Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg passer noen fisker for noen venner.. Og da jeg kom hjem fra jobb i dag så jeg at en fisk var død.. En slik som suger grønske... Og den er veldig stor... kanskje 15-20 cm lang! Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Kan den ligge der til i morgen ettermiddag? Da kommer de hjem..*håpehåpe*
vero:o) Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 ta den ut med en klype eller noe,åsså kast den hehe...kan jo ligge hvis du absolutt ikke orker :)men da vill de andre spise på den sikkert..
Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 13. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2007 æsj.. Er ikke så mye fisker oppi der.. 3 sølvhai og 2 små guppi fisker...
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 ville tatt den opp og skylla den ned i do jeg=)
Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 13. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2007 Jeg har ingen ting å plukke opp med.. Og aner ikke hvor de har sakene sine... Og den er vel litt vel stor til å bli spylt ned i do? Er jo ikke akkurat en liten gullfisk.. hehe Den er tykk rundt det tykkeste også..
Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 13. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2007 Hehe.. vi sorterer ikke matavfall her jeg bor... *knis*
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 haha, med mindre det er en sei eller torsk det er prat om så tror jeg nok den går ned i do, bare tenk på alt annet med litt størrelse som går ned der, hehe=) gjør sikkert ikke noe at den ligger til i morgen dersom du ikke vil fiske den opp=)
Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 13. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2007 Takk.. den trengte jeg! hehe.. Da blir den liggende til 4 i morgen! eller flytende...:*knis*
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 haha, det gir jo dem andre fiskene litt tid til å minnes å si farvel til den avdøde da=) eventuelt ta seg en siste bit av den=) hahahaha
Linaria Skrevet 13. september 2007 #11 Skrevet 13. september 2007 Ok, bare for å ha sagt det... Død fisk skal fjernes fortest mulig, ellers ligger den og råtner og forurenser i akvariet. Særlig en som er så stor. Hvis de ikke blir fjernet kan hele akvariekjemien komme i ubalanse og de andre fiskene blir syke og stryker med de også, det blir algeoppblomstring etc. Det er skikkelig kjipt for noen som kanskje har lagt mye tid og penger inn i akvariet sitt. Dessuten skal man ALDRI akste død akavriefisk i do. De skal kastes i søpla! Det samme gjelder alt annet akvarierelatert (planter,snegler etc). Mange av oss som har akvarier har uten at vi vet det VILTfangede fisker fra tropiske strøk. Viltfangede fisker er faktisk temmelig vanlig, det gjelder særlig enkelte algespisere, og botiaer. Disse fiskene kan ha med seg parasitter og sykdommer som de tåler, men som kan bli en katastrofe om de kommer ut i norske vassdrag. Og det er ingen tom trussel. F.eks er den norske ferskvannskrepsen er utryddningstruet pga fremmede parasitter.
kathrinemor Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 Ja, helt klart, den maa ut med en gang! Hvis ikke stryker resten med ganske snart... med en gang noe dør starter råtnelsesprosessen og akvariemiljø er utrolig sårbart. Så kast den med en gang!
kathrinemor Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 Bare supplerer meg selv jeg... er du 110% sikker på at den virkelig er død? Mange algespisere er veldig rolige, spesielt om dagen. Har trodd at en av mine har tatt reper'n mange ganger, jeg, men han lever i beste velgående...
Linaria Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Det er faktisk sant. Har flere ganger skullet ta ut "død" fisk, som så svømmer sin vei når jeg kommer borti dem med håven. Og det har skjedd at jeg tror de lever, men når de ligger samme plassen flere timer etterpå innser jeg at de er døde. Det er ikke lett å se på alle algespisere om de er døde eller levende, når de "sover" om dagen. Så hvis du har flaks er den frisk som en fisk
endelig nr2 Skrevet 14. september 2007 #15 Skrevet 14. september 2007 Hvis du ikke har noe å ta den opp med, kan du tre en plastpose rundt hånda. Eller putte hånda nedi en plastpose. Skjønner du? Som når man plukker hundebæsj... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå