Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg spør dere her inne siden dere allerede er gravide og kanskje selv har måttet ta stilling til dette..? Jeg er ikke gravid men sambo og jeg ønsker å prøve snart. Jeg er i et vikariat som varer ut året. Etter dette er jobbsituasjon usikkert. Sambo er i fast jobb. Vi lurer igrunn på om vi bare skal sette i gang prøvingen nå, eller om vi skal vente til over nyttår for å se an jobbsituasjonen da. Vanskelig dette... Noen som har vært i samme situasjon og som vil dele med sine erfaringer? Håper noen vil svare:) Hilsen oss to klare
Labambie Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Hei! Jeg er/var vel i sånn noenlunde samme situasjon som deg. Jeg hadde jobb fram til 30.juni,samme måned som jeg tok svenneprøven. Etter da,var det usikkert åssen det blei. Vi blei gravide i mai! Ting gikk litt fortere enn vi trodde det skulle gå. Men,jeg kasta meg på og søkte jobber som en idiot. Måtte bare gjøre det. For å få krav til permisjon med lønn,må man ha jobbet 6 av de siste 10 mnd. Jeg sier at dere bare kan kjøre på,men at du da bør søke på nye jobber nå,så du er sikret. Mitt råd!
ohayoo Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 det kommer litt an på yrket også... hvis du tror du lett får jobb igjen etterpå er det ikke noe å vente på Vær forberedt på at selv om gravide ikke kan diskrimineres virker det som om mange potensielle arbeidsgivere er superkreative i forhold til å finne andre unnskyldninger. Kjenn litt på om du har samvittighet til å gå inn i en jobb og vite at du enten er gravid eller har tenkt å bli det rett etter du har begynt - det er vanskelig, men sånn arbeidslivet er i dag må du nok dessverre bare være litt egoistisk og tenke på deg selv. Men som forrige innlegg sa, pass på at du har jobb 6 av de 10 siste månedene før fødsel. Arbeidsledighetstrygd kvalifiserer til opptjening av foreldrepenger, men du får vel ikke 100% av lønnen du hadde når du går arbeidsledig?? Lykke til! og som sagt, hvis du ikke har et veldig sært yrke så får du sikkert ny jobb når du er ferdig med permisjonen
Isla verde Skrevet 14. september 2007 #5 Skrevet 14. september 2007 Jeg er gravid med termin i midten av mars og er ansatt i et vikariat ut året. Det er høyst usikkert om jeg får forlenget vikariatet, men tror ikke det. jeg kontaktet NAV før jeg tok vikariatet (sa nemlig opp en fast kjempekjedelig jobb) og de sa at jeg måtte ha inntekt i 6 av de siste 10 mnd før stønadsperioden begynner. Dagpenger ville også regnes som inntekt og hvis jeg går på dagpenger når jeg søker permisjon, blir gjennomsnittet av de 6 beste mnd lagt til grunn for fødselspengene. Det er med andre ord det samme om du er fast ansatt eller vikar, så lenge du har hatt inntekt! Lykke til:-)
kokosyklus Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 Jeg har termin midt i mitt vikariat. Vet ikke om jeg får fast stilling før jeg går ut i permisjon. Er sykepleier og avdelingen jeg jobber på er så spesiell at det ordner seg sikkert litt jobbing der senere. Lang opplæringstid og vanskelig å få erfarne vikarer. Uansett får jeg jobb på et sykehjem eller en annen sengepost hvis det skulle knipe litt. Er heldig sånn sett..
Buick Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 Dersom du tenker litt kynisk så er det faktisk muleg å bli sjukmeld før vikariatet går ut, då vil dette ligge til grunn som permisjonspengane. Men sidan du faktisk ikkje er gravid enno og vikariatet går ut allereie ved nyttår, så ville eg nok helder satsa på å søke masse stillingar no for å vere på den sikre sida. Som nokon skriv over her så er jo også dagpengar grunnlag for permisjonspengar, så dersom dokke verkeleg er klar no, så sett i gong seier i allefall eg:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå