Gå til innhold

Barnefaren truer med rettsak!!! Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gjøre en lang histore kort:

Det ble slutt mellom meg og barnefaren da sønnen min var ca 3 mnd gammel. Det ble slutt pga rusproblemene hans(alkohol, hasj, amfetamin etc). Han ville ikke ha noe med oss å gjøre, ba oss begge om å brenne i helvete og ville fraskrive seg alt ansvar. Jeg har foreldreansvaret alene(han skrev ikke under papirene på sykehuset). Han har et ganske langt rulleblad, også fra tiden etter at sønnen min ble født.

Han har mistet 5jobber, betaler ikke barnebidrag og har vært helt uinteressert frem til nå nylig..... Han truer meg med rettsak og han vil vinne den, sier han. Han skal ha sønnen min! Sønnen min er 2,5 år.

Jeg ønsker ikke at han skal ha noen med sønnen min å gjør, fordi jeg er redd for at han kommer til å være ruset. Har skjønet det slik at samværsretten står veldig sterkt.. Er livredd nå! Sønnen min klarer seg supert uten pappa og føler at faren gjør dette kun av egoistiske hensyn, og ikke for hva som er best for denne lille uskyldige gutten..

Noen som kan gi meg råd og/eller trøst??

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan..

Er i nesten samme situasjon som deg men her er barnet ikke fyllt året enda så probleme starter nok da. i tillegg er barnefar her på besøk nu og da men har aldri fått ha h*n alene pga rusbruk. Så har desverre ingen personlige erfaringer komme med. Derimot har jeg snakket med FK, barnevern, helsestasjon og har en advokat parat. Alle har sagt det samme; ikke la barnefar ha barnet alene. Skjer noe da er det vi som mødre som kan bli tiltalt for omsorgsvikt. Samværsretten står sterkt og desverre blir nok samværsnekt sett svært negativt på.

Har en venninne som har en venninne(er du enda med??;)) som har gått gjennom dette. Nemlig bli dratt til retten. Det hun krevde var at barnefar leverte jevnlige prøver over et halvt år for å bevise den uskylden han skrøt på seg. I løpet av det halvåret ble ikke 1 prøve levert. Nå treffer barnefar de barna en dag i uken og annenhver helg men med tilsyn. Han får ikke være alene med de eller ha dem på overnatting før han har levert disse prøvene.

Alt i alt tror jeg det kan være avgjørende at du er villig til å se løsninger slik at det kan være et visst samvær. Dette vil du nok kun vinne på. Beklagelig er det at det er slik men ikke så mye få gjort med det. Samværsretten står sterkt og noen ganger føler jeg foreldrenes beste er det eneste kriterie som blir lagt til grunn.

Barnefar her nevnte 50/ 50 en gang og har også nevnt overnatting. Spilte bare med jeg da. Sa at da måtte han komme og være sammen med oss i helger og formiddager fremover slik at de ble kjent og han ble kjent med barnets rutiner. Nå er han her så sjelden at barnet har til og med vært red pappan sin noen ganger. Og så klart; pappan har ikke under noen omstendigheter intr av å tilbringe helgene med å stå opp tidlig og møte oss.

Så det har funket her; spill med selv om du egentlig vil spy. En rusbruker bygger kun luftslott og har liten bakkkekontakt!

Samtidig vil jeg nevne at jeg forstår frustrasjonen din. Selv om jeg prøver spille tøff over barnefar er jeg livredd og alt i alt skeptisk til rettsystemet på dette område.

Klem:D

Skrevet

For det første, i følge det du sier om eksen din, så er ikke han ressurssterk nok til begynne en rettslig prosess for å skaffe seg omsorgsretten, han bare skremmer deg! For det andre, la oss si han allikevel klarer å få saken til retten. Tror du at han med sin bakgrunn og livsstil vil få foreldrerett? Aldri! Og dessuten har dere ikke delt foreldreansvar, noe som gjør det vanskeligere for han. Og retten ville aldri dømt en slik sak sånn at de tar foreldreretten fra mor for å gi den til far(spesielt ikke rusmisbrukende far), det er ikke sånn det funker. Kontakt familievernkontoret der du bor, de er til stor hjelp og trøst! De blir uansett kontaktet før det blir en rettsak.

Men kanskje du burde prøve å være "the bigger person" her og tilby han samvær under tilsyn?

Om du ikke er 100% sikker på at barnet ditt er i trygge hender hos barnefar, bør du ikke overlate barnet hos han under noen omstendigheter.

Du må huske på at rusmisbrukere er egoistiske og manipulative, og eksen din vet hvilke knapper han skal trykke på for å treffe dine svake punkter for å få det som han vil. Ikke la deg pushe til noe som helst, men forsøk å handle ut i fra hva som er best for deg og barnet ditt!

Lykke til!

Skrevet

Ikke vær redd, han kan ikke gjøre noe, vet det er lettere sagt enn gjort. Syns du fikk et godt råd av hun som er i lignende situasjon som deg.

Truer eller sier han noe mere, ta kontakt med familievernkontoret

Skrevet

åh jeg følr såå med deg assa.. Har det så si likt som deg med så si like problemer med bf. Hva gjør vi da ?? Jeg er å livredd. Har lagt ut et innlegg jeg også her med overskrift: frusrtert og desperat- far vil ha samvær men han er ikke stabil.. No i den duren iallfall. he he.. Meen jeg vet akkurat åssen du har det asså, og jeg er like frusrtert selv. Jeg takler ikke om han fr samvær med dattern min.. Ja de klarer seg uten far ja,- bedre med ingen far enn en dårlig far. de får det de trenger av oss. Når far er ustabil er det bare vondt for dem...

Skrevet

ring familieværn kontoret på mandag. bestill en time, fortell din beskymring.

har du bevis for at han er slik?

kommunene har gratis advokat timer. ring de og bestill en time.

vet at dette er utrolig vondt og utrolig vanskelig. sansynligvis kommer far aldri til og gjøre noe som helst. for han evner ikke og gjenomføre det han krever.

føler med deg.

Skrevet

Sender en trøsteklem jeg, og slenger på at retten ikke flytter et barn uten at det påvises omsorgsvikt der barnet allerede er. Og med hans bakgrunn - dette sier han utelukkende for å være ekkel mot deg. Han har ingen sak, og ikke en sjanse i havet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...