Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jenta mi er litt over året, og legger seg enda ikke alene. Har prøvd og prøvd i mange måneder, men saken er den at hun gråter sånn i i helv... selv om vi sitter der sammen med henne. Har sittet mange kvelder, og netter for å se om det hjelper, men hun vil rett og slett ikke sove. Hadde det bare vært snakk om en time eller tre, så hadde jeg fortsatt, men når det blir inn og ut eller sitte der sammen med henne fra hun legger seg kl 20. til klokken nærmer seg både 3 og 4, så frister det ikke til gjentagelse. Vi som er der sammen med henne og kjenner henne vet at gråten ikke er sår, men rett og slett bare trass og hyling, så føler ikke vi burde ha noen dårlig samvittighet. Men når naboene reagerer og tror vi mishandler henne så... blir det til at jeg ligger sammen med henne. Da de feste i familien var barn, brukte vi å gråte til vi besvimte. Våknet selvsagt igjen, men vil ikke la jenta mi ligge å gråte så lenge at det kommer til å skje. Noen som vil låne gullet mitt til henne til hun kan legges og sovne av seg selv:)
Ismo Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Hei, høres vanskelig ut. Jeg har en liten datter på 20 mnd. og jeg trodde hun var vanskelig Jeg prøvde den teknikken å la barnet gråte vent ett minutt gå inn igjen, gå ut, vent to etc. Men jeg klarte det ikke. Prøvde den som sagt en gang og det endte bare med at jeg og barnet ble mer våkene og lei oss begge to. Så jeg fulgte et annet råd; la henne i sengen, leste bok etc. og sa nå er det sove tid. Så satte jeg meg med dempet lys i en god stol litt unna sengen hennes så hun så meg og leste en bok. Hun protesterte, men mye roligere. Tullet litt rundt og la seg ned. Og dette fungerer supert for oss. Vi har selvsagt kvelder hvor alt er galt, men vi har også hatt kvelder hvor hun har tatt meg i hånden sagt hun er trøtt, og har gått og lagt seg når jeg fulgte henne inn for å sove. Tror alle må finne en måte som passer vi er alle forskjellige, med forskjellige barn. Dette fungerte for oss PS. under perioder når hun får tenner da fungerer ingen ting! Ha en god natt Mvh
BettyBoob Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 ja takk og lov så gjør han det hører ikke et pip etter at jeg går ut av rommet ! han er 17 mnd og sånn har det vel vært siden han fylte 1 år tror jeg. Han var umulig det første året av sitt liv (på sovefronten) så nå får jeg heldigvis igjen litt for slitet.... Ønsker deg lykke til og håper hun sovner for egen maskin snart!!!
Lilje74 Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 Min datter er 1 år og en uke gammel og vi har samme problem. Siden vi er mye på farten så har vi liksom ikke funnet noen normal-tid å forsøke å innføre legging på heller. Når jeg ser hun er trøtt legger jeg meg med henne og løfter henne ev. over i sengen hennes etterpå om jeg vil stå opp igjen. Som oftest ammer jeg litt når hun skal sove også... Er nok ikke den beste vanen å legge henne til... siden hun da er helt avhengig av meg... men slik har det alltid vært... så det må vennes av med det og etterhvert...
Lilje74 Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 ps: veldig godt å høre at flere har samme problemet!
ღprinsesse&prins&prinsesseღ Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 vi kjører lillemann i vogna (fram og tilbake) til han sovner - pleier vanligvis å sovne veldig fort. sover litt i vogna og så pleier jeg å flytte ham i seng, vanligvis når eg skal legge meg. har prøvd å flytte ham i seng med en gang men han våkner da og søvner etter 1-2 timer. hvis han sovner i 20.00 tida kan jeg ikke flytte ham i 21.00 tida for da våkner ham, men hvis jeg flytter ham over i 21.30 - 22.30 tida våkner han ikke sover til ca 7 neste morgen. han er snart 1 år. dette funker for oss så tror ikke at jeg skal prøve å forandre det mye. har akkurat fått det til at han sovner i 20.00 tida. ellers så var det 22.00 - 01.00:-( han pleide å sovne selv når han ble født og til ca 3 mnd, men han har hatt poblemer med ørebetennelser så derfor måtte vi ta vogna i bruk (må ligge litt høyt til tider) uff dette ble langt..
Gjest Skrevet 14. september 2007 #7 Skrevet 14. september 2007 Ja, gutten min på 16 mnd legger seg uten et pip. Når kl. er mellom 18 og 19 og han er trøtt, så henter han bamsen sin og går inn på rommet sitt og bort til senga si. Da er det bare å pusse tenner og skifte bleie. Legger han og prater litt om det han har gjort i løpet av dagen og eventuelt det som skal skje i morgen. -Suss, mamma er glad i deg og sov godt, går så ut- For gutten min, virker det som at han liker at vi prater litt om dagen/morgendagen før han legger seg. Sjelden han gråter etter at jeg har lagt han, da er det som regel tenner som plager han. Har vært veldig på det at han skal være trygg i senga si. Har brukt MYE tid på at han skal klare å sovne uten min hjelp. Har alltid sett han an. Har aldri latt han ligge å gråte/hyle i senga si, har han sutret så har jeg gått inn med jevne mellomrom. Man kjenner jo barnet sitt best, man kjenner igjen gråten. Om det er fordi de trasser, er lei seg, har vondt, overtrøtt osv. Høres ikke ut som det er noe særlig for verken deg eller barnet ditt å bruke så lang tid på å sove hver kveld. Begge blir jo helt utslitte til slutt. Noen barn gråter alltid når de skal sove. Hjelper det om du eventuelt holder på med noe utenfor rommet hennes, slik at hun hører at du er der ? (husker ikke alt du skrev i innlegget ditt, mulig du skrev at du har prøvd det). Lykke til : )
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 14. september 2007 #8 Skrevet 14. september 2007 Mina på 1 år legger seg veldig fint.. Noe hun har gjort hele tiden.. Legger henne i senga og synger kjære gud sier så natta og kysser på henne så går jeg ut.. Uff, jeg har ingen råd. Men har du snakket med hs din? Lykke til håper det går over snart
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #9 Skrevet 14. september 2007 over 2 år, og ALDRI lagt seg fint. Bruker glatt 30-60 min hver eneste kveld, og vi praktiserer IKKE noe skrikekur.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #10 Skrevet 14. september 2007 Har ikke snakket med hs om dette nei, vet ikke om det er så mye hun kan gjøre. Har prøvd det meste, men det er lite som fungerer. Vi er ikke utslitte noen av oss, fordi jeg nå har kapitulert og lar henne få bestemme at jeg skal være med henne i senga når hun skal sove, så putter jeg henne over i sin egen seng når hun har sovnet. Og er hun først sovnet så sover hun stort sett hele natta. Får håpe hun finner ut en dag at nå er det ikke like morsomt at mamma skal være med når hun skal sove:) HI
nickoline og supermann Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 jupp, ikke noe problem her. i dag sovnet han før jeg fikk lagt han. la seg inntil kinnet mitt og sov...............deeeeeeeeeeeeeeilig! Noen ganger gråter han i 3-5 minutter. så blir det stille. ikke sikkert han gråter, men kan ligge å "prate" med seg selv eller kaste ut det han har i sengen før han sooooooooooooooooooooover. Har en periode hvor han er våken en gang på natta, men har funnet ut at jeg ikke trenger stå opp. Han gir seg etterhvert. Bare gråter og klager. ikke noe skrik. Når han våkner ved 5-6 tiden får han komme inn. Får en sup og sover sammen med meg til 8-10
Sessa ruger igjen... Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 Kunne nesten skrevet dette selv. Har ikke prøvd å gå ut og inn i samme grad som deg, for gråten hennes er så sår med en gang. Har prøvd skrikekur en gang for mange mnd siden, men det ble spying to kvelder på rad. Og det etter bare 1-2 min gråt i andre eller tredje runde med "ut og inn". Så skrikekur er ikke tingen her. Vi utsetter stadig å sette i gang noen tiltak. Nå gjør vi omtrent som deg. Vi har en stor seng på soverommet hennes som vi legger oss i og så løfter jeg henne sovende over i egen seng. Men hun kan likevel bruke laaaaaang tid på å sovne. Jeg vet ikke hva vi skal gjøre for å løse situasjonen. Virker rett og slett som om det er sengen hennes hun reagerer på. Hvis vi er der inne mens hun er i egen seng, blir hun bare oppspilt. Er nok litt vår egen skyld, for vi hjalp henne inn i søvn med byssing eller amming pga kolikk og mye magevondt... har hatt noen gode perioder, men så fort hun har vært urolig har vi sett for oss en hel kveld med tull og da har vi bysset i stedet! Har altså ingen tips, men skulle gjerne også oppgradert til sove barn! Godt å høre at vi ikke er alene!
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 Ja, heldigvis.. Vi har hatt fast rutine og leggetid siden hun var 3mdr. Kan telle på en hånd de gangene hun har vært mye lenger oppe enn den faste leggetiden, og hun har aldri fått stå opp igjen når hun først har lagt seg. Så er her rutinene skikkelig innarbeidet. Her er det kvelds, melk og tannpuss, så smokk og koseklut, inn i senga, synge trollmor, elsker deg vennen og god natt. Deilig at det er sånn.. Hadde en liten periode den tiden hun lærte å reise seg at hun var litt vanskelig. Hun var ikke grinete, men hun reiste seg og reiste seg og reiste seg. Så da tok selve innsovningen lang tid. Men det gikk over Min er rett over året.
Kahbean Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Vi hadde samme problemet før! Det vi fant ut at han er tydeligvis ikke trøtt nok når han klarte å hold seg våken uansett... eller så sovnet han og voknet 10 min senere. Det vi gjor var å ha en travel dag med masse aktiviteter (ukelek, innelek, spring masse, lek masse, osv). Litt før middagstid så roet vi oss ned slik at vi kunne ha en koselig middag. Etter det så fikk gutten bade ei god stund, også stelle seg. Vi brukte my tid på dette fordi han skulle ikke føle at han måtte skynde seg til sengs. Deretter så tok vi med han til stua hvor vi leste noen bøker, sang noen sanger og bare koset oss. Senere på kvelden så fikk han litt kveldsmat eller frukt fordi det er ikke nå godt å sovne når man er sulten... hvertfall ikke hvis du er slik gutten min som kunne finne hvilken som helst unnskylding for å holde seg våken! Der satt vi resten av kvelden helt til han var sååå trøtt at han klart så vitt å hold øyner åpen. Da først tok vi med han ned til sitt rom hvor han la seg i senga (da med store våkne øyner igjen) og igjen leste noen bøker og sang masse. Det tok ei god stund men til slutt sovnet han... og vi rett etter! Dette måtte vi fortsett med i flere dager... husk fast rutine med middag, ta tiden som trengs til stelling, masse kos med bøker og sanger, litt kveldsmat, ned til sengs og mere kos. Ikke latt det vær et stress. Dere må prøv å nyt tiden sammens fordi det tar ei stund med å holde seg tolmodig nok til å fortsette dette HVER dag og kveld. Ikke begynn med sengetid når det er tid til å legge seg.... det begynner my tidligere! Det går jo helt an på hva slags dag de har hatt, hvis og når de tok en blund, hvor aktiv de har vært (dette trenger ikke å være bare springing, det er også hvor aktiv hjernen har vært med å tenke!) og hvordan hele kvelden er med faste rutiner. Vi fant ut at vi må latt han sovne når han var trøtt nok til det fordi noen trenger ikke lik så my søvn som andre. Til slutt så ble gutten vår vant til våres rutiner og da kunne vi bruke mindre tid etter hvert slik at han sovnet tidligere på kvelden etter ei stund. Det tok ei god stund men det var selvsagt verdt det å bruk så mye tid på det! Lykke til!!! Jeg føler for deg!!!!!!!!!
gærne ko Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 Ja, takk og pris! Fram til han var nesten 1 år var det heilt forferdelig, måtte legge meg med han i vår seng, kunne ta lang tid før han sovna. Og så våkna han nesten med en gang eg stod opp igjen. Låg i senga vår heile natta, var våken (og meget gretten) fra femtida. Vi måtte gjennom skrikekur, men blei ikkje så veldig masse skrik. 30 min første kvelden pluss litt om natta. Blei raskt mindre, og etter ei lita veke sovna han heilt uten protester. Har selvfølgelig hatt tilbakefall, spesielt om vi har vore bortreist over lenger tid. Vi var 1 mnd hos mine foreldre i sommar, og etter dette måtte vi begynne på nytt. Gikk veldig fort over. Trur kanskje han merka at eg hadde bestemt meg for at no kom han ikkje opp i senga til oss. Er fortsatt litt urolig på natta, 4-5 gonger opp for å legge han ned og gi smokken. Og så flaske i femtida. Då søv han frå klokka 20 til klokka er 6-7. Men er så stor forbedring at eg ikkje orker å ta kampen med flaske på morrakvisten og sånt. Bare nyter å ikkje måtte stå opp klokka fem lenger...
Gjest Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 Ja. startet tidlig med faste leggerutiner, og det har vi fått belønning for. kan telle på to hender de gangene han har lagt seg senere enn 8. og han er 1,5 år. MEN har vært veldig nøye på det at dersom han skriker (hører forskjell på trasskriking og leiseg-skriking), så går jeg/pappan inn med en gang og roer han ned igjen, gir han tutten og kosekluten og sier natta. Har kun blitt sittende hos han de få gangene han har vært syk. Tror det er viktig å være bestemt, men samtidig være snar med å trøste slik at ungen egentlig ikke rekker å skrike seg redd. tror det er når de blir redd at en har det gående med skriking hver kveld...
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 her har vi hele tiden hatt faste legge-rutiner, hver eneste dag. det starter med grøt og masse kos. så går vi ut på badet og pusser tenner og synger puss-puss-så-får-du-en-suss sangen. pappa får en klem, og så går vi inn på rommet og vasker kroppen med vaskeduk (hvis vi ikke har badet før grøten) og smører med fuktighetskrem. så tar vi på pysj og sier natta til pappa, før jeg legger han i sengen sin. da synger vi noen sanger og han får vannflasken sin og koseduken inntil kinnet. så sier jeg "natta, mamma og pappa er så utrolig glad i deg, nå må du sove godt for i morgen er en helt ny dag. og da skal vi kose oss". så slokker jeg lyset og går ut. det er veldig sjelden han har problemer med å sovne. ja, unntatt på dagtid da da holder vi sjelden på mindre enn 30 min... faste rutiner, og vannflaske (det er hans kos, som noen bruker smokk eller tommel) har vært løsningen her. han er 12 mnd, og har sovnet selv i 6-7 mnd. før den tid sleit vi helt ekstremt (han la seg ikke før kl 02!!!)
Gjest Renate&nydelige Christina Skrevet 15. september 2007 #18 Skrevet 15. september 2007 Ja, Christina er 11 mnd og vi har faste rutiner hver eneste kveld, etter at vi begynte med det så sovner hun så fort hun legger hodet sitt ned i sengen:-) Her er rutinen: 17.30; Grøt 18.00: Bade tide 18.30: Litt melk og kose. I seng engang mellom 18.30 og 19.00. Hun sover da helt til 9.30 neste morning !!!! 15 timer søvn:-))))
mizz25 Skrevet 15. september 2007 #19 Skrevet 15. september 2007 Heisann =) min lille på 13 mnd legg sæ å rett ned å sov somregel... MEN,når må den siste hvilen vær for ungan dokkers?? Min har fortsatt to hviler på dagen,vi har prøvd å kun la han sov en gang på dagen,men da e han kjempeumulig på kvelden,tar 30 min før han sovna,å sov da i 2 tima,så kan han våkne å skrik i 3-4 tima... Så det med en hvil funka ikke helt for oss enda mulig han blir for overtrøtt,han har to hvila på tilsammen 2-3 tima iløpet av dagen.. Men får ikke sov etter klokken 16.30.=)
mai mammaen til to Skrevet 15. september 2007 #20 Skrevet 15. september 2007 datteren min er 16 mnd. hun har vært utrolig vanskelig å legge... men de siste to mnd ca så har hun vært en drøm å legge.. det var etter at jeg sluttet å amme... hun begynte å like godt melk på flaske..så da får hun litt melk i en flaske..jeg tar henne først i armene mine å har dynen godt rundt henne.. så koser vi mens hun drikker litt melk..dette trenger jeg nok ikke gjøre..men er en god kosestund for mor og datter... etter en hektisk dag.. så legger jeg henne over isengen..brer dynen over henne... og hun drikker opp melken..så synger jeg so ro lille mann.. sier mamma er glad i henne... og sov godt..så går jeg.. men derimot om natten hvis hun våkner er hun helt umulig..kan holde det gående i flere timer..da vil hun IKKE sove.. vet ikke hva jeg skal gjøre med det..
demonio18 Skrevet 15. september 2007 #21 Skrevet 15. september 2007 Ja, her går det helt fint med leggetiden her. Helt siden hun var 6 mndr så har hun hatt eget rom, og hun har vært veldig flink til og sove når hun legger seg. Det hender av og til at hun våkner midt på natta og kommer inn og vil legge i senga mi, men det er veldig sjeldent, vanligvis så er det bare til og følge henne inn i hennes seng igjen og si god natt, nå tar jeg av lyst ditt og går og legger meg igjen så snakkes vi imorgen. Det aksepterer hun! Det hørtes veldig stress ut, leggemåten deres, håper dere finner en god løsning!
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 15. september 2007 #22 Skrevet 15. september 2007 "Natta" sier hun, gir oss et slengkyss og snur seg til siden med bamsen godt under armen. Vi rekker ikke synge ferdig en gang....
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #23 Skrevet 15. september 2007 Hehe.. Ikke værst:) Vil du få min til å bli sånn også? HI
fjell og fjord Skrevet 16. september 2007 #24 Skrevet 16. september 2007 mange gode råd på SØVNDEBATTEN det hjalp oss leste bøker,laget rutiner... Elisabet Pantley ... skrikekur i ett års alderen...( bare 30 min 1ste natt, etterpå 5-10 min i 9 dager ) etter at var slutt på pupp ( før søvnet bare med pupp og på trilletur) vannflaske som kos(avent magic kop) det er MULIG! lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå