Gå til innhold

Får ikke far pappaperm om mor er student??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nav sier at samboern min ikke har krav på noe fri siden jeg er student.

Synes det er kjempe dumt siden jeg hadde håpet å få vært inne på noen forelesninger rundt eksamen, men siden jeg studerer så får han ikke noe fri sier de. kan dette stemmme? synes det høres så rart ut.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vel krav på pappaperm om du fortsetter på skolen, altså ikke har perm,...

Skrevet

det stemmer desverre det ja hvis du ikke var i jobb før du ble gravid....

Skrevet

Det stemmer nok desverre. Samboern fikk ingen ting

Skrevet

Han får perm om du går tilbake til skolen, men om du har perm får han ikke fri, nei...

Skrevet

Han får pappaperm om du ikke tar perm.

Men pappapermen er kortere enn mammapermen, så det blir totalt mindre permisjon om pappaen tar den.

Skrevet

Hvis far jobber kan far ha 29 uker permisjon med sin fulle lønn om han ønsker så lenge du er student(ikke i permisjon) eller jobber el.l.

Min mann var hjemme med snuppa i praksisperioder osv og hadde da permisjon med sin lønn. Men han har derimot ikke krav på "pappapermisjon"..

Skrevet

Samme her. Pappaen har overtatt min permisjon siden jeg studerer og er hjemme noen dager i uken når jeg leser/skriver oppgave og skal være hjemem når jeg har praksis. Men de ukene som egentlig skulle være pappaperm mister vi fordi jeg ikke jobber.

Skrevet

jeg har ikke perm fra skolen, men studerer på universitetet så er ikke så mye obligatorisk så leser på kvelden når snuppa har lagt seg. men ved eksamen hadde det vært fint om han kunne vært hjemme men nav sier at da får han ikke penger av de siden jeg ikke har opparbeidet meg fødselspenger. men hvorfor skal det gå utover han at jeg ikke har det.

Skrevet

Jeg har vært student begge ganger (og er det forsåvidt ennå..he-he..). Pappa'n har ikke fått noe permisjon her i hvert fall.

Skrevet

Fra NAV: http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

§ 14-14 Første ledd - Fars stønadsperiode

Når mor ikke har opptjent rett til fødselspenger kan faren ta ut foreldrepenger i opptil 145 eller 195 dager (29 eller 39 uker). Departementet uttalte i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett følgende i Ot. prp nr. 52 (1999-2000):

“De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14‑8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode.

Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.”

Faren må avvikle sin stønadsperiode innenfor den ordinære stønadsperioden på 205 eller 255 dager (41 eller 51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Dette medfører at faren må begynne sin stønadsperiode senest tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, såfremt han ikke vil ”tape” stønadstid. Dersom faren påbegynner sin stønadsperiode senere enn tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, vil antall dager påløpt etter de tolv ukene og fram til han starter sin periode, gå til fratrekk i hans maksimale stønadsperiode.

Dersom moren frasier seg retten til løpende foreldrepenger og i stedet velger engangsstønad, likestilles dette med tilfeller der moren ikke har rett til foreldrepenger.

Det er en forutsetning for farens uttak av foreldrepenger at vilkårene i § 14‑13 er oppfylt under hele farens stønadsperiode. Farens stønadsperiode reduseres dermed dersom vilkårene i § 14‑13 ikke er oppfylt.

Skrevet

hmmm...men hva med de 2 ukene i forbindelse med fødselen. de er vel ikke med i kvoten? men opp til arbeidgiveren til faren om de vil gi lønn?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Pappapermen kortere enn mammapermen...hvor i alle verden har du det fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...