Gå til innhold

Slutte med bleie om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi som blir fire år i desember, skal prøve å slutte med bleien om natta nå. Hun er veldig stolt av det.

Men... Jeg får henne ikke opp å tisse om natta. Da blir hun bare kjempesur.

I går natt prøvde jeg å vekke henne når jeg la meg, kl 23.00, men hun ville ikke. Kl 04.00 våknet jeg av at hun hadde tisset seg ut.

Hvordan gjør dere dette? Håper på noen gode råd... Går det seg til av seg selv??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vekk henne, bær henne på do i søvne så tisser hun antageligvis.

Man skal visstnok ikke gjøre det slik, men vet om flere hvor dette har funka bra, og det har blitt unødvendig i løpet av kort tid.

Skrevet

Har hun hatt noen tørre bleier til nå da? Regner med det siden dere er så bestemte på å slutte med sovebleiene. Det å ta et barn opp for å tisse om natten, vil kun fungere dersom barnet er moden for bleieslutt, dvs. at barnet har forutsetninger for å kunne holde seg tørr. Er ikke det tilfelle, vil en slik fremgangsmåte faktisk bare kunne føre til det motsatte. Nemlig at det tar lengre tid å få barnet tørr. Årsaken er så enkel at man ved å ta barnet opp om natten, lærer kroppen til at urinen skal tømmes i løpet av natten, noe som jo er det motsatte av hva man ønsker å oppnå. Vær også klar over en ting til, at dersom dere nå lover barnet at hun skal få slutte med nattbleiene, ja så kan det bli veldig vanskelig å få henne til å akseptere å sove med bleie igjen senere om det viser seg at hun ikke har forutsetning for å kunne holde seg tørr. Da kan du risikere å måtte vaske pysj og sengetøy hver natt eller mange netter i uken i månedsvis eller år fremover.

Skrevet

Nei, hun har ikke pleid å være tørr. MEN hun hadde ikke tisset i senga i natt (muligens det bare var flaks).

Jeg hadde skjønt det du sier, EvaL, hvis hun var 2-3 år. Men hun fyller altså snart 4 år. Og har vært tørr på dagtid i over ett år...

Skrevet

Ikke lett det der...

Men passer du på at hun tisser før hun legger seg?

Jeg hadde latt henne prøve å ligge uten bleie iom at hun ønsker dt selv. Legg et tisselaken i sengen hennes og prat om dette før hun legger seg, slik at hun er klar over det:o)

Skrevet

Men 4 år er ingen alder å snakke om når det gjelder tørrhet om natten. Faktisk så tisser så mange som nærmere 20% av alle førsteklassinger i sengen, og et barn må ha fylt 6 år før det karakteriseres som sengevæter. For frem til denne alderen ansees det nemlig som helt normalt at barn tisser på seg om natten. Så mitt råd er å roe ned og ikke la dere stresse av antall som har gått i følge kalenderen dersom ikke den positive trenden med tørre netter har fortsatt da :o)

Skrevet

Dattera mi fyller fire i oktober. Hun er tørr på dagen, men bruker fremdeles bleie om natta. Hun har perioder der hun er helt tørr, men får tilbakefall...jeg stresser ikke av den grunn.

Tror det gjelder å ikke lage noe nummer ut av det når de tisser i bleia/senga -men heller blåse det godt opp og skryte masse når de ikke gjør det:)

Vi har gjort det sånn at vi sjekker bleia sammenhver morgen, og dersom den er tørr er "premien" å få sove i truse påfølgende natt. Har da tisselaken i senga i tilfelle. Noen ganger går det bra - andre ganger ikke.

Har prata med dem på helsestasjonen oxo -og de mener at en bare må ta tiden til hjelp - vi er på god vei:)

Sønnen min på 6 år slet oxo litt med å bli 100% tørr på natta -var vel over fire år før han hadde full kontroll..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...