Kirsebæra Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 noen som vet om det faktisk er mulig å jobbe i noen år innefor helsevesenet for så å gå på høyskolen innefor helsefag UTEN å ha almenn påbygging eller vanlig allmenn? Har nemlig hørt at dersom man jobber som f.eks hjelpepleier i fem år og er over 25 år så kan du komme inn på høgskolen uten noen studie kompetanse...men...men men...er det riktig? har så lyst å bli jordmor, men takler rett og slett ikke tanken på ett år på almenn.... anyone?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Finn deg en studieveilder. Det finnes noe som heter realkompetanse som du kan få dersom du har jobbet sånn som du beskriver. Men reglene kan jeg ikke. Men jeg tror det er mulig.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 pell deg inn på skravlesiden, din skravlekjerring.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 jepp, 23/5-regelen. etter fylte 23 år holder det bare at du har bestått de faga som gir studikompetanse + riktig antall timer selvfølgelig, eller så kan man søke etter å ha oppnådd fem års praksis...men akkurat hva dette innebærer og om man må ha noen fag i tillegg, det vet jeg ikke:)
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 pell nesa og hold snavla, anonym.
Kirsebæra Skrevet 13. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2007 tusen takk for svar, og anonym: gå å få deg ett ligg, du er så gretten!
Gjest ->>- Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 23/5-regelen hjelper deg lite, siden du uansett må ha et visst timetall i basisfagene, og dette har du ikke etter å ha tatt en yrkesfaglig studieretning. Realkompetanse kan funke for deg, men det er en skummel vei å sikte seg inn på. Om du allerede har jobbet en stund kan du jo like gjerne søke, men jeg ville ikke lagt opp til å jobbe med håp om opptak på realkompetanse. Høgskolene står fritt til å fastsette egne regler for vurdering av realkompetanse, og mange tar ikke inn slike søkere i det hele. Hvorfor takler du ikke tanken på et år allmenn?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_opptak/soekerinformasjon/opptakskrav/generell_studiekompetanse
Kirsebæra Skrevet 13. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2007 til pila: jeg er så innmari skolelei, er ikke rettighets elev til neste år, har barn og har adhd, men bruker ikke medisin. Pga min sykdom er det vanskelig for meg å konsentrere meg i større grupper, almenn har gjerne 30 elever i klassen.Klassen jeg går i nå har 13 elever og de funker akurat for meg. Derfor. mange tror jeg bare er skolelei eller skylder på sykdommen, men jeg tar ikke sjansen på å gå almenn å så må avslutte skoleåret å så stå uten lærligeplass og jobb....
snirkeline Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Men orker du begynne på sykepleien hvis du er skolelei?Tar jo 3 år(4 på deltid)og krever jo masse konsentrasjon og innsats.Og i samlingene der kan det være veldig mange elever....
Kirsebæra Skrevet 14. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. september 2007 ja, men hvis du har lest hva jeg har skrevet, snirkeline, så står det at om det er mulighet for å komme inn på realkompentansen så er jeg 25(eller eldre) og det er noen år til. Akkurat nå vil jeg ikke gå almenn påbygging...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå