Gå til innhold

Frokosten er en evig krangel.... Droppe den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 2 år å går i barnehage 3 dager i uken. De dagene han skal i barnehagen spiser han frokost rundt åtte halv ni, for han begynner ikke før ni i barnehagen.

men frokosten er blitt et mas uten like, og jeg må nærmest krangle i han maten. har forøkt med forskjellig mat, men alt møtes med et rist på hodet, eller at maten desperat kastes utover gulvet i et hyl fra han, for å demonstrere at JEG VIL IKKE HA!!

Som regel ender vi opp med å få i han en halv skive uten skorper.... det er nærmest ingenting... og da har vi brukt over en halvtime, og forsøkt alle mulige metoder....

hva gjør dere som ikke har frokostglade barn om morgenen??

for å være ærlig har jeg lyst til å droppe hele frokosten, for å få en litt mer positiv start på dagen.... men... er det lurt?

takker for råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ha med maten til bhg så kan han spise den der?

Skrevet

kan jo høre med dem, men frokosten er jo over klokka halv ni.... tror ikke han vil spise før nærmere ti jeg da.... (slik er han hos oss.... men da spiser han ihvertfall) neste måltid er 10.30 tror jeg.(i bhg)

Skrevet

i barnehagen er frokosten også over halv ni.

men her er det sånn om foreldrene har tid til å sitte sammen med barnet mens det spiser kan man komme når man vil mellom halv ni og ti.

kan jo snakke med barnehagen og høre med dem.

Skrevet

Har litt samme problemet med tassen på 15 mnd. Vil ikke ha mat. Vi har snakket med HS om det. har funnet ut at vi nå har laget en litt negativ stemning rundt frokosten. Litt sånn"ahhh, nå må vi gjennom denne.....frokosten igjen!!". Det vi gjør nå er han blir tilbudt mat, men med en gang han begynner "tulle" sier vi "nei, men da er du vel mett", så avslutter vi måltidet. prøver å lage en hyggelig stemning, og lar han spise det han vil. Kan jo prøve det når du er hjemme, så heller ta en litt tidlig lunch hvis han ikke spiser noe. Vi vet jo ikke om det funker enda, men høres lurt ut.

Skrevet

Kan du ikke levere han en halvtime tidligere til frokost i bhg?

Vil han ikke ha noe? Yoghurt, frukt, middag (pasta, fiskepinner, el.), brød, muffin (går an å bake sunne),

Frokost er et viktig måltid og sannsynligvis har han havnet i en vond sirkel der.

Gutten vår har vært vrang når det kommer til frokost pga halsbrann (reflux). Men han får prosobee (melk) på morgenen og da pleier han å kunne ta en halv banan eller noe etter litt, hvis ikke passer vi på å levere han til frokosten 0830.

Kanskje du kunne prøvd å få i han litt vitaminer i det minste? De Animal parade som det reklameres for her på siden er veldig gode :-)

Skrevet

Hva med smoothies? For å få litt fiber, kan du ta litt kli oppi. Fungerer fint her i huset når matlysten er på bunn. Ville ikke gitt opp i alle fall.

Skrevet

Vel jeg skjønner ikke hva det er å krangle om jeg da...

Unger spiser når de er sultne...lengesiden det har dødd 2åringer her til lands pga matvegring.

Her er jenta vår 2,5 år og hun har dager er hun så vidt nipper til brødskiva/yoghurten og da spør jeg etter 5 -10 om hun er ferdig...er hun ferdig så er hun ferdig.. Og det er faktisk helt uproblematisk!

..de er gamle nok itl å komme inn i vaner og skjønne "systemet" nå...om at det er frokost her hjemme og ellers er det lunsj i bhg!

pick your battles!

Skrevet

Velling !!!

Vårt svenske broderfolk har drevet med dette i hundre år og fortsatt er velling en viktig årsak til at svenske barn får mat i kroppen om morgenen.

Vi er helfrelst; det er varmt, mettende, kjapt å lage og metter fort og akkurat passe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...