Gå til innhold

Sovne uten byssing/ vugging/amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 4 1/2 mnd som ikke sovner med mindre jeg bysser/vugger eller ammer han i søvn.

Hva skal jeg gjøre for å få han til å sove uten "hjelp"?

Vil jo få et problem når jeg slutter å amme om kvelden.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm...

jeg vet ikke hva som kan hjelpe uten at du slutter med det.

jeg gjorde aldri det og han sovner fint hver kveld,jeg legger han ned i senga og sier god natt..går ut av rommet.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Foreløbig er jenta vår så liten at hun får den kosen hun trenger, dessuten mater vi hver 3 time så det er litt vanskelig å sette ett begrep på hva som er natt. Men så snart hun kan sove litt lenger om dagen er planen å lage noen rutiner som skal følges på kvelden når det er sengetid. Kommer til å lage noen rutiner vi lett kan ta med oss sånn at vi ikke er bundet til å være hjemme til legging hver dag.

Skrevet

Ja, men hvis jeg legger han ned i sengen uten at han har sovnet først , begynner han å skrike.

Har latt han ligge å skrike en stund, men han stopper ikke før jeg tar han opp igjen. Det hele ender som regel med at han blir overtrøtt.

Skrevet

Ok! Ville ikke brukt noen skrikemetode på han siden han er så liten....

Får han fortsatt bare melk?

Er han sånn bare på kvelden eller på dagen også?

Skrevet

Ja, han får kun melk. Det er samme på dagen som på kvelden, eneste forskjellen er at han nekter å sove i sengen om dagen. Sover da i vognen eller på sofaen

Skrevet

Har du tenkt på å begynne med smaksprøver til han? Skal ikke si at det er løsningen å begynne så tidlig, men det hjalp her. Hun var sulten rett og slett. Nå stuper hun til sengs full av grøt og melk og sovner etter 10 minutter...

Hør med HS kanskje?

Skrevet

Hva er vitsen med å svare når du ikke vet? Dette blir jo bare irriterende for HI å høre.

Skrevet

Jenta mi har jeg ammet i søvn stort sett hele tiden, hun er 4 mnd.Men av å til er hun mett og vil ikke ha mere pupp, da legger jeg henne i sengen og gir henne sutteklut, noen ganger tar hun smokk og sutter litt på den, jeg setter på klassisk musikk og går rett ut. Hun sutrer etter en liten stund, når sutringen går over til grining går jeg nn og trøster henne, ofte sovner hun da men ikke alltid,da får hun mere pupp.

stresser ikke så mye med at hun må sovne i sengen sin hver kveld men tar det litt gradvis, hun nektet før da måtte hun ammes/vugges i søvn, hun hadde også lenge kolikk. så ort hun vil klut over munnen som hun kutte ta innat nesen ble hun rolig, kansje det hjelper??:-)

Skrevet

vi har også det problemet enkelte netter..... men pass på å legge han før han blir overtrøtt og sitt ved siden av. det funker iallefall her. ikke prat men ta litt på kinnet/panna.... så går det bedre og bedre. dvs du sitter kortere og kortere og kan til slutt bare si god natt

Skrevet

Har nå prøvd i to dager å legge han i sengen i våken tilstand og han sovner faktisk etter et par sanger og litt stryking i ansiktet!!!!!!!!

Får bare håpe at det varer!

Takk for gode råd!

Skrevet

Første steg her var å få han til å sove i sin egen seng iløpet av natta...

Når d var gjort.. og det gikk helt stålende lett så ble neste steg å kunne lære han til å sove uten hjelp.. siden han var vant til å bli ammet i søvn. Det var en stor kamp.. og det ble endel skriking.. jeg la han i senga si for natta.. og plukket han opp igjen når han gikk fra gråt/sutring til skriking.. holdt han i fanget til han roet seg.. og la han så ned igjen... tok han opp igjen når han begynte å skrike.. og holdt det gående slik helt til han sovnet. Prøvde å underholde og få han til å le når jeg følte at han ikke roet seg. Når han lå i senga si strøk jeg forsiktig med fingern ned over nesa eller kinnet..

Etter ca 1,5 uke kunne jeg legge han i senga.. uten noe skriking..

Jeg sitter fortsatt og holder han med selskap til han sovner. Idag begynte jeg og pappan i huset med å gå på rotasjon.. 10 minutter hver.. helt til han sovner.. d var helt ideeelt for oss.

D gjelder å være tålmodig...

Skrevet

Hei Silje!

Kan du forklare meg nøyaktig hvordan du har gjort dette? Hovedinnlegget ditt kunne vært skrevet av meg selv, bortsett fra at jeg har en datter og hun er 13 uker:) Når legger du ham i sengen og hvor lang tid tar det før han sovner?

Hvordan har du gjort det på dagtid?

Jeg vil også prøve!!

Skrevet

Hei Elinelinea!

Fant ut i går at jeg bare måtte begynne å legge han i sengen i våken tilstand. Ingen vits i å utsette det lengre. På ettermiddagen når han skulle ha seg en liten lur, satt jeg på en cd med litt rolig musikk i stuen og så la jeg han i sengen på rommet med lyset på. Ryddet litt på soverommet mens han lå i sengen og suttet på smokken. Han begynte å sutre litt, så da gikk jeg bort til sengen og sang et par vuggesanger mens jeg strøk han i ansiktet. Etter ca 20 minutter var han sovnet!!!!

Han våknet etter 30 min ( som han alltid gjør på dagtid ).

Men i kveld var det anderledes. (Les innlegget mitt som heter:TRENGER RÅD, som jeg skrev i kveld i 21 tiden.)

I dag la jeg han nemlig i sengen med samme fremgangsmåte som i går, i 19 tiden, for at han skulle sove halvtimesluren sin der,

Det hele endte med at han etter 20 minutter sovnet og sover fremdeles!!! ( nå er klokken 2235 ).

Håper jeg kan få han inn i en god rutine nå, Skal uansett fortsette med å legge han i sengen på dagtid når han skal sove, så får vi se om det går like greit i dagene fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...