Gjest Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Jeg er, i følge endel her inne, tydeligvis en sau! ;-) Dvs at jeg ofte gjør som "alle andre" og det den o'store kloken "alt om barn" boken sier er til det beste. Jeg velger ofte til og med å høre på HS og lege, kiropraktor, fysioterapaut osv *grøss og gru* og finner informasjon om enkelte emner som opptar meg, bedre kjent som forskningsresultater. Og jeg ber om andres erfaringer for å få nye vinklinger på saker og kanskje noen tips med på veien som jeg ikke har tenkt på selv. Jepp, jeg er en sau, jeg følger for det meste flokken! MEN, jeg er faktisk en tenkende sau. Jeg følger ikke flokken, boken, råd og legens anbefalinger fordi jeg er usikker på meg selv i morsrollen, fordi jeg er ignorant, fordi jeg er opptatt av merker eller hva andre måtte tro om meg. Jeg følger flokken fordi det meste jeg vurderer til å være det mest fornuftige, lure, beste kjøpet eller hva som helst tilfeldigvis samenfaller med det sånn ca 90% av alle dere andre her inne også ser ut til å finne mest fornuftig, lurt, best osv. Jeg velger å vaksinere barna mine, ikke fordi det er noe "alle" gjør, men fordi jeg har satt meg inn i hva vaksiner er, hva de gjør og hva som kan skje om mange ikke følger vaksinasjonsprogrammet. Jeg velger å kjøpe eller ønske oss Reima tec dress fordi dette var den dressen som best oppfylte våres krav, da vi fikk første i gave etter å har prøvd noen andre dresser året før uten å bli fornøyd hadde jeg ikke engang hørt om merket og var sikker på at den måtte være elendig så tynn og skrøpelig som den virket, men den viste seg å være perfekt for våres barn, derfor bruker vi den, ikke fordi "alle andre" bruker den. Jeg ammer barna mine fordi jeg kan amme/har nok melk til det og fordi det er mest lettvindt, hadde jeg ikke klart å amme så hadde jeg gitt mme, jeg ammer ikke fordi jeg føler jeg må siden det er best og alle forventer det. Jeg gir ikke ungene mine saft eller juice som tørstedrikk til vanlig fordi jeg selv har klart å finne ut (jepp, flink jeg! ;-)) at det ikke er bra for tennene deres, ikke fordi jeg prøver å være så "forbanna prfekt" osv, kunne fortsatt denen listen i det undelige, men dere tar sikkert poenget. At man gjør som "alle andre" trenger faktisk ikke bety at man ikke er gjennomtenkt, "perfekt", bedreviter eller noe som helt slik, det trenger kanskje bare bety noe så enkelt at man er enig med majoriteten ;-)
Gjest Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Godt skrevet, Alva! Bææææææ herfra også. :-)
Gjest Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Kunne ikke vært mer enig. Tror disse "Jeg følger ikke boken" folkene ofte skyter på oss andre pga dårlig samvittighet. Går jo ikke an å gi råd om amming engang uten at andre kommer inn og skriker om ammepress.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Presset er bare der for de som lar seg presse ( nå blir jeg vel skutt) men jeg har aldri følt noe ammepress selvom jeg sluttet å amme tidlig.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 jeg har aldri sagt at det er galt å følge boken men det er en kjensgjerning at vi som velger å gjøre ting litt annerledes har fått gjennomgå en del her inne...
Gjest Skrevet 14. september 2007 #10 Skrevet 14. september 2007 Ofte sitter jeg igjen med inntrykk av at det er mer snakk om at de som gjør ting anderledes selv føler at de får gjennomgå når ingen egentlig har sagt at det blir gjort noe galt bare kommenterer at de synes sitt valg er best fordi...(en grunn)...og så har de som velger anderledes kanskje ikke en slik grunn og mener dermed at de blir sett på som en dårlig mor enda ingen faktisk har hevdet det. For å ta et eksempel, jeg skriver et innlegg om at jeg synes det er fint barnehagen vår er blitt sukkerfri fordi jeg synes det blir litt vel mye sjokoladekake ellers. Mange svarer at de er enige i at det er for mye sukker, noen skriver at jeg må slutte å være så hysterisk (hæ?) og så kommer det gjerne en kommentar i retning "Jaja, jeg gir nå ungen min boller titt og ofte jeg, da er jeg vel en dårlig mor!". Altså hallo? Hvor kommer slike konklusjoner i fra egentlig? For de som roper opp om dårlig er mor er nesten utelukkende de som kaller seg selv det på den måten i eksempelet mitt (altså skriver, "ja da er jeg vel en dårlig mor da" eller noe i den dur) fordi de ser at mange mener noe annet enn dem, eller hvorfor de nå enn skriver at de må jo være en dårlig mor, siden de gjør ditt og datt og ikke som alle andre. Og det er vel også i så fall en like stor kjennsgjerning at de som følger boken blir kalt hysteriske, tror de er perfekte, bedrevitere osv.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Bææææææ :-) Utrolig bra skrevet!
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 tror jeg er en halv-sau følger til dels flokken, mye når det gjelder klær, barneseter, sukker-inntak og vanlig kosthold. men samtidig har jeg til dels funnet ut at det som fungerer supert for de aller fleste andre, ikke har fungert her, og da har jeg gått den veien som passer oss best så bæææææææææ
Odd Molly Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Er nok sau jeg også, på den andre siden er jeg glad for mangfoldet som finnes her, er jo det som gjør at det er moro å lese.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 jeg synes ikke hverken det ene eller det andre er rett, for våre barn er vi de beste mødrene de kan få om dere skjønner.. en mor kjenner sitt barn best så vi er alle gode mødre på hver vår måte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå