Gå til innhold

Forklar meg et par ting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det helt ok å slenge dritt om amerikanere og si at de er helt blåst i huet men det er ikke ok å si det samme om folk fra f.eks. pakistan? Jeg ser et innlegg fra cat78 der hun skriver "hva er det med disse amerikanere", og ingen reagerer med å si at dette er rasisme. Det hadde vært skrik om jeg hadde sagt det samme om pakistanere!

Og hvorfor er det ok å slenge dritt om frp og deres velgere, det er ingen andre partier som får gjennomgå på denne måten. Det er så mange mennesker som er dømmende overfor frp, og de mener at det er frp'ere som er fordomsfulle! Men frpvelgere hører stadig at de er dummere enn folk flest, og blir ledd av.

Hvorfor er det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting blir tolket som rasisme når man snakker om "de andre" (kulturisme ville nok vært et bedre ord). Ordet "pakkis" blir stort sett tolket som rasistisk når det ikke kommer fra en pakkis :-)

Skrevet

Jeg har ikke skrevet ordet "pakkis". Og når folk skriver "hva er det med amerikanere" så snakker de jo om amerikanere som "de andre". Jeg gjentar spørsmålet mitt, hvorfor er det ok å slenge dritt om amerikanere men ikke om pakistanere?

Skrevet

Det er et utrolig interessant poeng du har her! Men det er stort sett forbruker livsstilen som kjennertegner amerikanerne i våre øyne, en livsstil som er alment forkastelig her i landet og i vår tid. På samme måte kan vi kritisere pedofile, terrorister eller ekstremister i ulike retninger. Men det å være pakistaner er ikke alment forkastelig, og det å synes det er rasistisk nettopp fordi deres livsstil ikke skader andre, verken oss mennesker eller planeten vår. Som menneske med "gode vestlige verdier" er vi nødt til å godta alle kulturer, så lenge de ikke ødelegger planeten eller skader andre rundt seg.

Skrevet

Det at du sier at det er forbrukerlivsstilen som kjennetegner amerikanere er jo utrolig trangsynt da! Det blir det samme som å si at alle fra pakistanere hater vesten. På hvilken måte er det amerikanere er kjennetegnet av forbrukerlivstilen egentlig? Hvis du har dine opplysninger fra kjendisblader og tv-serier, så speiler ikke det virkeligheten. Kanskje det er du som trenger å utvide dine horisonter og oppsøke noen andre kilder som gir innblikk i tingenes tilstand i usa... Jeg har bodd i usa over halve livet mitt og jeg er ikke i tvil om at norge har et større forbruker livsstil enn de fleste amerikanere, med unntak fra de rike som bor i manhattan, LA o.l.

Skrevet

Ikke meningen å signere med anonym, jeg skrev innlegget over...

Skrevet

Hvis du ser på tallene over hvor mange prosent av verdens ressusser amerika bruker, så vil du kanskje forstå hvor jeg har det fra

Skrevet

Det er ingen andre partier som får gjennomgå på denne måten??

Har du prøvd å være blodrød blant høyrefolk?

Om du mener det bare er frp'ere (sorry... frp-velgere) som må forsvare sitt politiske ståsted, så tar du skammelig feil. Men kansje det sier noe om hvor dårlig frp-velgere er til å diskutere og argumentere blant folk som faktisk er bevisst på sin politiske tilknytting. Så langt har det bare vært syting og grining fra dib's frp'ere. Ikke særlig bevisste refleksjoner over hva frp sin politikk faktisk innebærer, eller noen gode argumenter for å stemme frp.

Men det er jo helt i tråd med partiet sjøl, det...

Ang rasisme spørsmålet ditt, så jeg du allerede hadde fått svar.

Men du burde kansje vri hodet ditt litt, og tenke i retning "den vestlige verden kritiserer den vestlige verden". Det vi ikke liker med USA ligger sykt nærmt oss selv.

For Guds skyld, vi har jo allerede belyst frp spørsmålet ditt.

De to temaene ligger jo egentlig farlig nær hverandre.

Skrevet

Tydelig at du har liten forståelse for hvorfor ting kan være slik, og at du generaliserer.

For det første så er det utrolig dårlig med kollektivtransport i usa, det finns omtrent ikke. Det er vanskelig å få til et kollektivtsytstem der fordi alt ligger ganske langt fra hverandre. De stedene der ting er tettere, så bruker folk kollektivt i veldig stor grad (manhattan, washington d.c., san francisco f.eks.). I tillegg så er det mer og mer vanlig å "carpool", dvs. at man kan ringe til en sentral som finner andre som skal kjøre i samme retning og man deler biler, det er egne kjørefelt som kan benyttes til dette formålet. I usa er de klar over ressursforbruket og det er mange som prøver å gjøre noe med det. Det er mye snakk om det på skoler, og elever er engasjerte når det gjelder å finne besparende løsninger.

Det er med usa som det er med alle andre land, du finner mange engasjerte mennesker som bryr seg, og du finner mange late som ikke gidder. Hvorfor syns du, anonym, at det er greit å dra alle i usa over en kam?

Skrevet

Veldig godt poeng kama, at det vi ikke liker med USA ligger veldig nærme oss selv. Det tror jeg at det er mange usakritikere som benekter...

Skrevet

Jeg ser jo at du ikke har skrevet "pakkis" noe sted. Du forsto visst ikke poenget.

Det handler om samhandlingen mellom mennesker i inn-grupper (grupper man selv tilhører) og ut-grupper ("de andre"). Kritikken sitter som regel løsere innad i en gruppe (i dette tilfelle Vesten kontra Østen) uten at det blir tatt like ille opp som det hadde blitt hvis kritikken hadde kommet fra utenforstående.

Dette ser man i større sammenhenger som feks i verdensreligionene. For det om det har vært noe splid mellom kristne og muslimer i historien, har det likevel vært mest splid blant de forskjellige kristne forgreiningene. Man kan også se det i mindre sammenhenger som feks familier. Jeg kan godt kritisere mine egne familiemedlemmer, og kritikken kan gå ganske langt, men det er ingen som trenger å komme og prøve seg på å være enige med meg.

Skrevet

En av fem amerikanere klarer ikke å peke ut USA på verdenskartet.

Skrevet

Hehe..svarte på feil innlegg. Bare fortsett, dere :-)

Skrevet

"Amerikaner" er ikke en rase. USA er et land som blander seg mye i andre lands politikk, og som gjerne kriger for å få litt billig olje.

Får da stadig høre at "sosialister vil at alle skal være like", selv om det ikke er grunnideologien vår. (like muligheter, det er vi for) Men jeg gidder ikke å sutre av den grunn ved hver andledning.

Hver gang en FRP-politiker gjør noe som er galt eller tvilsomt, går Carl I. ut og forsvarer det. "Dette må de da få lov til!" Hvis en politiker fra et annet parti hadde gjort det samme, gjett hvem som hadde kommet med peikefingeren: Jo, den samme Carl I. , svært moralsk forarget.

Eks: Martin Schanke blir kalt feig og slår ned en annen politiker. Carl I Hagen: "Man må da forstå at man ikke kan kalle Martin Schanke feig!" Skulle likt å høre hva han sa hvis det var en FRP-politiker som var blitt slått ned!

Når man er politiker må man, selv om man er fordums rallykjører, tåle å bli kalt fornærmende ting og ta igjen med ord, ikke knyttnever.

Andre partiledere hadde bedt ydmykt om unnskyldning på vegne av sitt hardtslående medlem.

Jeg pleier å la være å "disse" FrP, nettopp fordi sympatisørene deres blir så grinete. Men nå klarte jeg ikke å la vær!

Skrevet

"Pakistanere" er heller ingen rase, men vi kan ikke slenge dritt for det. Men er det der skillet gaar mellom hvem som man kan slenge dritt om og ikke? Man kan si hva man vil om hvem som helst, bare det ikke er en rase?

Oppdatering: Carl I er ikke partileder lenger, og hetsen paagaa fremdeles.

Skrevet

Lillejonas- hvor har du denne infoen fra?

Skrevet

Hets? Er enhver kommentar som ikke er positivt ladet hets? Skaff deg en ordbok er du snill.

Skrevet

Sant nok, dessuten er rasebegrepet gammeldags.

Jeg synes du kan slenge dritt om pakistansk politikk, akkurat som det blir slengt dritt om amerikansk politikk. Man bør prøve å ha en viss saklighet når man slenger dritt, også. "Pakkis" er et skjellsord, fordi det har blitt brukt nedsettende.

Ja, vet at Carl I Hagen tilsynelatende har trukket seg tilbake og blitt stortingsvisepresident. Lurer avogtil på om han har glemt det, for han er stadig vekk å skue i media (sist: "de ser bare etter skattesnusk hos Frpere", noe ligningssjefen i Oslo benekta. - jeg tenker media blåste det opp pga at FRP skal ta alle som snyter og snusker)

Jeg synes faktisk litt synd på Siv Jensen som ikke får lov til å være partileder alene (CIH spøker i bakgrunnen).

FRP er fullt av selvmotsigelser. Feks: De er imot innvandring/vil ha minst mulig av det (og glemmer at en del pakistanere ble invitert til norge på 60-70-tallet pga behov for arbeidskraft) Samtidig presterer en av politikerne deres å si at "Norske menn bør gifte seg med thailandske damer" (fordi norske damer ikke tar seg godt nok av mennene sine...)

Ja, jeg vet dette er bare en tulling, og at ikke alle i partiet er bygdetullinger. Det er allikevel mange rare utspill fra Frp samlet.

Skrevet

Det har ikke blitt slengt dritt om amerikansk politikk, det har blitt slengt dritt om amerikanere. Jeg er helt enig med deg i at det er to forskjellige ting, det aa slenge dritt om politikken og om menneskene. Men det virker som om mange syns det er greit aa slenge dritt om menneskene i usa...

Skrevet

Sorry, har ikke fått med meg alle lenkene.

Jeg synes det tross alt er verre å slenge dritt om pakistanere enn amerikanere av følgende grunner:

- amerikanere har høyere status (vi beundrer mye ved dem)

- pakistanere er ei gruppe her i det norske samfunnet (når man snakker om pakistanere, tenker jeg på pakistanere som lever i norge, mens amerikanere bor langt borte over havet, og er dermed ikke så sårbare. Jeg vet det finnes amerikanere her i Norge, også. Men de er mer godtatt, kanskje fordi kulturen deres er likere vår)

- når man snakker om "innvandrere" her i Norge, har jeg en følelse av at man da mener pakistanere, ikke amerikanere.

Skrevet

Jeg synes ikke det er ok å generalisere noe lands innbyggere dithen at man mener det å tilhøre nasjonaliteten sier noe om individet. Men når en majoritet velger Bush som leder i ett sted eller en majoritet mener kjønnslemlesting av jentunger er ok et annet sted er det selvsagt grunnlag for å drøfte rådende meninger og kultur vedkommende sted.

Jeg er en av dem som mener at det å stemme FrP er et uttrykk for enten at man ikke forstår hva man stemmer for, eller at man er grovt egoistisk og usolidarisk. Det er en begrunnet mening, ikke en fordom. Det baserer seg på mitt verdisett, ikke mine antagelser. Om du mener det samme om noen som stemmer et annet parti, basert på dine verdier, finner jeg det ganske uproblematisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...