Gå til innhold

svangerskapsforgifting???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor i dag å hun sa jeg måtte være veldig obs nå frammover(er 37+6)på svangerskapsforgifting pga høyt blodtrykk og div proteiner i urinen..har hatt det i snart 10 uker nå. Så om jeg fikk plager med hodevondt eller at leveren ble øm måtte jeg ringe med en gang. Men ble litt redd for at jeg ikke skal merke om jeg får det.. noen som har opplevd det her?? Takker for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg i mitt forrige svangerskap . Du merker om du får hodepine og øm lever. Ikke vær red for det. Kroppen vår er skapt slik at hjernen skal oppfatte når oe er galt, så tro meg du merker det. Jeg fikk synsforstyrrelser også. Spis sunt og ikke stress så holder det seg nok bra til gullet ditt kommer ut.. :)

Skrevet

Nå ble jeg litt skremt her.. øm lever ?Har aldri hørt om dette fra jm, hun fortalte bare om smerter øverst i magen, midt i brystet liksom, er det slik det oppleves? Jeg har ikke hatt noen symptomer på svangerskapsforgiftning , hvert fall inntil nå ( er 37 + 1 nå ), aldri protein i urin, høyeste BT var målt til 135/85, og ikke store ødemer heller, men jm sa sist at på slutten er det faktisk større risiko for det..

Dette med øm lever.. jeg har hatt smerter i magen i flere uker nå ( siden den er blitt ordentlig stor ), men bare i forbindelse med dette å legge seg godt til rette i senga, mage føles utrolig tung og stor , det gjør ordentlig vondt og er veldig ubehagelig å ligge på siden , før jeg har støttet meg godt med puter alle mulige veier. Akkurat som om ledbåndene strekket seg så enormt på grunn av magetyngden, pluss av og til føles det som om magemusklene skulle sprekke i to..

Har noen flere slik, er det noe jeg burde ta opp med lege snart ?

Skrevet

det du, Selma, opplever , tror jeg alle føler. Slapp helt av. Om du skulle ha symptomer på svangerskapsforgiftning så hadde de første tegnene vært, masse ødem, veldig høyt blodtrykk og urinen din hadde vært svært grumsete. Så lenge du ikke har dette kan du slappe av!!

Skrevet

Takk for svaret :) jeg tror jeg blir litt småhisterisk nå på slutten, etter egentlig ganske fin svangerskap.. har egentlig tenkt selv at det må være normalt med så stor mage og livmor på sin høyeste ( vil ikke synke..:( ), men ble litt små skremt av dette med øm lever. Da har jeg bare lært noe nytt , ser det ut som:)

takk for beroligende innlegg, Anonim:)

Skrevet

I følge legen min er det ikke alle som opplever ødemer i forbindelse med svangerskapsforgiftning... Men man må være svært obs ifht hodepine og synsforstyrrelser! Og selvsagt magesmerter.. Er selv sykemeldt pga stigende BT med påbud om å ta det med ro og unngå aktivitet som kan få blodtrykket til å stige.

Skrevet

Det kan godt være, men det er jammen ikke lett å merke forkjell om man er plaget av migrene i hele sitt voksne liv.. da er det ikke uvanlig med synsforstyrrelser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...