Gå til innhold

Innsovningsrutiner; skjemmer jeg henne bort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillejenta på 3 mnd har alltid sovet godt om natta, men det er å få henne til å sovne som er problemet.. I starten sovnet hun ikke før kl 2400, men da sov hun til kl 0700 og så til kl 10-12. De siste ukene har vi forsøkt å få henne i seng litt tidligere for hver kveld, og nå er vi nede i ca kl 2100. I starten hadde hun en tendens til å sovne ved puppen. Prøvde å legge henne før hun sovnet, men hun gikk liksom fra kjempevåken til sovende på 5 sek. Nå er problemet at hun er litt i overkant våken når jeg legger henne. Hun smiler og babler og tuller:-) Jeg gjør det samme hver kveld; steller henne, tar henne med inn på soverommet, slår av lyset, ammer, legger henne, synger nattasangen 2-3 ganger, sier godnatt og går ut. Da bruker det å ta 15-20 min, så begynner hun å småskrike. Hvis jeg ikke går inn til henne begynner hun å hyle, men når jeg går inn så smiler og ler hun masse og er SÅÅ fornøyd. Jeg tar henne ikke opp, men synger nattasangen, sier god natt og går ut. I starten var det nok med 2 ganger, men nå blir det både 3 og 4 ganger før hun endelig sovner for natten.. dette tar jo fort en time eller mer og det er jo ikke helt meningen..

Skjemmer jeg henne bort? Hva ville dere ha gjort?

Ble litt langt dette, men håper noen svarer alikevel:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok ikke du skjemmer henne bort, hva mener du du skulle gjort for å ikke "skjemme" henne bort da? Må ikke la henne skrike i allefall.

Jeg syntes det virker som om du gjør det riktige jeg, man må nok bare ha tålmodighet:)

Her så sovner hun alltid på fanget mitt i stuen rundt 20-21, så bærer jeg henne i seng når jeg går og legger meg ca 2230, hun våkner som regel ikke, men gjør hun det gir jeg henne pupp liggende i sengen også sovner hun av det. Vet at man liksom ikke skal gjøre det, men for meg så er det en stooor del av kosen å ha en sovende baby på fanget og å kunne mate henne slik at hun sovner. Mulig jeg kommer til å slite senere, men tror det blir lettere å gi rutiner når hun begynner å skjønne litt mer av hva som foregår!

Skrevet

vi har hele tiden vært kjappe med å gå inn til henne når hun har sutret på kvelden etter leggetid.

Går inn, gir smokk og går ut igjen. Snakker ikke med henne og synger ikke etter "leggeritualet" er gjort :-)

Nå er hun 6 mnd og sovner kjempefint av seg selv.

Må nok inn 2-3 ganger for å gi smokk, men sjelden mer enn det nå om dagen. Men tidligere så kunne det bli maaaange ganger inn for å gi smokk.

Tror det er viktig at man er så lite "gøyal" som mulig, altså ikke snakk eller syng. Bare smokk og så ut igjen ;-)

Tror også at det er viktig for dem å føle seg trygge på at mamma og pappa er i nærheten og kommer fort. Jeg har aldri latt henne skrike mer enn den tiden det tar å gå inn til henne.

Lykke til

Skrevet

Er jo så vanskelig å ikke snakke til henne når hun er så søt og lyser opp når hun ser og hører meg;-)

Men godt å høre at det ikke er bare meg som "blir tilkalt" et par ganger før de sovner.

Og synes heller ikke det er noe alternativ å la henne skrike, synes bare det går litt feil vei:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...