Gjest Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Jenta mi nekter å ta puppen, når jeg prøver å gi henne pupp uten å bruke tåteflaskesmokk imellom bare skriker og hyler hun. legger tungen opp i ganen og nekter å lukke munnen over puppen. har vært slik siden dag 1, og måtte ha hjelp til å legge til hver gang vi skulle amme på sykehuset. fikk det til etter mye styr og barnepleiere som dro i puppen min, men får det ikke til alene. Så jeg MÅ nesten bruke tåteflaskesmokk på puppen slik at hun får i seg mat. Men så leser jeg overalt at det er så forferdelig. babyen får masse luft i magen, bruker lang tid på måltidet, alt er bare fælt med det. har gitt mme og pumpemelk også. begynte med kopp på sykehuset, men hun sølte så mye at det var vanskelig å vite hvor mye hun fikk i seg. og siden hun var så liten da hun ble født var vi nødt til å gå over til flaske da vi var på sykehuset, slik at vi visste hvor mye hun fikk i seg. Og nå når jeg leser om mme så er det jo bare fæle ting med det også . flaskene inneholder farlige kjemikalier, det å blande mme er en ekstremsport for at alt skal bli rett, ungen kan dø av for lite steriliserte flasker og det er ikke måte på... Men hva skal jeg gjøre da, når både mme og brystskjold er like gale, og jenta NEKTER å ta puppen direkte? noen erfarne ammere med noen gode råd? blir helt lei meg av dette jeg =(
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Vil gi deg en klem og si at jeg slet allerede på sykehuset. Brystbetennelse og han sugde ikke. Gikk over til MME og han ble METT! Det er den beste følelsen en kan gi barnet uansett hvor melka kommer fra. Vil du fortsette å prøve gjør du det. Men, MME er like bra som MM når MM er vanskeligere enn MME. Det blir folk av MME-Barn også! Det er ikke så farlig me MME skjønner du!
Prish Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Jeg slet også en del med amminga... Etter jeg fikk sopp på brystortene som resulterte i blødende sprukne nippels, orka jeg ikke mer. Gikk over til mme. Da ble både jeg og lillemor førnøyd. Det er IKKE noe nederlag. Er ikke alle babyer som vil suge på puppen. Hovedsaken er at ungen blir mett i magen sin. Lykke til uansett hva du finner ut ;o)
Gjest Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 Hvis du har lyst å prøve å fortsette med ammingen vil jeg anbefale deg å kontakte enten ammenhjelpen eller Poliklinikken for amming. Jenta di er jo ganske nyfødt, så hun kan nok enda ta puppen direkte, vil jeg tro. Sånn som du holder på vil jeg ikke tro du orker i lengden, så da er nok MME er greit alternativ.
Expat Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Et tynt silikonskjold (ikke vanlig tåteflaskesmokk!) kan være ok i en overgangsfase. Du må også tungetrene med baby (søk på tungetrening i forum her). Ring en ammehjelper du, da får du god hjelp! Ammehjelpen.no!
Gjest Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 Min eldste tok ikke puppen på vanlig måte før han ble 3-4 uker, så jeg brukte ammeskjold (sånn smokk) frem til det. gikk HELT FINT! Bare prøv med gjevne mellomrom uten og se om det plutselig går, går det ikke så venter du litt til. Amming er ofte kjempevanskelig i starten, men ikke gi opp, gi det litt tid. det er vanlig at det går noen uker før man har funnet rytmen og teknikken!
Gjest Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 er det ikke snakk om at hun vil ha puppen ? da pumper du og gir det på flaske..om det ikke funker gir du mme... det du har hørt om mme er jo helt sinnsykt..jeg gir mme og han har det helt perfekt.. det er ikke vanskelig i det hele tatt..kok flaskene mellom hvergang,kok vannet og følg oppskifta på pakken ang skjeer.. dette går fint vennen!! klem til deg !!!
Gjest Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 takk for svar! ja har sendt en mail til ammehjelpen så håper de kan hjelpe meg litt =) jeg kommer til å prøve å fortsette så lenge som mulig, men det er mulig jeg bare må gi opp. men jeg skal ihvertfall prøve i en måneds tid til! men jeg merker at hun blir stresset av at jeg stresser også... og det er jo ikke noe kjekt. og siden jeg stresser får jeg melkestopp også, noen ganger kommer bare ikke melken. og så er jeg så redd for å miste melken de dagene jeg nesten ikke ammer og nesten bare gir mme, kjenner hvordan puppene skrumper inn... =P hehe... men det tar vel litt tid å miste melken vel?
Gjest Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 takk for svar jenter! godt å ha noen som støtter litt og har opplevd det samme selv...
Gjest Skrevet 14. september 2007 #10 Skrevet 14. september 2007 Ja, det er viktig å slappe av. Du må også huske å få i den masse drikke og god mat =) Prøv du, og går det ikke så er det ikke verdens undergang. Hva med å legge deg i sengen med henne en hel dag? Bare sove når hun sove og amme innimellom. Ta med deg masse mat og drikke =)
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Vi slet også med amminga fram til han var 5 uker gammel. Han manglet sugeevne og dermed gikk det ikke å amme. Jeg pumpet meg i 5 uker, gav det på flaske. I tillegg la jeg han alltid til så han skulle bli vant med puppen... Nå fullammer jeg. For å sterilisere kjøpte vi sånn en rund greie som man satt i mikroen. Kjempe greit. Slippper å koke i gryte... Fås kjøpt på apoteket... Ei i barselgruppa mi har ammet med brystskjold i 3,5 mnd, nå tar han pupp som bare det. Ei vennine av meg har gitt mme fra begynnelsen av. Gutten har aldri vært syk, vokser som han skal og er blid og fornøyd. Han er nå 7,5 mnd. Oppmuntringsklem
Synnøve_Solbakken Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 Syns du skal amme med brystskjold jeg. Det er å foretrekke framfor flaskesmokk. Men dersom du bruker skjold, er du nødt til å pumpe deg et par ganger i døgnet for at melkeproduksjonen ikke skal gå ned. Barnet stimulerer litt svakere med skjold på puppen. Men som jeg har sagt til deg før, ring ammehjelpen! www.ammehjelpen.no Lykke til! Gi det en sjanse til, men ingen har daua av mme heller
nickoline og supermann Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 Ikke gi opp enda. Du har nesten akkurat begynt. Min gutt sugde ikke før han var 14 dager gammel. Jeg håndmelket meg i medisinglass og ga han........ jeg ble ganske sår, men jernvilje gjorde at jeg holdt ut. Stå på en stund til før du gir opp. Amming er hard jobbing. Jeg trodde det var kjempeenkelt, men fy det var det ikke. Men så kom jeg i gang, og da går det fint. Ammer han fremdeles noe. Han er 17 mnd:)
Gjest Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Det er da ikke noe galt med verken mme eller brystskjold, om det er det som må til! Dersom du virkelig har lyst til å fortsette å amme, så har du fått tips om ammehjelpen lenger oppe i tråden, det kan sikkert være lurt. Og på ammedebatten her inne er det sikkert andre som har slitt med amminga som kan komme med støttende råd og trøst!
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 Lille jenta mi på 5 uker.. holder på slik.. skriker og nekter å ta puppen innemellom.. oi for et styr sier bare jeg.. hun får pumpet melk på flaske og har fått 1 flaske med mme.. for det var en kveld jeg trodde øra mine skulle dette av.. Jeg synes virkelig ikke det er noe koselig å la babyen skrike. da hun ikke har tatt puppen og er sulten.. hun svelger jo så masse luft da hun holder på sånn og får veldig luft smerter etterpå, fordi hun ikke får det opp ved rap.. jeg er helt frustrert pga av dette.. og sitter med mme boksen for støtte da jeg føler at det ikke går noe mer.. jeg prøver litt til og skal på 6 uker kontroll på torsdag, da skal hs grilles hvis jeg føler at noe av det hun sier ikke passer, så starter jeg med mme
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 Vi brukte brystskjold leeenge. Dette var fordi snuppa hadde for kort tungebånd da hun ble født. Dette resulterte i slik du skriver, at hun presset tunga opp i ganen, når puppen kom. Det fungerte derfor fint med skjoldet fordi det klarte ikke snuppa å "manipulere" bort, og da sugde hun fint. Det eneste du må passe på er å eventuelt pumpe i tilegg, da brystet ikke blir stimulert like bra som om barnet suger rett på brystet. Ellers er jo www.ammehjelpen.no" bra også!
Gjest Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 tusen takk for svar =) venter i spenning på svar på mail fra ammehjelpen =)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. september 2007 #18 Skrevet 14. september 2007 Få lånt deg en elektrisk pumpe på hs eller på sykehuset og pump deg og gi på flaske. Med eldste gikk ammingen rett vest.. Men lillemor tok puppen som bare den.. men hun fikk skikkelig trøske og jeg ble skikkelig sår og vi smittet hverandre frem og tilbake. Hun gikk på to mycostatin kurer og vi prøvde alle kjerringråd, men nei..' Så nå pumper jeg og gir på flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå