Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Snakka med jordmor i går, fortalte henne for første gang om at eg hadde blitt seksuelt misbrukt som barn av stefaren min. Ho meinte at dette var grunn nok til å få invilget KS. Eg sa at eg hadde lyst til å prøve å føde på mest muligt normalt vis. Men som ho sa at viss eg fekk ein komplisert fødels som at han blir stor og det gjer ting ekstra vanskelig, så ville det gje meg mykje unødvendige traumer. Men dette veit eg ikkje før fødselen er i gang og da er det jo forseint å velge KS. Har uannsett bestemt meg for å skrive eit ønske brev til sjukhuset om at eg vil takes ekstra hensyn til. Men nå er eg litt usikker nå ka eg skal velge, eit planlagt KS er jo relativt ukomplisert, mens ein fødsel kan jo utarte seg til å så mykje. Dere som har fødd og tatt KS kva ville du ha gjort ut i frå dei erfaringer du har gjort deg. Vil berre høyer forskjellige meininger er så i stuss selv. Men uansett kva som skjer så vil eg ta denne avgjørelsen til slutt i sammen med samboeren min og jordmoren min( som er eit fantasisk menneske)
Rakri Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Jeg har bare født vanlig før, men heller mer og mer mot ks denne gangen (tvillinger og store bekkenplager). De fleste som har tatt ks sier det ikke var så ille etterpå. Riktignok litt sårsmerter etterpå, men greit nok. Personlig tror jeg, at dersom du er redd for fødselen, og dette kan gi traumer, må det være bedre å ta ks. Da vet du iallefall helt sikkert at fødselen ikke blir en traumatisk opplevelse. Lykke til - uansett hva du velger
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Hei. Bestevenninna mi har blitt missbrukt av onkelen sin fra hun var 8-13 år og hun fikk barn i fjor. Hun tenkte masse på dette med fødsel og lurte fælt på hvordan det ville bli for henne. Hun fikk vite at ungen var stor og at hodet var stort, men satset alikevel på å føde vaginalt. Hun ville ikke fortelle de på sykehuset om at hun var seksuelt missbrukt. Hun drog på sykehuset når vannet gikk. Etter maaaange smertefulle timer med åpningsrier kom pressriene og hun greide ikke å få ut ungen. Hodet var for stort til bekkenet hennes. Hun måtte ha haste-ks og ungen kom ut frisk og velskapt. Venninna mi er ikke spesielt tøff av seg, men dette taklet hun supert. Hun ser ikke på fødselen sin som traumatisk og hun sier at ved neste unge vil hun igjen forsøke å føde vaginalt, om personalet ved fødeavdelingen anbefaler det. Jeg synes hun burde informere dem om missbruket, for da hadde hun fått bedre oppfølging. Men jeg tror hun var veldig heldig med jordmora si. -Hadde hun fått jordmora mi derimot hadde det blitt tøft for henne, for hun tok seg til rette med kroppen min. Det som er så fint med å informere dem er at da får du ha kroppen din i fred. Til og med vedr. amming kan det bli lettere, da ingen kommer og griper tak i puppene dine for å vise deg-....... det er jo et overtramp mener jeg, men mange opplever det. Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men det med brevet du nevnte var veldig lurt og så tror jeg du vil føle deg veldig sterk etter å ha vært gjennom fødselen. Du vil føle at du har vokst på det og vunnet kampen mot stefaren din. ....liksom på en måte at dette greide han ikke å ødelegge Lyke til!!!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Tusen takk for det, har tenkt sånn eg og at han skal ikkje få ødelegge den delen av livet mitt, men alt kommer jo ann på kor flink jordmor eg får. Er godt å vite at jordmoren min vil hjelpe meg med dette, skal på omvisning på fødeavd i morgen, er veldig spent på det da..
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Jeg tror en jordmor som får vite hva du har vært gjennom vil ta utrolig godt vare på deg. De lærer om dette under utdanningen sin, spesielt om hvor tøfft det kan bli for enkelte. Dette går nok fint skal du se! Kos deg på omvisninga, OG ikke bli skremt om det ligger noen å hyler på et av føderomma, det er ofte ikke så vondt som det høres ut!!!!!! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 sitter å kladder på brevet nå, uff kor mangen vonde tanker som kom fram!!!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Du kan sikkert få en fast jordmor, som kan love deg å stille opp når du skal føde, uansett. Det fikk jeg tilbud om. Veldig betryggende....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå