Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 noen som skal gå førskolelærer i tønsberg til neste år? jeg har permisjon dette året,men tror jeg skal begynne til neste år. også lurer jeg på om dere som tar den utdaningen kan fortelle meg litt om hva dere gjør i timene på skolen?
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 i timene på skolen er det jo en del forelesning. lærerne våre er veldig flinke til å få studentene aktive, så vi diskuterer en del også. mye prosjekter, der mye av hensikten er å lære å samarbeide med andre, og fremføre foran store forsamlinger. for å bli vandt med å snakke foran store grupper mennesker. kjipt og stress i begynnelsen, men akk så deilig å kjenne at en tør det bedre og bedre. estetiske fag- mussikk- synger masse- barneleker- ringleker gitar spilling (du må ta eksamen i gitar:) prosjekter her og- vi fikk prosjekt, lage et musikk eventyr- komponere musikk og lage instrumenter (fantasi instrumenter) og fremføære det for en barnehage- moro! (men mye arbeid) drama- masse teatersport kjempe gøy- lære seg å slippe løs hemningene sine- veldig mye moro i drama undervisningen. men eksamen og arbeidskrav her også, og da har det vert teater forestillinger (!!) der gruppen du er i må komponere- altså skrive manus, og hele pakka. gjerne tverrfaglig prosjekt det da, i musikk forming og drama. lag musikk og lyd effekter- lag kulisser og kostymer- lag manus og spill hele stykket foran publikum- nervepirrende men sååå deilig å få til. kikker på selvtilliten. all undervisningen i estetiske fag bygger rundt pedagogikk, der litt av poenget er at det vi lærer i de estetiske fagene(musikk,drama,forming) skal være som pedagogiske verktøy i arbeid med barna og for at du som student skal komme deg "ned" på et barnlig (ikke barnslig) nivå samtidig som du lærer å flette inn pedagogikken i arbeidet. fysisk fostring- mye gym:) gym, som er rettet inn på hvordan du skal aktivisere barn i ulike aldre. alt fra 1 åringen til opp i skolealder. da handler det jo en del om barneleker- friluftsliv- her går man ut i skauen i timene og lærer alt fra å lage bål bygge naturlekeplasser tilberede mat osv . inne aktivisering av barn- store gymsaler- aktiviteter for få barn- til større grupper med barn. svømming-lærer hvordan svømme opplæring av barn- samt første hjelp- observasjon av barns motorikk- og tilrettelegging for hvert enkelt barn. teorien i fysisk fostring går mye på det samme som nevnt over, en del anatomi, idrettsskader litt om kosthold og hvordan kroppen samlet sett fungerer best- hvordan fysisk fostring av barn virker inn på den psykiske utviklingen osv norsk, matte: veldig teoretisk, men her lerer man helt andre ting enn hva man tenker om norsk og matte. her fordyper man seg i den første tidlige innlæringen av språk og tall/mengde forståelse- hvordan jobbe med barn fra de er bittesmå, og oppover i alder, her som i alle fag, blandet inn masse pedagogikk, og her også gruppeprosjekter med fremføringer- arbeidskrav og praksisdager i barnehage eller småskole. man lærer også her om observasjon av barn, for å kunne kartlegge hvert enkelt barn og jobbe videre med barnet naturfag, mye ut i naturen å lærer om naturen(kjekt å gå tur mens andre sitter på forelesning) masse fosøk i laberatorium og rapport skriving tja... kan sikkert fortelle mer, men her har du jo noe å tenke over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå