Gå til innhold

Kan noen med astma-erfaring hjelpe meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt astma i ca 7-8 år (da ble det oppdaget), men det er av en mer kronisk type astma hvor jeg egentlig ikke kan si at jeg har hatt noen form for astma-anfall, men blir kronisk slimete hvis jeg ikke bruker medisin.

Har den siste tiden vært plaget av at jeg når som helst, enten jeg er våken eller sover, kan plutselig føle at når jeg skal puste inn, så føles det som om jeg puster i en støvsky. Vet ikke noe bedre forklaring.. Det kjennes som om "støvet" jeg puster inn gjør at jeg ikke klarer å puste nesten, klarer bare å trekke pusten litt inn. Så blir jeg veldig slimete (føler meg tett i "halsen"), ganske lenge etter.

Er dette astma-anfall? Blir jo redd, det skjedde i går kveld etter jeg var lagt meg, var nesten sovna, og våkna av at jeg ikke fikk puste nesten, bare heiv etter pusten. stod opp og tok symbicort som jeg bruker morgen og kveld, men ble kjemperedd... og veldig slimete..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med anfall enda (håper jeg slipper), men kan kanskje høres ut som et anfall. Har hørt at denne sommeren har gjort det verre for de med astma så kan jo håpe at det ikke er noe som kommer til å skje så ofte. Men kanksje det er best å ringe legen?!

Skrevet

Dette kan godt ha sammenheng med astma. Ved "klassiske" astmaanfall så er det gjerne utpustingen som byr på problemer. Pasienten beskriver det som å puste ut av et sugerør.

Men hvis det er noe du reagerer på allergisk - så kan det like gjerne være problematisk med å puste inn. Symbicort er jo en kombinsjonmedisin som virker betennelseshemmende og avslappende på muskulatur i bronkiene. Denne medisinen tar du vel et par ganger i døgnet.

Mulig at du trenger en type medisin som du kan bruke under anfall - som virker fort.

Ta en tur til legen å få en ny vurdering på astmaen din.

God bedring :-)

Skrevet

Jeg skriver så mange feil :-( "kombinasjonsmedisin" "ny vurdering av astmaen din" :-)

Skrevet

Hei! Jeg har levd med astma de siste 15 årene. - Og har heller ikke ofte anfall og problemer, men mer slim og hoste som er plagsom.

Synes det høres ut som du har tendenser til anfall. Men du må være på vakt om du får problemer med å puste ut igjen også. For meg hjelper det faktisk å puste inn i en papirpose.

Symbicort er kun forebyggende for den type astma du sliter med, og jeg vil anbefale deg å be legen skrive ut Bricanyl. Slik at du har en medisin du kan bruke dersom du føler det snører seg igjen.. Det fungerer meget effektivt når du sliter med pusten.

Men det er også viktig å finne ut hva det er som forårsaker problemene dine. Nye allergitester etc. For dette er ekkelt å leve med..

Skrevet

Har astma.......ikke hatt anfall på mange år nå.- Heldigvis. Men er ofte tett og slimete. Slitsomt!

ikke anfall du har. Anfallene går sjelden over uten pariapparat eller annnen kortison. Blir veldig tungpustet, tett, slimete og jeg blir helt likblek. Pulsen min dunker hardt. Kan se den på halsen.

Men du har nok en forverring i din astma. Det er høst. Kanskje du reagerer på de raske værskiftningene. Det gjør jeg. I tilegg er tobakk drepen samt hest og vaskemiddler. Vindusvask kan jeg ikke ta.........

Skrevet

Jeg har fått en sterkere seretide. den funker fint! Ventolin ved behov

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...