Serial mom Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Er det slik at man automatisk får uttdelt en lege eller helsesøster i sin bokommune når en har født,eller må man finne en selv? Har null peil siden dette er første barnet vårt! Helsestasjonen i kommunen her ligger veldig uhøvelig til,og i helt "feil" retning for hvor alt annet ligger,så lurer på om jeg kanskje kan gå til en helsestasjon i en annen kommune,eller er de strenge på sånt? Har selv fastlegen min i Oslo,mens vi bor i Røyken(nær Asker),men regner med at jeg ikke kan gå dit med en baby?
Lille Under Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 I min kommune (som er liten) er det to helsestasjoner, hvor vi automatisk fikk helsesøster ved den nærmeste. Sykehuset sender melding til helsestasjonen etter fødsel. Sist tok dette noen dager, så jeg tok kontakt selv for å informere om at jeg hadde født - fikk dermed besøk av helsesøster hjem etter ca 14 dager, da hadde hun akkurat fått beskjed fra sykehuset. Sikkert greit å ta kontakt med aktuell helsestasjon før fødselen og forhøre seg om å benytte annen helsestasjon som er nærmere ditt bosted?
elimor Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 Såvidt jeg har skjønt, får barnet automatisk samme fastlege som moren. Du kan jo ringe den helsestasjonen du sokner til og spørre om du har lov til å gå til en helsestasjon i en annen kommune med babyen.
r r r Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 Ang dette med lege: Din fastlege blir automatisk babyens fastlege hvis ikke du gjør noe med dette selv. Litt usikker på hvordan siden min lege er super å ta med ungene til også.
Serial mom Skrevet 14. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2007 Tror bare vi har en helsestasjon her,men får sjekke litt rundt,kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg!(ikke bodd her så lenge) Alt i retnibg helsestasjonen er liksom bare "bygda",mens butikker,Asker/Bærum og Oslo er i andre retninga,og den veien er jeg jo mye oftere og kan slå "to fluer i en smekk." Har enda noen uker på meg,så skal vel finne ut av det før vesla kommer!:-) Takk for svar:-)
Serial mom Skrevet 14. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2007 Men kan fastlege gjøre de kontrollene som skal til på spedbarn,eller skal en helsesøster gjøre det,og så tar fastlegen over senere?
elimor Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Alle de faste kontrollene av barnet gjøres på helsestasjonen, ikke av fastlegen.
Serial mom Skrevet 14. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. september 2007 Var det jeg tenkte,ja. Får prøve å smiske oss inn et sted i Oslo da,så kan vi sitte på mannen min når han kjører til jobben,slik jeg gjør når jeg skal til legen min:-) Takk for svar:-)
BabyV Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 Ang helsestasjon: Jeg bor midt mellom 2 helsestasjoner i Oslo og den ene stasjonen passer meg mye bedre enn den andre (kollektivt). Så jeg ringte den helsestasjonen jeg ønsker å bruke for å gå til jm og fikk da beskjed om at jeg måtte bruke den andre helsestasjonen for jm-kontroller. Og uansett om jeg prøvde å forklare at det var myyyye enklere for meg å bruke dem så var det ikke aktuelt. Og jeg regner med at jeg må fortsette å bruke den ugunstige helsestasjonen videre etter fødsel også. Så ihvertfall i Oslo så kan det virke som om du må bruke den helsestasjonen du hører til - ikke noe mulighet for endring her nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå