Lilly 79 Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Hva er det med dere barnehagetanter, egentlig? Raser i vei om at dere er barnehageassistenter eller pedagoger osv.. Hvorfor er det så viktig å fremheve dette? Dere jobber i en barnehage uansett, og så lenge dere vet den korrekte stillingsbeskrivelsen, hva er egentlig problemet?
Gjest Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Bestevenninna mi er vernepleier, og syns det er søtt at brukerne kaller henne alt fra "jenta mi" til "maskoten vår"....
Libido- Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 jeg ble litt forfjamset da jeg fikk høre assistent første gangen.. Trodde det bare var noen ufaglærte som assisterte de lærde.. hehe =) Synes det er kosligere med barnehagetante.
Venter på bitteliten Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 De er jo ikke barnehagebarnas tante eller onkel. Er ikke i den bransjen selv men de føler sikkert ikke at deres yrkesgruppe blir tatt særlig seriøst når de omtales tante og onkel. For min del er ord bare ord - innholdet i stillinga er jo det samme uansett.
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Tante er mye bedre enn assistent. Det klassiske begrepet på en som jobber i bhg.
Libido- Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 nei derfor kaller vi det også barnehagetante, og ikke tante. Likeså filletante, eller gammel tante, nettopp fordi de ikke er barnets tante.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Det blir jo som om vi lærere skulle tituleres med Adjunkt Adjunkt med tillegg Lektor Lektor med tillegg Førstelektor osv. Lærere er det vi er, og barnehagetanter er det de er.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 men ungene sier ikke tante til sine barnehagetanter? Og elevene mine kaller meg enten du eller ved fornavn. Hverken frøken eller lærer. Men jeg omtaler likevel mine kolleger som lærere selv om de stort sett er lektorer, og barnehageansatte som barnehagetanter.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 Nei, men så lite menn som jobber i barnehagen ser jeg ikke problemet. Jeg kan fint kalle alle i barnehagen her tante uten at noen blir støtt pga kjønn. Jeg synes det er pretensiøst fra barnehagetantene sin side. Og det er stor forskjell på en allmennlærer og en lektor med tillegg. Både i utdanning og virke. Mye mer enn hva det er forskjell på de som jobber i barnehagen. Der jobber assistenter og pedagoger på ganske lik linje. Det gjør de ikke i skolen, og i alle fall ikke i vgs.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. september 2007 #10 Skrevet 14. september 2007 Ungene i skolen skiller ikke mellom assistenter og lærere de heller .De kaller alle sammen lærere. Og de eneste som blir støtt er gamle frøkner..Men i følge din definisjon hva skal da lærere kalles? Og assistenter i skolen? Skolepersonell? Hva med de som da er rent administrative i skolen, er de også skolepersonell? Jeg vil ikke bli satt i samme bås som de nekene på kontorene rundt om kring.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Og ikke vil jeg i samme bås som de som er barnehagetanter i skolen med PAP-enehet heller.
Dr. Fritz Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 Unnskyld at jeg bryr meg, men hva er da egentlig galt med barnehagetante? Er det ikke tante de er? Utdanning eller ikke, pedagogisk leder, barnehagepedagog eller assistent? Eventuelt onkler om det skulle være noen av de? Lærere skiller da ikke ovenfor elevene de heller, den er adjunkt med tillegg, den er bare adjunkt, den er førskolelærer med pap eller den er assistent. Med unntak av assistent skilles det ikke ovenfor foreldre heller. Jeg synes ikke barehagetante/-onkel er mindre dekkende enn lærer.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 De tror de er så vannvittig mye mer enn de er. Hadde de tenkt etter hadde de sett at tante er en hedersbevisning, assistent er faktisk ganske så usselt.... Men men, de som så stolt vil slå seg på brystet av å være en uutdannet assistent, vær så god!
Gjest ->>- Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Jeg jobber ikke i barnehage. Men jeg vil tro dette oftest har med at ordene tante/onkel har fint lite med ens arbeidsoppgaver å gjøre, og muligens også at man ønsker å reservere disse til barn man faktisk er tante eller onkel til. De fleste generaliserende yrkesbetegnelser referer til noe man gjør i jobben sin. Lærere lærer (forhåpentligvis) bort noe; mindre PK'e betegnelser som "vaskedamer" vasker vanligvis; søplemenn tar seg vanligvis av renovasjon osv. Men jeg har aldri møtt en barnehageansatt som tanterer. Men som en hovedgreie tenker jeg at det er lite vits i å insistere på å kalle mennesker noe de misliker å bli kalt, med mindre intensjonen er utskjelling. Om noen ikke vil kalles tante, neger eller soper så er jeg ikke vrangere enn at jeg lar det være, liksom. Det forbauser meg langt mer at det er så viktig for noen å definere barnehageansatte som tanter enn at det er viktig for disse ikke å bli kalt det.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 Nå står de jo som assistenter da, stillingen deres. Barnehagepersonale, det er langt..Upersonlig, og unødvendig. Men jeg kaller ikke de ansatte i barnehagen til mine barn for tanter. De fortjener ikke den tittelen. De jobber i bh, de er noen nek. Det er godt synlig at de ikke har noen utdannelse. Og de to som har det....Jaja, de har ikke fått med seg mye. Men i en tidligere barnehage, der var det tanter. Koselige herlige mennesker som elsket ungene. De fortjente tittelen, de bad om tittelen. Og en på skolen, hun ba elevene kalle henne frøken. Hun hadde utdannelse i bøtter og spann, men øsnket å kalles frøken, det var personlig og koselig.
RundLurt? Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 SI MEG ????????????????????? Er du helt blååååååååååst "pow" eill? Hvis du drar fingern utav dein jævla feite dib rævva di, så ja: kansje d går opp ett aldri så lite lys ferr dæ??????????????????????????
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 Det må du bare synes:) Men desverre fikk mine barn plass i en barnehage nå som ikke er så veldig mye å skryte av. Jeg har aldri skjønt hvorfor det er så grusomt at et barn kaller en ansatt tante eller onkel. Eller at foreldrene gjør det. At de ikke kan se at det faktisk ligger noe positivt i det. I stedet tolkes det rent negativt, og andre betegnelser som faktisk er mye verre foretrekkes. Det synes jeg er uforståelig. Men jeg har aldri kallt en ansatt i bh for tante med mindre vedkommende har bedt om det. Men jeg hadde aldri kallt de som jobber i barnas bh for tanter uanset hvor mye de hadde ønsket det, for de fortjener ikke tittelen. Der er det ikke barnas beste som råder. Er jeg et nek da....jaja, da får jeg heller være det:)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #18 Skrevet 14. september 2007 Jeg har redusert palssen deres det jeg kan, og søker andre barnehager. Jeg sa ikke at de ikke har et snev av omsorg. Pedagogene der har førskoleutdannelse. Men det er ikek alle som er like flinke til å bruke det de har lært.Men det er i all hovedsak assistenter i bh. Mitt fag er ikke så inderlig mye viktigere enn mine barn. Du tillegger meg langt mer enn jeg har skrevet. Jeg er ikke ukritisk til hvor barna mine er, tvert imot, derfor engasjerer jeg meg i det. Men det som kommer frem her er at du istedet for å ta til deg enanelse om hva jeg skrev, at tatnte ikke oppfattes som et skjellsord av andre enn en del av de som jobber i bh, og særlig da assistenter. så skal du rakke ned på meg som mor ved å legge meninger og valg til meg som jeg ikke har skrevet om. Jeg har skjønt at det finnes "barnehagepersonale" og "foreldre" og at første gruppen ikke ser så veldig opp til den andre her. Egentlig skulle jeg ønske de ansatte i barnehagen samme søren hva de kaller seg kunne se at DE yter OSS en tjeneste. De får betalt for å gjøre oss en tjeneste istedet for å være kritiske til foreldre, klage over å ikke få rette betegnelsen osv osv. Er av den yrkesgruppen jeg hyppigst hører klager fra.... Hvorfor det, er dere ikke fornøyd med yrkesvalget?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #19 Skrevet 15. september 2007 Jeg mener ikke det er usselt å være assistent, men jeg mener betegnelsen er usslere, derfor rart de foretrekker den. Hadde ikke noe med selve jobben å gjøre. Og jo, jeg mener det er et serviceyrke. For det å ivareta våre barns behov er i aller høyeste grad å utøve oss foreldrene en tjeneste. Men nå synes jeg at veldig mange, om ikke de fleste yrker er å utøve tjenester mot betaling. Og da behandler man kundene med respekt. Eller de som betaler for tjenesten da. Jeg kjenner folk som jobber i bh, de kan ikke få fortalt nok dritt om foreldre. hvor håpløse foreldre er. Som en egen gruppe. Føler jeg blir møtt med det samme i bh, himmling med øynene og her vet i alle fall ikke jeg hva jeg snakker om. Og taushetsplikt, hehe. Den eksitierer ikke der. Men som sagt, dette er ingen god barnehage, selv om den har blitt noe bedre den siste tiden. Selvsagt skal man melde i fra til barnevernet, det har enhver voksen person plikt til om man ser at et barn vannskjøttes eller mishandles eller lider under sine foreldre på en eller annen måte. Men jeg synes mange som jobber i barnehager burde tenke seg om innimellom at man faktisk utøver familiene en tjeneste mot betaling. Jeg tenker slik i mitt yrke og. Jeg tror det er en sunn innstilling som hindrer unødige konflikter. Her snakker jeg ikke om å stå på pinne for, men å inneha en viss respekt for. Og ikke en slik ovenfra og ned holdning jeg synes det er utrolig mye av. Men der tar jeg natten, så diskuterer ikke mer om saken.
Lilly 79 Skrevet 15. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 15. september 2007 Se der ja! Der fikk jeg bidratt til en aldri så liten diskusjon. Forøvrig må jeg bare innrømme at dette innlegget ble kun lagt inn for å få opp litt steam her inne. Og det funka;-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #21 Skrevet 15. september 2007 Jeg er er pedagogisk leder i en barnehage. Jeg er tante til 6 barn, altså barna til mine søstre og min manns søster. Tante er for meg en veldig privat betegnelse som kun mine tante barn skal kalle meg! Barna i barnehagen kaller meg ved mitt navn. Ingen av barna har noen sinne kaldt meg tante. Grunnen til at enkelte foreldre kaller oss tante er fordi de ikke gidder å lære seg navnene til de personene som ta seg av barna deres store deler av dagen. (Kan du gi matboksen din til ææææ.... tanten?) Så derfor vil ikke jeg kalles tante på jobb!
Lilly 79 Skrevet 15. september 2007 Forfatter #22 Skrevet 15. september 2007 ...Men barnehagetante er du, uansett hva ungene kaller deg.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #23 Skrevet 15. september 2007 En TANTE er en som er i slekt med barnet!!! Dessuten bruker barna i bhg navnet til de voksne, IKKE TANTE!! Ikke noe gøy å bli kalt TANTE når en har en 3-årig bachelor utdannelse på høyskole!!! En avdeling i barnehagen består som oftes av: En pedagogisk leder (med førskolelærerutdannelse) En barne og ungdomsarbeider (faglært) En assistent (ufaglært) (noen steder er d to førskolelærere og en barne og ungdomsarbeider) Skjønner at d gammle med tante fremdeles henger igjen, når jeg selv gikk i barnehagen ble d voksne kalt tante, men da var d stor sett ufaglært personal i bhg!!!!!!! SÅ IKKE KALL OSS TANTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TA DERE EN TUR PÅ FACEBOOK _ Å BLI MED I GRUPPA_ _ikke kall oss for barnehagetanter!_
Lilly 79 Skrevet 15. september 2007 Forfatter #24 Skrevet 15. september 2007 Whatever. Men i mine øyne vil du alltid være en barnehagetante, bachelor eller ei.
Gjest Skrevet 15. september 2007 #25 Skrevet 15. september 2007 Linoleumsterapeutene vasker fremdeles gulv, professorene underviser fortsatt og må leve med å være lærere, og de fleste som jobber i barnehage har fortsatt til gode å overbevise meg om at de er mer enn tanter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå