Gå til innhold

huff..dette fikk meg til og begynne og tenke..(litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

da jeg skulle logge meg på dib sto det en artikkel om spiseproblemer hos barn. satte meg nå ned og leste gjennom det som stod på disse sidene,+ litt mer. det fikk meg virkelig til å begynne å tenke på jenta mi som er 5 år nå. hun ble født for tidlig. ikke så kolosalt mye,men 7 uker. allerede da hun var baby tok hun ikke brystet. fikk sondemat de første mnd. etter det gikk det kun på flaske. tiden gikk og hun kunne begynne og spise fast føde. kjøpte inn forskjellig type grøt og disse ferdige middagsglassene fra nestlè. spiste ikke mye av grøten,og middag var hun lite intr. i. spiste kun 1 type. var fra 4 mnd.. det gjorde hun til hun var ca.1 år. spite litt brødmat,men aldri at hun skulle ha noe pålegg på. da fikk hun brekninger,og spydde til tider opp maten sin. så da gikk det kun i tørt brød og melk. vanlig middag var på samme viset. kjøtt og fiskeretter brekte hun seg til. så det har gått i smakløse måltid på henne hele livet. det hun har spist opp gjennom årene er tørre brødskiver/rundstykker,spagetti,potetmos og pommes frites. drikker både melk,vann og juice/saft. og det gjør hun den dag i dag. og det skal ikke stå på det at vi alle ikke har prøvd på og få hanne til og spise. man blir helt utmattet til tider av dette. jeg trodde alt skulle bli så mye enklere når hun ble stor og kunne forstå det vi sa til henne. sier hun får vondt i magen når hun har smakt på noe som er helt nytt for henne. har fått henne til og smake pølse og kjøttdeig. hun spiser pølse med brød. det er alt.. så nå sitter jeg og tenker,får hun i seg nok mat? hender mange ganger at hun spør etter mat like etter et måltid fordi hun er sulten igjen. er veldig streng på slikkeri,så det får hun kun på lørdager. har ikke disse små måltidene imellom et fast måltid,så hun spiser seg ikke mett på annen mat. yougurt liker hun. frukt også,emn grønnsaker liker hun ikke noe serlig.. hun har vært følt opp hos helsesøster,men det er det slutt på nå. og jeg synes det ikke er gjort så mye i henhold til dette heller. kun vært inne til samtale. hun er ei lita jente på 5 år. blandt de minste av alle på hennes alder. mange va de som er 4 er større enn henne. er tynn(ikke radmager) veier ca 13-14 kg. er aktiv og viser ingen tegn til slapphet hvis hun skulle være underenært. men burde jeg bekymre meg over dette? 5 år og spiser kun mat uten noen form for smak. brekker seg til tider da hun får mat som hun ikke er vant til..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor tar du ikke dette opp med helsesøster event. fastlegen? Kanskje hun er allergisk mot enkelte mat-typer eller noe som gjør at hun får vondt i magen. Men virker som at hun ikke er underernært siden hun veier 13-14 kg, det er det samme som datteren til venninna mi på 5 år. Hun spiser veldig lite men er ei sunn og aktiv jente ellers :) Men hvis dette er noe som bekymrer deg så ta det opp som sagt, bedre å få det undersøkt :)

Lykke til :o)

Skrevet

Hei på deg.

Jeg ville nok tatt det opp med helsesøster for det er jo tydelig at det bekymrer deg. Og det er dumt for deg hvis du går og bekymrer deg når det kanskje ikke er noe å bekymre seg over.

Det jeg tenker på ang barnet ditt er at hun spiser lite variert og spiser lite. Noe som kanskje kan føre til diverse mangelsykdommer.

Om du går til helsesøster og forteller om bekymringene dine og forteller henne hva barnet ditt spiser, kan de evt finne ut om hun trenger tillegg av visse typer vitaminer osv. Er hun allergisk mot noe?

Vi kan forresten alle få vondt i magen dersom vi spiser noe som vi ikke er vant til å spise..

For selv om hun ikke er undervektig så kan hun være underernært. En på 100 kg kan være underærneært for den saks skyld.

En venninne ut av meg hadde spiseproblemer da hun var liten. De fant plutselig ut at det var noe galt med svelget. Hun brakk seg fordi maten på en måte ble skubbet opp igjen. (vet ikke hva denne tilstanden heter).

Men. uansett. Muligens er det ingen ting å bekymre seg over og da er det jo greit å få en bekreftelse på det hos helsesøster, lege., ikke sant?:o)

Skrevet

Dette hadde jeg tatt opp med en lege jeg. For det kan jo være en grunn til at hun har problemer med vissa mattyper og brekker seg.

Det som først slo meg at dårlig vektoppgang, brekninger og oppkast er noen av mange mulige tegn på cøliaki.

Lillegutt nektet å smake på nye mat ført han fikk diagnosen. Spiste kun grøt, velling og fruktmos som han kjente. Alt uten biter, siden han brakk seg av biter. Slett også med matlysten generelt.

Det viste seg at var fordi han var konstant kvalm.

Så lurt å få henne skjekket, hun skal ikke trenge å fortsette å slite slik med maten hvis det finnes noen som kan gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...