Gå til innhold

Hvordan tar man fostervannsprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan man gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Tok en for en uke siden! :)

Først så tar de UL for å se hvor mye fostervann som finnes rundt ungen! :) Så finner de ut hvor de skal stikke! De steriliserer med en serviett der de skal stikke inn. De stakk ca 5 ca munder navlen hos meg!

Under selve prøven så har de på UL hele tiden for å unngå at ungen plutselig skulle finne på å forandre posisjon!

De tar en sprøyte med en lang TYNN nål og stikker den inn til livmora! De tar først ut ca 10-15 ml fostervann som de kaster! Det er fordi det ligger igjen DNA fra deg i den! Så trekker de ut ca 15 ml fostervann til! Fra de stikker til de er ferdig så tar de kanskje 1 minutt!

Det er ikke vondt å stikke inn nåla! Bare litt ubehagelig! Men husk å ligge HELT rolig mens de tar prøven!

Etter prøven så får du beskjed om å slappe av i en stol/ seng i ca 15-20 minutter før du drar hjem! Du skal da ta det helt rolig i 1 døgn framover! La mannen din lage mat og hente ting til deg! :)

Det anbefales vel å holde seg unna sex i 3-4 dager etterpå! Det kan godt hende at du kommer til å få noen kynnere noen dager etterpå, men det er helt vanlig!! :)

Det går så bra atte!! :) Når er det du skal evnt ta prøve da? :)

Klem! :)

Skrevet

Ok. Takk for svar.

Jeg har ingen time ennå, men vurderer å ta testen.

Er ikke redd for nåler så det går nok bra :-)

Skrevet

Men kan du kreve en slik test da eller blir du tilbudt? :)

Skrevet

Hakke peiling. Skal spørre jordmor på neste kontroll tenkte jeg.

Noen andre som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...