Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg har en datter som er i dag 4 uker.. hun bruker pute. Dette er mitt foerste barn, og jeg har lite kunnskaper om hoftefeil og denne puten... Har proevd aa lese litt paa nettet, men syns det er fint lite informasjon.... Lurer litt.. hva bruker dere aa kle babyen deres med.. ? Som regel har jeg bare paa tulla mi ei stroempebukse, sokker og body under denne puta.. har ogsaa avogtil kjole over puta:) Har noen, noen tips til de som har babyer med slik pute? Hvor lang tid bruker dere paa stell og bad paa deres lille? hvor ofte bader dere han/hun? Har lest noe om at puta skal maks vaere av 1 time daglig.. og med mange bleieskift og evt. et bad noen dager, saa kan d vel fort bli mer enn 1 time. eller.. ?? Hvilken oppfoelging har dere med denne puta? Vi fikk bare denne puta paa sykehuset. Fikk lite eller ingen informasjon.. ble bare vist hvordan den tas paa og av... Skal heller ikke til noen kontroll foer hun er 4,5 mnd.. noe jeg syns er rart.. hadde jo vert greit aa sett og faatt en bekreftelse paa at puta faktisk fungerer..... et siste spm er om dere ser noen forskjell paa barnas hofter/ben naa etter en stund med pute? selv ser jeg stor forskjell... i begynnelsen bevegte hun bare litt paa hoeyre foten. den andre laag bare i ro .. var liksom helt stiv. men naa strekker hun og sparker med begge bena.. betyr dette at puta fungerer .. ??? Takker for svar.. )))
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. september 2007 Forfatter #2 Skrevet 13. september 2007 dytter litt.......
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2007 ingen som har........?
tasah Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Hei Min datter som nå er snart 2 år hadde pute fra hun var 1 uke til hun var 4 mnd. Jeg hadde ikke en gang sett en sånn pute før vi fikk vite at hun måtte bruke det, ble helt satt ut... Hun hadde hoftefeil pga seteleie så det er ikke noe i familien av det fra før som kunne gitt oss et forvarsel. Vi brukte strømpebukse og body under puta, gjerne i ull. Skulle vi pynte henne tok vi på henne kjole utenpå Ang. det å ha av puta så er det bare å bruke den mest mulig! Selvfølgelig må den av ved bleieskift og bading, men la henne ha den på hele tiden ellers! Fikk heller ingen informasjon om puta, fikk den bare utdelt etter en ul av hoftene, var i sjokk begge to så vi fikk ikke med oss noe av hvordan vi skulle ta den på, hvor stramt osv osv. Dro en tur på sykehuset der jeg fødte og fikk bedre hjelp der. Var på regionsykehuset for å sjekke hoftene. Det er ikke vanlig å ha kontroll før etter 4 mnd, dette fordi skjelettet til babyen ikke er ferdig utviklet før da. Det vil si at det bruker så lang tid på å bli "normalt". Etter 4 mnd tar de røntgen for å se om hoftene er fine og det er de i de aller fleste tilfeller Høres ut som puta fungerer, og det skal du stole på at den gjør! Slike puter har blitt brukt i mange mange år og de virker!! Det ble bare et svar i all hast, vesla står og maser her Du må bare spørre hvis du lurer på noe mer, ellers er det en masse innlegg på debatte for funksjonshemmet/kronisk sykt bar, der er det mange med putebabyer Til slutt, dette kommer til å ordne seg, vær flink å bruk puta hele tiden. Klem fra
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2007 takk for svar! her har hun puta paa hele veien utenom stell og bad.. hater virkelig den dumme puta:( gruer meg til hun blir stoerre og om hun da vil protestere mot denne puta.. merker bare hvor vanskelig det er aa stelle paa tuppa naa.. hun sparker, og kaver og strekker beina saa laaaangt hun klarer hun holder avogtil paa aa velte seg rundt.. syns hun er kjempe sterk i beina, og kan ikke skjoenne at noe skal vaere galt med dem.... Er vel egentlig litt redd for at hun har den puta, uten grunn.. har liksom lest litt om de som har faatt pute, og som har faatt beskjed etter noen uker.. i verste fall noen mndr, at beina faktisk var helt fine. og at dem ikke trengte pute allikevell... grunnen til at jeg er saa skeptisk er at jeg fikk aldri noen ul... bare en lege som kjente kjapt paa hoftene.. den knekkovelsen? og ifoelge det jeg har hoert er jo alle babyer foedt med umodne hofter.. og en av grunnene til at de ikke maaler lengde paa babyer paa helsestasjonen foer etter dem er 6 uker, er fordi babyer er foedt med umodne hofter, og da var det lett aa dra dem utav ledd...... saa da begynner en jo aa tenke..... foeler jeg burde faa mer oppfoelging og informasjon.. og ikke minst en ul for aa sjekke hoftene hennes.. leger kan jo ta feil de ogsaa.... har ogsaa hoert at en plass saa tok dem alle babyer foedt i seteleie, og la dem i pute for sikkerhets skyld... tenk deg det da.. er jo sikkert mange av disse som ikke trenger denne dumme puten.. foeler jeg blir frastjaalet saa mye pga denne dumme puta:( vil bare ha henne inntil meg.... kose med hele henne.... =( er bare redd for at denne var en rutine... at legen merket at hoften/hoftene var litt umodne, og at derfor hun bare "slengte" paa henne en pute for sikkerhets skyld.... jeg fikk jo ikke noe mer informasjon.......
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2007 dytter litt...
Milli Vanilli Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 hei, min datter hadde også pute, fikk den av forrige torsdag etter 4,5 mndr :-) Jeg var veldig bekymra, og trodde at hun ikke ville få den av, men heldigvis så gikk det jo bra. Det er klart at det er mye styr med den puta, men bare vær glad for at det ble oppdaga så tidlig, og ikke når barnet er så stort at det må ligge i strekk og gipses. Som deg, var det veldig liten info, men masse løfte om oppfølging :-( Det er et par ting som jeg synes er viktig: puta bør være på 24/7. Når du skifter bleie, så ikke løft beina, men hold hånden under rumpa. Sørg for å få skiftet til større pute dersom den blir for liten (er du usikker, ringer du barnepoliklinikken for å få de til å sjekke. Der får du også ny dersom du må opp en størrelse) Var helt grønn, visste ingenting om dette da legen kom inn på klinikken og sa at hun var lagt i pute. Var en del inne på "kronisk syke..."-debatten her på dib, der er det noen mødre med gode kunnskaper når det gjelder hofteleddsdysplasi. Der fikk jeg vite mye jeg ikke visste fra før. Når det gjelder klær under, brukte jeg også bare strømpebukse og body, og av og til en kjole over, de blir ofte varm når de har den puta. Jeg vet det finnes en nettside der de selger trekk til disse putene. De kan tas av og vaskes, og de finnes i dongeri el bommullstoff i forskjellige farger. De er ganske søte. Kan prøve å finne linken til deg hvis du ønsker det.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 13. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. september 2007 tusen takk for svar... har vert inne aa kikket paa den siden.. men har ikke saa mange penger aa rutle med .. saa tenker kansje d var litt unoedvendig aa kjoepe disse trekkene.. siden hun forhaapentligvis ikke skal ha denne puta saa lenge.. men takk for tipset uansett:) det var vel det eneste vi fikk informasjon om... hvordan puta skulle tas paa og av og at man skulle loefte under rompa og IKKE etter bena... er veldig usikker paa str her.. og foeler den er liten... men jeg aner jo ikke.. tror jeg skal ta en tlf til sykehuset imorgen, og faa evt. en time til ul og spoerre om de kan sjekke puten.. er jo ikke noe kjekt aa gaa rundt i uvisshet liksom... Jeg er seff kjempe glad for at det ble oppdaget naa.. for all del!! men som en foerstagangs mamma som aldri har hverken hoert eller sett dette foer saa er det jo ikke saa lett.. i tillegg er jeg ung.. saa foeler jeg ikke blir hoert og tatt paa alvor paa samme maaten som det en voksen ville blitt.. om du skjoenner.... Har bare lyst paa litt oppfoelging... og spesielt en ul... der jeg faktisk kan faa det 100% bekreftet.. og det hadde jo bare vert saa kjekt aa faktisk faa tilbakemeldinger paa utvikling... og om puta fungerer slik den skal, om vi bruker den riktig..om det er noe mer vi boer ta spesielt hensyn til osv.. jeg lever vel her med en liten droem om at vi skal faa en ul som viser null hoftefeil, og vips kan vi ta av den dumme puta.. huff.. dumt.. men sant.. skulle bare saa gjerne oenske det... =( er nok den sutra her.. folk har mye verre ting aa rutte med... men jeg kan bare ikke for det... er liksom min foerste baby her.. og foeler jeg mister saa mye.... Gratulerer forresten, med aa faa tatt av den puta!! det maa nok ha vaert KJEMPE herlig!!! maa si jeg misunner deg...
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 hei hei:) Jeg har også putebarn:) Vi fill ul nåe snuppa var 2 uker gammel, fordi hun er født i seteleie. Den vensrte hofta hennes var 4-5 grader feil, den høyre var helt fin. De regnet med at den kom til å rette seg selv, og fikk ny time til kontroll da snuppa var 6 uker. hofta hadde ikke rettet seg, og de annbefalte pute. Vi kom opp på barnepoliklinikk, og fikk god veiledning i hvordan puta skulle brukes. Jeg fikk også beskjed om at puta mest sannsynlig måtte byttes innen en til to uker. Så nå har vi vært tilbake og fått ny:) Vi skal på ultralyd kontroll igjen om 4 uker. (6 uker etter forrige ultralyd) da skal vi også til barneortoped... Så forskjellig praksis det er på forskjellige sykehus...Jeg føler at jeg har blitt tatt godt i mot og har fått god hjelp...
tasah Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Må si jeg syns det høres litt rart ut at du ikke har fått ul... Alle nyfødte blir sjekket når legen tar de blodprøvene 2. eller 3. dagen (husker ikke når det var lenger...), det var da de fikk mistanke hos oss. Fikk time på regionsykehuset og der tok de ul og da viste det seg at den ene hoften var umoden, den andre var helt fin. Uansett hvilken grad og uansett om det er på begge eller bare den ene hofta blir babyene behandlet med pute, det er faktisk den mest effektive måten, i tillegg til at det er veldig enkelt. Når babyen ligger med vinkel i hoften hele tiden former hoftekulen plass i hofteskålen samtidig som brusken (babyens skjelett) blir til bein. Før i "gamle" dager ble alle som var i seteleie og alle som hadde hofteproblem i familien lagt i pute, men nå trodde jeg faktisk de hadde sluttet med det og behandlet bare de som faktisk hadde hoftedysplasi. For 20 år siden var det nesten vanlig at babyer hadde puter, min helsestasjon hadde ikke hatt en putebaby på mange år og helsesøster måtte tenke seg lenge om før hun kom på noen vi kunne snakke med og få råd hos. Forstår frustrasjonen din om at du vil holde henne inn til deg og kose med henne, men kan ikke si annet enn at du må prøve å nyte babytiden selv om hun må ha pute. Til slutt, få deg en time på sykehuset, krev å få tatt en ul og om dere fremdeles må bruke puta, få mer informasjon om hva og hvordan, spør gjerne etter personer som har hatt putebarn selv og som kan komme med gode råd.
tasah Skrevet 13. september 2007 #11 Skrevet 13. september 2007 Kom på en ting til. Når det gjelder størrelsen så må du snakke med de hvis du er i tvil om den er for liten. Vi fikk som sagt utdelt puten og ikke noe mer oppfølging før etter 4 mnd. Men da snuppa var 2,5 måned syns jeg puten virket altfor liten og vi fikk en time på sykehuset og puten var for liten. Vi fikk en som var 2 eller 3 nr større. Det bør jo egentlig si seg selv at en nyfødt baby trenger en mindre pute enn en på 4 måneder, men det er visst ikke alle leger som forstår det...
Milli Vanilli Skrevet 13. september 2007 #12 Skrevet 13. september 2007 Jo takk for det. Du kommer til å få time til ul/røntgen i posten, jeg prøvde meg også på å få time tidligere, men det gikk ikke. behandlingstiden er 4,5 mnd sa de. Synes ikke du er sutrete, selvfølgelig er det mange verre sjebner, men for oss som har putebarn, så er det div problemer knyttet rundt det.. Jeg kan også fortelle at alder har ikke mye å si, jeg er ikke så ung, men de hørte ikke noe særlig på meg når jeg prøvde å nå frem både på helsestasjonen og sykehuset. Enig med deg at det ikke er behov med det trekket, kjøpte det ikke selv, såg ikke den siden før hun hadde hatt puta i 3 mndr. Lykke til videre, det går nok bra skal du se. Disse månedene går nå fort også :-)
Frk. Vable Skrevet 13. september 2007 #13 Skrevet 13. september 2007 De oppdaget det på datteren vår på HS på 3 mnd. kontroll, så hun var for stor til pute, hun fikk et sånt stativ i hard plast!! Hadde heller aldri hørt om det før, men vi fikk vel røntgen først for å få det bekreftet, så fikk vi dette stativet på sykehuset. (dette er 4,5 år siden). Vi fikk beskjed om at vi måtte ha det på i minst 6 mnd, og jenten vår var allerede 3 mnd. da, så vi ble rimelig sjokket!! Vi brukte myke joggebukser eller strømebukse under stativet. Vi var nøye med å ikke ta det av utenom bleieskift og bading, men brukte vel like lang tid på bading osv. som vi gjør med andre babyer. Var jevnlig på røntgen etter det, og når hun var 6 mnd. fikk vi beskjed om at hun var helt fin igjen, og bare trengte ha stativet på om natten neste mnd. Så vi var kjempeglad! Har vel gått til røntgen en gang i året t.o.m. i år, nå er hun ferdig, og helt frisk! Når vi fikk sønnen vår for 5 mnd. siden, fikk ci automatisk UL for å se om han også hadde det. Det hadde han ikke, heldigvis! Lykke til!
lille-snupp Skrevet 13. september 2007 #14 Skrevet 13. september 2007 Hei! Jeg har ikke elv erfaring med pute ettersom vår datter ikke fikk diagnosen hd før hun var 4 mnd. Hun ble innlagt akutt og ble lagt 3 uker i strekk, 6 mnd i gips fra livet til anklene, og deretter nå 3 mnd med skinner. Vi håper å kunne legge bort skinnene etter kontroll i slutten av september, og gleder oss fælt! Ville bare si at jeg skjønner den følelsen du har av at babytida ikke blir helt som forventa, og at du mister litt nærhet og kos! Har selv vært utrolig frustrert og lei til tider, men vips så har 10 mnd med behandling gått forbi:D Skjønner også at du vil ha en ul, for uten det kan man jo ikke vite sikkert... Hadde jeg vært deg hadde jeg nok ringt og bedt veldig pent, og om ikke det hjalp så hadde jeg bruska meg opp litt! Jeg er også ung mor (føler jeg selv hvertfall), og legen på sykehuset hadde veldig ovenfra-og-ned holdning til meg den første tida. Han lærte seg imidlertid fort at jeg ikke lot meg pille på nesa, og at jeg ikke gav meg før jeg hadde fått svar på det jeg lurte på... Du må bare stå på krava!! Og bare helt til slutt... Selv om det høres teit ut så synes jeg det er flott at de la babyen din i pute straks de fattet mistanke til noe! Putebehandling er veldig effektivt, og slettes ikke ubehagelig for barna! Er mange ganger jeg har drømt om at det ble oppdaget tidligere hos oss slik at vi hadde "sluppet unna med" pute.. Husk at de vil kun det beste for babyen når de starter en slik behandling!! Men samtidig glemmer helsevesenet fort at babyen har en mamma som trenger informasjon og støtte.... Dette ble farlig langt! Lykke til fremover, jeg er endel på kron.syk/funksj. barn- debatten, så bare å rope om du lurer på noe eller trenger å få ut litt frustrasjon!! klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå