!

Skrevet

To fornavn og to etternavn.. Min samboer har både to fornavn og to etternavn. (teit)

Jeg har bare ett av hver. Jeg er utdannet og faglært og ganske ressurssterk. Han er ingen av delene.. Så vetke jeg...

Ungen vår får to etternavn inntil den dagen vi gifter oss,men jeg nekter å gi ungen min dobbeltnavn. Rett og slett fordi jeg mener det er tullete og unødvendig. Folk skal ha det jeg kaller for "trøkkenavn". Det å sette et navn bak et annet,bare for å gjøre det. Typiske eksempler på "trøkkenavn" er Christine,Cathrine og Caroline. Jeg har maaaange venninner som har ett av de der etter navnet sitt,og dermed gir det videre til sine små..

Skrevet

Jeg har selv et kort fornavn og et kort etternavn og har alltid ønsket meg et mellomnavn. Ikke fordi jeg ville brukt det til vanlig, men mellomnavnet har litt å si for familietilhørelse. Derfor vil jeg også beholde mitt eget etternavn om jeg gifter meg. Fordi det er MEG.

Ellers har jeg en følelse av at de som ble født på 70-tallet og hadde jenter i klassen med navn som Yvonne-Jeanett og Ann-Charlott er litt mer forutinntatte mot det å ha to fornavn enn det vi født på 80-tallet (Som hadde mest Silje og Kristine i klassen) er. Enkle navn er greit nok det, men ikke forvent at ungene deres kommer til å takke dere for det heller. Smaken forandrer seg. ;)

Skrevet

Tror ikke det. Mange teite etternavn i rekke og rad høres jo ikke helt klasse ut det heller. Men er HELT enig med de som syns sånne ungpikeroman-navn i fleng er helt skrekkelig. Det oser white trash. Det er de samme som bare skal ha rosa klær til "prinsesser" og blå tøffe klær med biler og traktorer til "prinsene": Det stinker underklasse, damer, og evigmange år i kø på sosialkontoret... Hvorfor vil dere stemple barna deres sånn? WHYYYYY??? De har jo foreløpig ikke gjort dere så mye vondt!?!??!

Skrevet

HI du må jo være en gammeldags dømmende dame..

Jeg har doble navn på mine barn, triple også..

Skal vel ikke du bry deg med.

Nydelige navn har mine barn..

og tenk du... jeg er både utdannet , og snakker flere språk...

og er en veldig oppegående dame..

Du trenger hjelp !!

Og jeg kan love deg at dine barn som jeg da regner med heter :

Ingunn og pål og Kari ikke akkurat kommer til å takke deg !!!

Skrevet

Helt riktig, det finnes INGEN mellomting mellom Mercedes Angora-Fiolée og Kari.

Skrevet

Jeg er en jente på 23 år, og vi skal kun ha et kort, enkelt navn på vår lille prinsesse! Og kun et etternavn. Samboers:)

Dette fordi vi føler det blir for tungt med dobbeltnavn, og eller 2 etternavn.

Synes det sier litt om deg som forhåndsdømmer foreldrene til de barna med lange, mange, fancye, og pompøse navn!

Det er en ting at vi har forskjellig smak, og at vi ikke liker akkurat de navnene. Og synes de er pompøse, fancy, stygg og latterlige.

Men å sette foreldrene til disse barna i bås, blir bare dumt!!

Det er vel like mange eldre, unge, velutdannet, ikke utdannede som velger dobbel-trippel navn!! Og ikke minst korte, og enkle navn!!

Jajajajja, bra vi har forskjellig smak sier no bare jeg!!! :)

Skrevet

Grunnen til at vi fra 70-tallet ikke liker dobbelt-navn er kompleks. Halvparten av oss har dobbeltnavn selv, og dessuten var hovedpersonen i lesebøkene våre oppkalt etter begge bestefedrene sine og hette derfor Ola-Ola. prøv å foreslå Ola-Ola på navnedebatten og se hvordan folk reagerer. Det kan gi en pekepinn på hvordan vi har det i forhold til dobbeltnavn.

Skrevet

Mesana... hi her:

3 navn... hahahahahahahaha, det er helt fantastisk.

Joda, vi er forskjellige.

Helt greit. Men slapp av da, jeg må få lov til å si at flesteparten av dere som velger slike navn til barna, ERi nnenfor mine kategorier.

Men ingen regel uten unntak vet du..

En kategori er ikke 100 %.. det betyr bare at det eller de som inngår i den gruppen har visse FELLESTREKK!

(en og annen har kanskje klart å ta en 3årig helsegrad)

Skrevet

Detter er oss:

-Mor 36

-Far 38

-Begge har høyere utdannelse, 4år+

-Barna har to fornavn og 2 etternavn

-Barna får navn som har blitt brukt i familien i generasjoner

-Familietradisjon med mellomnavn

-Resurssterke

Smaken er som baken, delt.

Om noen liker dobbeltnavn, så la de være.

Til HI, hva mener du er et passende navn til den kommende pode. Ola, Per, Pål, Kari osv?

Skrevet

Heldigvis for mangfoldet. Tenk om vi bare kunne gi oss/barna navn som HI synes er fint og passende, det hadde vært kjedelig det.

Skrevet

Jeg har i alt faktisk 5 navn hehehe..... Sønn min har to fornavn og to etternavn. men er noe som heter mellomnavn å serru=))

Skrevet

Detter er oss:

-Mor 36

-Far 38

-Begge har høyere utdannelse, 4år+

-Barna har to fornavn og 2 etternavn

-Barna får navn som har blitt brukt i familien i generasjoner

-Familietradisjon med mellomnavn

-Resurssterke

Smaken er som baken, delt.

Om noen liker dobbeltnavn, så la de være.

Til HI, hva mener du er et passende navn til den kommende pode. Ola, Per, Pål, Kari osv?

HI svarer:

Nå er ikke alle doble navn like ille. Jeg kaster opp av de som setter alle disse popis-navnene sammen.

Og til ditt spørsmål om passende navn:

Tja, Ola og Kari er veldig pene navn. Per og Pål: ikke min smak.

Merk deg dette: om to, kanskje tre år er det nettopp disse navnene som blir det som i dag er amelia, thea, emma osv...

Det er VI som setter standard for deres navn. Hahahahaha...

Ta lærdom.

Skrevet

HI du er klar over at du høres helt sinnsyk ut.....

Hva er all denne "hahahahaha" ??

Du har nok kalt ungene dine for Ola og Kari ,,og Pål å Gunnar.

Og nå angrer du, fordi du skjønner nå at det er sinnsykt stygge navn i 2007 !!

DET er hahahahahahaha....

Skrevet

synes du er litt fjollete jeg, som skrver slike fjollete innlegg!

Skrevet

Det er jo et klart skille på 'normale' dobbeltnavn som passer sammen/slektsnavn osv, og på pompøse dobbeltnavn, tror det er dette HI mener.

Og med pompøse dobbeltnavn mener jeg navn som:

Victoria Madeleine, Sunniva Linnea, Sander Thobias osv

OG der det blir lagt til z istedenfor s osv..

F.eks; Ezpen, Izabell osvosv... blæææh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...