Gå til innhold

El-kalkulatoren på Babyverden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett litt på denne, men får det ikke helt til å stemme. Når jeg har lagt inn opplysningene, får jeg beskjed om at el er i dag, og at den fruktbare perioden er fra 10.09-15.09 - dvs tre dager før og to dager etter. Andre steder har jeg laset at den fruktbare perioden er fem dager før og kun en dag etter. For min del hadde det passet meget godt med to dager etter (siden mannen er på jakt, og ikke er hjemme før lørdag), men stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne el-kalkulatoren sjekker hva som er normalen ut i fra at mensen kommer 14 dager etter eggløsning. Dvs.at det er ikke sikker at du har eggløsning akkurat på den dagen. Så det kan godt hende at du er fruktbar to dager etter, fordi det er jo ikke sikkert du hadde eggløsning akkurat da. Men hvis du har eggløsning den dagen er du bare fruktbar i 24 timer etter eggløsning, så er det for sent. Det beste er ihvertfall å ha sex før du tror du har eggløsning for sæden kan overleve opp til 3 døgn etterat dere har hatt sex. Derfor kan man fint bli gravid selv om man ikke har truffet eggløsningsdagen. Det viktigste er å ha sex før man tror eggløsningen er istedenfor etterpå. Sædcellene ligger der og "lurer" til egget løsner. Så sex 2-3 ganger i uka er nok til å bli gravid. Ofte sier man også at hvis man har sex for ofte vil gutten/mannen produsere mindre sæd og derav redusere sjansen for å bli gravid. Men det kommer an på alderen til gutten da. For å vite når eggløsningen vil skje kan du sjekke med eggløsningstester.

Håper du ble klokere:)

Klem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...