Gå til innhold

Menneskeskapt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menneskene har sterkt behov for orden, struktur og forklaring. Jeg tror (desverre?)at religionene er skapt av mennesker for å skape forklaring og årsakssammenheng. Jeg har vanskelig for å tro at ikke også kristne iblandt tenker tanken at kristendommen er skapt av mennesker for å forklare de store spørsmålene. Hvordan takler dere kristne tanken om at religion kan være skapt av mennesker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ser på alt det fantastiske som er skapt rundt meg, kan jeg ikke annet enn å tro! :) Og det er for mange bevis og arkeologiske funn som støtter bibelen til at jeg tviler på boken og kristendommen.

Skrevet

Se ut av vinduet, se på menneskene rundt deg, se på skaperverket. Av det må man jo skjønne at det er en Gud som står bak. Tenk på alle detaljene, hvordan mennesker blir til, hvordan kroppen vår er bygd opp, hvordan hele systemet i naturen fungerer med dyr og planter og alt. Det er nok mer enn tilfeldigheter som har skapt alt dette. Mange religioner er skapt av mennesker, men det tror jeg ikke kristendommen er fordi bibelen forteller om en Gud det ikke er mulig å komme utenom når man skal forklare skaperverket.

Skrevet

Koranen da???? Hva er det med den som gjør at den guden ikke har skapt verden "April baby"?

Skrevet

Koranens gud.

Tja. Man kan jo si at alle religioner som

-mener at det er kun én gud

-at denne guden eksisterer fra evighet

-og har skapt allt annet

man kan si at alle religioner som har med dette, er enige om at den eneste ene guden er verdens skaper. Og at dette i alle tilfelle er den samme guden, nemlig HAN :-) som skapte...

Hele sett med tilleggs-trossetninger, som f.eks. at gud kom til verden som menneske, kan man tro eller ikke tro, uten at det har dekning i skaperverket.

• 4 uker senere...
Skrevet

Kristendommen er den eneste religionen som har en personlig Gud, dvs en Gud man kan be til og som kommuniserer med sitt skaperverk. De som ikke er kristne skjønner ikke hva dette dreier seg om, og jeg skjønner at det kan være vanskelig å tro på dette. Kristne har et forhold til Gud/Jesus, og da er det vanskelig å benekte at kristendommen er sann. Jeg har utrulig mange opplevelser hvor bønn har hjulpet når alt syntes håpløst. Dette er mitt største bevis for at kristendommen er sann.

Jeg skjønner argumentet med at religion kan være skapt av mennesker for å få en forklaring. Men for meg er det vanskelig å benekte en person som jeg opplever at finnes.

• 2 uker senere...
Skrevet

"Kristendommen er den eneste religionen som har en personlig Gud, dvs en Gud man kan be til og som kommuniserer med sitt skaperverk."

Jeg antar at du i så fall viser til de monoteistiske religionene. Som paganist kan jeg i opplyse at den kristne guden absolutt ikke er den eneste personlige guden. De paganistiske gudene kan så absolutt bes/snakkes til. Og det er definitivt en toveis kommunikasjon der!

Ellers må jeg delvis være enig med innlegger. Selv om jeg absolutt tror på et høyere vesen. Så er jeg også realistisk nok til å innse at mye innen de diverse religionene vi er omgitt med er skapt av menneskene som svar på de kosmiske spørsmålene vi ikke klarer å fatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...