Gjest Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Har vært hos legen og tatt noen blodprøver.. Ringte legekontoret i dag for å få svar.. Kontor dama sa at jeg hadde høyt bilirubin, og at jeg måtte ringe tilbake på tirsdag, for da var min lege der... Jeg vet at på nyfødte tyder det på gulsott.. Men på voksne?? Noen som vet??
Gjest Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Høy bilirubin får man når en gallestein har satt seg fast i gallegangen. Denne kan løsne av seg selv eller man må hjelpe den løs. Har du smerter/feber/gulfarge i huden (lettest og se på øynene. Det hvite blir gult.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Oj.. :-( Håper virkelig at det ikke er noe alvorlig... Har hatt litt feber, men har ikke vært noe gul... Har du hatt det?
Gjest Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 Nei, jeg har ikke hatt det selv, men er sykepleier på en avd hvor vi har en drøss med pasienter med slike plager. Hvorfor målte du bilirubin? Dersom du da hadde smerter og feber, og du nå er frisk, så har gallesteinen løsnet:o)
Gjest Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Jeg har hatt problemer med svimling, kvalme og hodepine i det siste.. Så var hos legen for å sjekke det ut.. Så tok ho endel blodprøver.. Vet ikke hvorfor ho tok akkurat av bilirubin.. Men det kan legges til at jeg går på trileptal, og legen tok også prøver i forhold til om jeg fikk for mye av den.. Har mye hodepine ennå, og svimmel.. Søkte litt på nettet, og fikk opp at medisin bruk også kunne føre til forhøyet bilirubin, dersom det oppsto leverskade... Blir så forvirret... Håper bare ikke det er noe alvorlig! Gallestein høres jo temmelig alvorlig ut? Føles som en evighet til tirsdag..
Gjest Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 Jada, forhøya leverprøver, og der i blant bilirubin, kan tyde på leverskade, f.eks pga medisinbruk. Siden du er så ung, så nevnte jeg ikke dette da det er mest vanlig med gallesteinsplager. Ut i fra symptomene dine så har du nok ikke hatt, og har ikke, gallestein. Gallestein trenger uansett ikke være så alvorlig. Det er mest vondt, så lenge man ikke får en skikkelig infeksjon. Dersom du får for mye medisin, så kan leveren bli påvirket. Siden hun kun nevnte at bilirubin er forhøyet, og du ikke er gul, så er nok ikke den så veldig høy. Sikkert bare såvidt over grensen til hva som er normalt. Håper de finner ut av det. Det er sikkert ikke så veldig alvorlig siden de lar deg vente til tirsdag. Om det hadde vært noe som du hadde trengt behandling for med en gang, så hadde de nok gitt deg en ø-hjelps time før helga. God bedring!!
Gjest Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Tusen takk for hjelpa!! :-) Det som er så frustrerende er at de derre kontor damene på legesenteret ikke har peiling.. Spurte hva det ville si, men ho visste ikke, så jeg måtte ringe igjen på tirsdag da legen er der.. Så får bare smøre meg med tålmodighet!! Håper ikke det er noe, for jeg skal på lap om to uker.. :-) Den har blitt utsatt siden februar pga sykdom så denne vil jeg gjennomføre!! :-) :-) God helg!! :-)
Gjest Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 Bare hyggelig og kunne være til hjelp! Det er kjempedumt av de og gi deg svar på prøver når de ikke kan forklare hva det betyr!!! Det fører KUN til unødig bekymring, spør du meg!! Det er helt sikkert ingenting alvorlig:o))) Og lap-en skal du uansett kunne gjennomføre. Ønsker deg masse masse lykke til!!! God helg:o))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå