Gå til innhold

"Brystundersøkelse" på svangerskapskontroll?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

7 uker på vei. Er dette normal prosedyre eller? Jeg hadde ikke dette med forrige barn.Jeg syntes det var skikkelig ekkelt. Dro i brystvortene mine å sånn. Det var liksom det eneste han gjorde pluss 2 blodprøver.

ÆSJ!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt, legen min gjorde det samme da jeg var gravid, jeg var 5 uker på vei, det var den eneste gangen hun gjorde det!

Gjest MammaTil3
Skrevet

aldri vært borti, og ikke hørt at det er standard heller. Dersom du ikke liker det, sier du klart NEI neste gang - dette kan du sjekke selv.

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om jeg heller.. Opplevde ikke det selv da jeg var gravid..

Skrevet

husker jeg leste at det var 'vanlig prosedyre' når jeg gikk gravid, men opplevde det ikke. Og det er noe de fleste har gått bort fra nå sa jm mi.

Skrevet

legen min gjorde det også på første kontrollen. Bare glad jeg da, glemmer ofte å sjekke selv så syns det er godt å få tatt en skikkelig kontroll;-)

Skrevet

Nei, æsj!! Det opplevde ikke jeg, har aldri hørt om det heller. noe så dumt, han kan jo be deg kjenne etter selv, jeg hadde gitt ham et knips på fingen ja!!!

Skrevet

Skjedde ikke med meg, men har hørt mange som blir undersøkt..

Skrevet

Dette var nytt for meg. Ble ikke undersøkt, og ikke hørt om andre som har blitt det heller.

Skrevet

Opplevde ikke det nei. Hvorfor us brystene, egentlig? Brystkreft?

Skrevet

Har ikke opplevd det i mine tidligere svangerskap. Men denne gangen sa legen "ja, så må jeg sjekke brystene dine...".

Heldigvis hadde jeg nettopp vært på mamografi, så jeg sa bare at jeg jo hadde vært der og mente det burde holde. Han sa ikke noe i mot det da. Ville følt det litt rart ja...

Skrevet

Jeg ble ikke undersøkt på det viset nei. Ble aldri nevnt en gang.Og jeg var til mange undersøkelser! Har ei venninne som opplevde samme som deg . Var mest opptatt av brystvortene?! Hvorfor det? Er det ikke kuler de skal kjenne etter?? Kanskje det er vanlig å gjøre, men det er mange måter å gjøre det på! Skjønner godt at du reagerte!

Skrevet

Helt normal rutine. Betyr nok bare at legen din er grundigere enn andre. Min fastlege gjorde også dette. Han forklarte det med at under en graviditet og barsel forandrer brystvevet seg og man kan ofte kjenne "kule". Greit å utelukke at man har noen fra før som kan være av en annen karakter.

Skrevet

Min forrige lege gjorde det. Dvs. han spurte om jeg pleide å gjøre det, ellers skulle han gjøre det. Jeg innrømte sprutrød, at det hadde jeg aldri gjort... Kan ikke si at jeg følte meg spesielt vel når hun undersøkte dem, var nok like rød da... Forholdsvis kjekk var han jo også... Har en annen fastlege nå, så de ble ikke undersøkt da jeg ventet nr 2. Syntes egentlig det var veldig betryggende, selv om jeg gjerne skulle sunket gjennom gulvet mens det pågikk... (det tror jeg faktisk han hadde lyst til også, virket som om han syntes det var ubehagelig at jeg syntes det var ubehagelig - for det var jo sikkert rutine for han...)

Skrevet

ja det gjørde hun . det har noe med innover brystvorten som kan gjøre det problematisk med amming sa hun til meg , også det med de kulene som en over her sa

Skrevet

Her var det mange underlige reaksjoner... Egentlig er det jo KJEMPEBRA at legen tar seg tid til å undersøke brystene. Ihvertfall hvis man ikke pleier å undersøke dem selv. Og uansett så er legene bedre trent enn oss i å kjenne etter kuler, ikke bare i brystet, men oppover armhulen osv. Det er ikke så veldig behagelig akkurat, men gynekologisk undersøkelse er verre og det må man også ta av og til.

Brystkreft rammer 10% av alle kvinner i Norge. Mange blir friske, men mange dør av det også. Så jeg hadde satt pris på en grundig lege som foreslo brystundersøkelse, jeg.

Skrevet

Min lege gjorde det ikke, men kan godt tenke meg at det er lurt! Utover i graviditeten og når man begynner å amme endrer jo kjertelvevet seg slik at det bare blir kul-i-kul, om du skjønner. Da er det "umulig" å vite om en kjenner en mulig svulst eller melkekjertel, så det kan jo være greit å få kjenne etter slike ting før brystet endrer seg. Har oppdaget og fått fjernet to svulster selv, og både når man kjenner for hånd og ser på røntgenbilder er det ganske vrient å skille en potensiell svulst fra produserende melkekjertler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...