Gå til innhold

Dere som har hatt sovebabyer, ser her (langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i grunnen hele tiden engstet meg litt etter at Jesper ble født (henger nok sammen med at jeg hadde et svært vanskelig svangerskap med masse usikkerhet ang Jesper).

Så når vi hele tiden måtte vekke Jesper for mat, så syntes jeg det var veldig rart. Hadde nemlig ikke hørt om noen andre som hadde det sånn. Det fleste snakket om økedager, at barna hang i puppen hele tiden etc etc.. De hadde begynt å få smil og blikk-kontakt og barna deres var generelt mye våkne om dagen.

. Da begynte jeg å bekymre meg litt, men mannen min sa hele tiden "de er så forskjellige, så ikke tenk så mye på det."..

Nå er Jesper blitt 6 uker (på onsdag), og han må fortsatt vekkes før maten på dagen (han regulerer det selv på natten som regel). Noen ganger så får jeg ikke vekket han, og kan bruke opptil en time med å vekke han. Da gjør jeg alle knep jeg har lært (skifte bleie, ta av han klær så han ikke har det for varmt og godt, gni i håndflater og under føtter etc). Han er vanskelig å vekke ....(vekker hver 3.time)

Legen i dag var også bekymret for dette, så vi måtte tilbake om to uker om det ikke bedret seg, noe jeg ikke forstår at det kommer til å gjøre. Han har vært sånn helt siden fødsel. Aner ikke hva legen skal gjøre med dette heller..

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg, og hvorfor han er sånn. Alle sier jeg skal nyte at jeg har en sovebaby, men det gjør jeg absolutt ikke. Jeg vil bli kjent med han jo, og jeg vil at han skal kjenne at han blir sulten selv. For når han først våkner så spiser han godt nok.

Ahh.. jeg blir så uttafor, hele dagen går med på å grue seg til hver 3.time, for da skal jeg vekke han og gi mat... Og jeg bruker så mye energi på dette, og blir en del lei meg fordi han ikke er "som alle andre"..

Må legge til at han kan være våken han også, og titte seg rundt. Og vi har fått blikk-kontakt. Men han er ikke mye våken i forhold til det som er normalt vil jeg tro..

Ble mye syting og klaging her, sorry

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi hadde sovebaby!

hele den første uken (som var på sykehuset) ble han vekket hver 3. time for å få mat. han sovnet midt i en munnfull, sovnet under bleieskift, ja han sov nesten hele døgnet! han fikk gulsot og ble lagt i lys, men fremdeles sov han hele tiden...

da vi kom hjem fra sykehuset den 8. dagen lot vi han sove, ute å vekke han... etter 5. timer voknet han og spiste masse! så lot vi han sove så lenge han ville etter det, og da ble det til at han fikk mat hver 4. time, han spiste godt, la på seg, og var våken noen få timer for dagen.

helt ny baby når vi lot han få regulere søvn og mat selv :)

Skrevet

forresten så ble vi også fortalt at vi måtte vekke han hver 3. time for mat, fordi han trengte å legge på seg en hel del, men han la på seg masse han. og det er bare fordi vi lot han bli uthvilt nok til å orke å spise, og fordi han rakk å bli sulten igjen før han fikk mat :)

Skrevet

Hei..

Jeg har en sovebaby.. Mina har alltid sovet mye. Jeg måtte også vekke henne hver 3 time for å gi henne mat da hun bare gikk ned og ned i vekt etter sykehuset.. Brukte også lang tid på å vekke henne sånn som du beskriver.. Gjorde de samme tingene.. Men hun ble helt annerledes etter at hun begynte å få mme. Da spiste hun godt og la godt på seg. Da slapp jeg å vekke henne hver 3 time lengre..

Idag er Mina 1 år. Hun sover fremdeles en god del..

Skrevet

Takk for svar :)

Jesper går fint opp i vekt, så det er ikke der det ligger.

Ja, fint og fint fru blom, men han legger på seg ca 150 gram i uka, og følger sin egen kurve som han skal. (men det er vel fordi jeg vekker han også kanskje?) Det blir jo tvangsforing på en måte..

Håper virkelig dette endrer seg!

Skrevet

Vi hadde (og har) en liten jente med stort sovehjerte :) Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen din. De første ukene soooov hun, og det var et slit å vekke henne hver 3. time for mat. Kunne også bruke 1 time for å få liv i henne. Nå kan jeg ikke skjønne hvordan det gikk an, men vi har filmet det, så vi har bevis :)

Så lenge gutten din legger på seg og følger kurven sin ville jeg ikke bekymret meg. Plutselig en dag legger ahn om søvnrytmen sin, og da kommer du til å lure på hvordan du i det hele tatt skal få tid til en dusj :) Men som sagt, jeg husker bekymringen min fra den første tiden. Alle barn er ulike, min trøst var at jeg slapp unna kolikken :-)

Gjest Renate&nydelige Christina
Skrevet

Sove baby her også.

Christina sov rundt fra hun var 2 uker. Da sov hun 13 timer per natt!

Men siden hun ikke sov mer en 3 timer per dag så sa HS at jeg ikke trengte å vekke henne på natten eller dagtid....gikk helt fint.

Hun var ikke noe kjempebaby men fikk i seg maten hun skulle.

Hadde hun sovet lengre enn 3 timer på dage da hadde jeg vekkket henne...hendte vel av og til at jeg måtte en sjelden gang.

Skrevet

skrev lenger oppe, men kom på noe:

nicolai sover ennå myyye :) det er helt herlig nå som han er 12 mnd. vi legger han klokken 19.30, da sovner han innen 30 min, og da sover han til klokken er minst 9 neste morgen. i dag våknet vi 10.30!!! og så sovnet han igjen 12.00, og han sover ennå. mest sannsynlig kommer han til å sove en gang til i dag (ca 30 min)... det er en helt typisk dag her :)

nå som han er så aktiv, og jeg må løpe etter og passe på, så er det veldig deilig når jeg får hentet meg inn igjen når han sover :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...