Gjest Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Jenta mi nekter å ta puppen, når jeg prøver å gi henne pupp uten å bruke tåteflaskesmokk imellom bare skriker og hyler hun. legger tungen opp i ganen og nekter å lukke munnen over puppen. har vært slik siden dag 1, og måtte ha hjelp til å legge til hver gang vi skulle amme på sykehuset. fikk det til etter mye styr og barnepleiere som dro i puppen min, men får det ikke til alene. Så jeg MÅ nesten bruke tåteflaskesmokk på puppen slik at hun får i seg mat. Men så leser jeg overalt at det er så forferdelig. babyen får masse luft i magen, bruker lang tid på måltidet, alt er bare fælt med det. har gitt mme og pumpemelk også. begynte med kopp på sykehuset, men hun sølte så mye at det var vanskelig å vite hvor mye hun fikk i seg. og siden hun var så liten da hun ble født var vi nødt til å gå over til flaske da vi var på sykehuset, slik at vi visste hvor mye hun fikk i seg. Og nå når jeg leser om mme så er det jo bare fæle ting med det også . flaskene inneholder farlige kjemikalier, det å blande mme er en ekstremsport for at alt skal bli rett, ungen kan dø av for lite steriliserte flasker og det er ikke måte på... Men hva skal jeg gjøre da, når både mme og brystskjold er like gale, og jenta NEKTER å ta puppen direkte? noen erfarne ammere med noen gode råd? blir helt lei meg av dette jeg =(
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 nei herre... nå har ikke jeg barn selv. men hvor i himmelen har du lest at barn kan dø av for lite steriliserte flasker , og at mme er galt??? nei nå må du gi deg! Det er en stooor del der ute som ikke ønsker eller klarer å amme, og disse bebyene blir like fine og friske som de som ammer. så om amminger ikke går, du har prøvd alt osv, såbegyn på mme du! ikke ha dårlig samvitighet for det. Det er det jeg mener med at det er altfor mye fokus og press på amming, ikke rart de som ikke får det til blir helt frustrerte. lykke til du! uansett hva du velger/ får til til slutt så er det like bra = )
mamma.com Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Det virker som om ammingen går fint med brystskjold? Da ville jeg valgt å fortsette med det, uten dårlig samvittighet. Kanskje prøve uten litt innimellom når du føler at du har overskudd til det. Ungen tar ikke skade av å vokse opp på mme, men morsmelk har jo noen viktige fordeler, så om det går greit å amme, men med brystskjold, så synes jeg du skal fortsette med det og glede deg over at ungen får din melk.
line_n & sara Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 det er lov å bekymre seg, sauen!! forstår deg godt, jeg!! og så en annonse i siste gravid, om flaske uten dette kjemikaliet ( som heter bisphenol a) "Born free" fra steria (får den visst i babyutstyrsbutikker) ellers ville jeg ha ringt ammehjelpen (ammehjelpen.no) de har nok erfaring!! lykke til!
snart mamma t 2:-) Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 stakkars deg!! du ikke hør hva andre sier..nå skal du høre:-): jeg og brukte smokk på puppen og ingen sa noe til meg det var farlig eller noe. jeg slte meg helt ut og han sugde ikke skikkelig i det hele tatt. han skreik og et helvete var løst hver gang for han fekk nesten ikke noe melk i seg. jeg begynte med tilegg!!ikke slite deg ut på dette stakkars deg. min var bare 1 mnd og nå er han 8 år og frisk som en fisk:-) alle såg på meg og sysnest det var så gale men en skal ikke slite seg ut på ammingen heller!! så vil du ha et bedre liv så gjør du det,det blir travelt med flasker men dette er noe som du blir vandt med:-) flaksene kjøper du på apoteket og koker dei.. dette går bra,u go girl!!
Erisa* Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 Hvis det funker med brystskjold, kan du jo fortsette med det? I "mamma for første gang" står det om hvordan du kan gradvis trappe ned bruken av det, hadde det vært en ide å prøve på lengre sikt? Men hvis det bare ikke går, så er det jo bedre å gi henne flaske, enten med morsmelk som du pumper (det er jo det sunneste), eller mme. Har ikke erfaring selv, men hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg ringt ammehjelp eller helsesøster, eller begge deler! Med litt hjelp kan det jo hende at det kan gå bra! Lykke til i alle fall!
d 76, juli 06 & des 07 Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Er langt i fra en erfaren ammer, for jeg har ikke ammet i det hele tatt. Jeg måtte begynne med medisiner rett etter fødselen, og kunne derfor ikke amme. Marcus var 3 timer gammel da han fikk sin første flaske med MME. Jeg bruker dr Browns flasker. Vasket de for hånd og kokte de til han var 7 mnd. Etter det har jeg vasket de i oppvaskmaskinen. Marcus har vært forkjølet 2 ganger i hele sitt liv. Rett etter at vi kom hjem fra Thailand på februar, og nå etter oppstart i barnehagen. Det er alt vi har hatt av sykdommer, han har ikke fått så mye som en eneste Paracet en gang, kun nesedråper. Håper dette kan trøste deg litt. Babyer kan fint vokse opp på MME uten noe problemer! Lykke til videre.
Adriansmor med tulla Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 bare husk og skyll flaskene i kaldt vann helt først...før du vasker de i varmt og koker de... ellers legger det seg en melkehinne i flaskene og danner bakterier.... kunne ikke amme førstemann pga betennelse og han er frisk og rask 7 åring men ring til helsesøster eller jordmor de hjelper deg gjerne med ammingen... de er veldi mange som sliter med dette=) lykke til
Gjest Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 tusen takk for alle svar og oppmuntringer =) tror jeg skal begynne å drite i hva andre sier... da får jeg heller lyge til helsestasjonen så de får det svaret de vil. og så fortsetter jeg å gi litt mme og litt pumpemelk på flaske!
Ranveig R Skrevet 14. september 2007 #10 Skrevet 14. september 2007 Viss amminga fungerar med brystskjold er jo det supert! Har høyrd om fleire som har brukt brystskjold til å begynne med, og gått over til "berre pupp" etter eit par mnd, og eg har høyrd om andre som har brukt brystskjold gjennom heile ammeperioden. Morsmelk er antagelig hakket bedre for ein baby enn erstatning, men eg ser ikkje korleis det å ha eit brystskjold mellom pupp og munn skal kunne gjere at melka blir mindre bra...!! For meg hadde det vore meir arbeid med brystskjold i og med at amminga gjekk greitt utan, men for deg blir det jo motsatt. Mitt råd er å velge den løysinga som gir minst mulig ekstraarbeid ) Lykke til vidare!
Fløffy Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Stress hjelper i alle fall ikke!!!!! Jeg ammet ikke etter uke 6 og har en sunn, aktiv og frisk lita jente på 2 år. Gjør det du føler for - og stol på deg selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det er faktisk DITT valg om du vil amme eller ikke!! Lykke til og for all del: Du er en god mamma uansett!!
millymolly&mini Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 Slet med mye med det samme som deg med førstemann. Pumpa meg masse og gav tillegg. Blir det problemer denne gangen, blir det kun morsmelkerstatning. Det er jeg som bestemmer! Husk det. Du bestemmer!!!
mamma til 2 små:=) Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 men du har sikkert prøvd alt? men jeg hvis jeg skal komme med råd så blir det å:forhold deg veldig rolig men bestemt mot barnet!sørg for å sitte veldig godt-ryggen godt inn til sofaen og bruk så mage puter som trengs for at barnet ligger godt og i høyde til å nå puppen. ikke stress eller la barnet få viljen med det samme.Jeg skulle nå tro at barnet vil ta puppen til slutt? kansje du kan lage litt sukker vann å smøre det på brystvorta:=) Søskenbarnet mitt hadde samme problem som deg bare at barnet kun ville drikke av høyre bryst men det gikk til slutt å da var hun sjeleglad for at hu ikke ga opp. sukkervann----------3 dl kokt vann og en spisesje sukker jeg sjønner veldig godt at du er lei deg men det ordner seg nok for dere to.Hvis du bestemmer deg for flasken så ha odt samvittighet med det valget.....det går bare ikke greit for alle å amme+det er ikke farlige kjemikalier!!!! bare tull!!!!!!! kjenner jeg blir forbanna jeg:=) alt skal være så sinnsykt hysterisk! men prøv sukkervann på puppen...viktigste er å være bestemt men rolig! det er du som bestemmer:=) babyer kan være ganske stae
MimmiS Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Høres ut som akkurat slik jeg hadde det med førstemann. Prøvde også brystskjold på puppen, men syntes ikke det fungerte så bra. Jeg begynte å pumpe allerede på sykehuset, og der viste de meg hvordan jeg skulle gi ham melken med en liten kopp, men det ble bare søl, og melken ble kald før han hadde fått den i seg, så med en gang jeg kom hjem begynte vi å gi ham melken jeg pumpet i tutteflaske. Endelig spiste han godt og koste seg, og jeg hadde god samvittighet fordi han fikk morsmelken min. Han ble "fullammet" (pumpet melk, altså) i ca 6mnd, og jeg pumpet meg så han fikk morsmelk flere ganger til dagen til han var ca 9mnd, og så 1-2 ganger til dagen til han var 1 år og 2 uker. Det hendte kun en gang innimellom at han fikk litt mme fordi han ville ha mer melk enn jeg hadde, men vet å pumpe litt oftere går produksjonen opp. Det er selvfølgelig litt mer styr å pumpe enn å amme pga vasking og koking av flasker, og jeg har til tider vært drittlei av det, men da har mannen min overtatt vaskejobben. Men jeg synes absolutt det var verdt det, at han har fått så mye morsmelk som han har fått. Så lenge du vasker flaskene med en egen kost som ikke brukes til andre ting, og koker dem (før hver bruk i begynnelsen, hver dag etterhvert), så er det nok ingen grunn til å være redd flaske bruk. Om 6 dager har jeg termin med andremann, og hvis jeg ikke får til å amme denne gangen heller, kommer jeg til å gjøre akkurat det samme som sist.
grolla Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 Strevde litt slik med førstemann. Brukte brystskjold en stund, særlig i begynnelsen av ammestunden, og tok den etter hvert bort, det gikk seg til etter hvert! Uansett synes jeg det er mye skremselspropaganda i forhold til mme og flasker. Går det ikke å amme, så går det ikke! Du har gjort så godt du kan, og prøver sikkert litt til. Gi flaske og mme med god samvittighet! Halve verden er jo flasket opp op det! Det finnes jo flasker som ikke skal gi så mye luft i magen, da! Vask de først med zalo for å få bort fettrresterr, og kok de deretter i en kjele. Helt greit det!
*1+1=2 små* Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 hvorfor lyve? du er da voksen og kan bestemme selv hva du ønsker å gjøre?
Ema73 - prøver 5 år (8 år) Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 Det finnes en nettside om mme og kombinasjon pupp/mme den heter: www.flaskeposten.org. Her kan du kanskje finne litt tips og ideer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå