Gå til innhold

Tannlege..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen please hjelpe meg.

Var hos tannlegen i dag og måtte avslutte en rotfylling og han måtte ta 2 bilder, han tok røngten uten å dekke til magen.

Han sa at det ikke var farlig, mens en jordmor sier det er farlig.

Han hadde ikke sånn til å dekke over magen med og nå er jeg superbekymret.

Er det farlig og på hvilken måte kan det være skadelig???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tannlegen er pliktet å legge noe over magen din vist du sier at du er gravid.

men det er vel mest skadelig de første tre mnd av svangerskapet, vet ikke hvordan skadelig det er. men det har noe me strålingen i utvikligsfasen.

Det er også mye tryggere å ta røngten i dag en det var for bare ett år siden..

håper det går bra i værtfall =)

Skrevet

Hmm, han brukte ikke forkle da han ikke hadde.

Han sa det ikke var noe farlig, men føler at det er noe de sier.

De merker jo ikke konsekvenser av det hvis det skulle skje noe.

Noen andre som vet eller har gode råd?

Skrevet

Jeg har fått høre at det ikke er farlig lenger, men er usikker på hvor jeg leste den infoen henn. Tror det var på en tannlegeside :o)

Skrevet

Hvor langt er du på vei???

Jeg måtte ha røntgen ved en tanntrekking da jeg var i 5te mnd med minstemann. Fikk heller ikke noe over magen, og var HELLER hysterisk for evt.skader.

Tok det opp på neste kontroll hos jordmor, og hun sa det så betryggende som at det er så lite stråler og de er så sentrert rundt munn-området, så det var ingen grunn til engstelse :-)

Skrevet

Så bra, nå ble jeg litt roligere.

Jordmoren sa til meg at man ikke måtte finne på å ta røngten uten beskyttelse. Men alle sier forskjellig.

Jeg er snart 20 uker på vei.

Skrevet

Jeg er tannlege, og dette er ikke farlig. Du kan gå inn på statens strålevern sine sider og lese litt mere om det hvis du vil. Det er link til en artikkel der inne. Dagens rtg aparater stråler velidig lite, og det er aldeles minimalt som kommer ned til livmoren. Du blir utsatt for flerfoldig ganger mere stråling ved å ta en flytur.

Et slikt blyforkle er som går over magen har lite å si. Vi setter det ofte bare på for den psykologiske effekten.

Skrevet

når jeg var hos tannlgen så sa jeg ifra at jeg var gravid for tidligere sto det et skilt at du skulle si ifra pga bilder, men de hadde fått et nytt apparat som gjore at det ikke var farlig lengere du fikk akkurat like mye stråling som du får når du flyr. men jeg blei ikke tvinga til å gjøre det da, behøvde ikke lissom hvis jeg absolut ikke ville... men det var ikke farlig ibvertfall=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...