Gå til innhold

DERE MED PUTEBARN.............

Puppeguri m/ 2 små dramaqueens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som er i dag 4 uker.. hun bruker pute.

Dette er mitt foerste barn, og jeg har lite kunnskaper om hoftefeil og denne puten... Har proevd aa lese litt paa nettet, men syns det er fint lite informasjon....

Lurer litt.. hva bruker dere aa kle babyen deres med.. ?

Som regel har jeg bare paa tulla mi ei stroempebukse, sokker og body under denne puta.. har ogsaa avogtil kjole over puta:)

Har noen, noen tips til de som har babyer med slik pute?

Hvor lang tid bruker dere paa stell og bad paa deres lille? hvor ofte bader dere han/hun? Har lest noe om at puta skal maks vaere av 1 time daglig.. og med mange bleieskift og evt. et bad noen dager, saa kan d vel fort bli mer enn 1 time. eller.. ??

Hvilken oppfoelging har dere med denne puta? Vi fikk bare denne puta paa sykehuset. Fikk lite eller ingen informasjon.. ble bare vist hvordan den tas paa og av... Skal heller ikke til noen kontroll foer hun er 4,5 mnd.. noe jeg syns er rart.. hadde jo vert greit aa sett og faatt en bekreftelse paa at puta faktisk fungerer.....

et siste spm er om dere ser noen forskjell paa barnas hofter/ben naa etter en stund med pute? selv ser jeg stor forskjell... i begynnelsen bevegte hun bare litt paa hoeyre foten. den andre laag bare i ro .. var liksom helt stiv. men naa strekker hun og sparker med begge bena.. betyr dette at puta fungerer .. ???

Takker for svar.. :))))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen................... ? =/

Skrevet

Hei.

Jenta vår ble også lagt i pute på sykehuset, med mistanke om hoftefeil...men vi ble sendt på ultralyd på sykehuset når hun var 14 dager for å forsikre oss om at hun virkelig trengte å bruke puten..der fant de ut at begge hoftene var helt fine og vi fikk ta av puta:) Har du ikke vært på ultralyd med hoftene hennes så ville jeg krevd å fått det...vi skal tilbake når hun er 4 mnd...

Men jeg synes også at det var lite info å få om puta...vi ble vist hvordan man tok den av og på og så sendt hjem.

Men de 14 dagene vi brukte puten så brukte vi ullbody under, siden ull puster bedre enn bomull...det ble jo rimelig varmt for jenta vår. Stellestundene og badingen varte sjelden mer enn 5 minutter av gangen. Passet også på å løfte henne under rompa når vi skiftet bleier...

Skrevet

Hadde putebarn for 5 år siden, så skal se hva jeg husker =) Tuppa er født i slutten på august, så for at det ikke skulle bli for klamt i puta så brukte vi bare body og strømpebukse. Svigermor strikket leggiser for å ha på når vi skulle ut, funket kjempefint.

Bruk god tid når du steller, hun trenger skikkelig kroppskontakt. Men ha puten av bare under stell og bading. Har nok ikke noe å si at du har en av mer en time sammenhengende i løpet av dagen så lenge du er flink til å bruke den ellers.

Fikk puten på sykehuset og beskjed om å ta den av da hun var 4 mnd, dette var midt i julen, så vi tok den av og var på kontroll rett etter jul. Hoftene hadde blitt helt bra!! Hurra!! (Hatet den j***a puta)

På forumet funksjonshemmed/kronisk sykt barn er det mange med putebarn. Der finner du masse info! Lykke til med prinsessa =)

Skrevet

Forresten:

Fikk du ikke ul på sykehuset så krev å få det. Kun ved ul man kan fastslå med 100% sikkerhet at man har hoftefeil.

Her i Trondheim blir alle som det er mistanke om hoftefeil på den knekkøvelsen sendt rett på ul.

På didrik fant de ikke noe på knekkøvelsen, men siden storesøster og min mor har det så ble han likevel sendt på ul. Og der fant legen en liten feil, men som heldigvis ikke trengte behandlig bare kontroller =)

Skrevet

tusen takk for svar.. :) har heller ingen i slekta med hoftefeil, men dette var pga seteleie.. Legen bare klemte litt, eller boeyde ut beina litt og konstanterte ? hoftefeil... fikk liksom ingen mer informasjon.. Fikk henne inn til meg etterpaa, fastbundet med en pute.. huff..

syns beina hennes er kjempe sterke naa, og hun strekker dem helt ut og normalt foeler jeg.. hater virkelig den puta:(

har vert litt aa lest paa det forumet.. men ble skremt av at mange har faatt beskjeden om at de maa ha det lenger enn 4,5 mnd.. for puta ikke funka? og mange har maattet bytte str osv.. ??

vi fikk bare denne dumme puta, og beskjeden om at hun maatte ha den i 4,5 mnd.... vet jeg boer vaere gla for at det ikke er noe mer galt liksom. og at hun faktisk kommer til aa bli frisk.. men jeg bare HAATER denne puta.. og foeler jeg mister saa mye.. vil bare ha den lille kroppen inntil meg.. :( :(

men skal ringe sykehuset og kreve ul!!!!

Skrevet

Rart du ikke fikk ul og litt mer info. Kanskje det er annerledes når de er født i sete? Fikk hun på puta rett etter at hun kom ut? Skjønner meget godt at du hater den, gjorde jeg også. Men som du sier, du skal være glad for at det ikke er noe mer alvorlig.

Har også lest litt der inne om noen som må ha den lengre enn 4 mnd, men mange slipper med 4 også da, du må tenke på det!

Ring og hør med sykehuset i allefall, si at du ikke har fått nok info og gjerne vil ha en sjekk

Skrevet

hun fikk puta paa dagen etter foedsel.. da var barnelegen der.. der fikk jeg bare beskjeden, ja hun har hoftefeil.. eller jeg overhoerte beskjede..hun sa det til en sykepleier som var til stede.. jeg gikk og la meg paa rommet, pga at jeg hadde saa smerter etter ks at jeg slet med aa staa...10 min etter fikk jeg henne inn til meg..med denne puten... :( ble kjempe lei meg... gaar vel egentlig ikke en dag uten at jeg tenker paa denne dumme puta :( har lyst aa hive den til pokker..huff...

gaar bare aa fokuserer paa denne 4,5 mndrs dagen jeg... tenk om jeg da faar beskjeden om at den ikke har fungert ?? at hun maa ha den lenger ??? at hun maa gipses ?? huff...nei da hadde jeg nok blitt helt knust..... =( dette er jo ikke noen stor feil, og det kunne vert saaa mye verre... mn jeg blir bare helt deppa av den dumme puta...

hadde hun bare trengt den naar hun skulle sove feks.. men nei..den maa vaere paa heeeele tiden..huff....

Skrevet

Ja, det er helt forferdelig. MEN de fleste blir bra =) Må bare tenke positive tanker.

Grudde meg som bare det til den dagen vi skulle på kontroll, var helt på bånn. Men der gikk bra og hun har ikke hatt noen problem etterpå!

Det er likest å være konsekvent nå å bruke den hele tiden nå, enn å måtte risikere å ha den lengre eller gips. Vi var pinlig nøye vi altså, og det lønte seg.

Skrevet

ja her har hun den paa hele veien :) utenom stell og bad da :P men hvordan blir d naar hun blir stoerre..? merker jo allerede naa hvor vanskelig det er aa stelle paa henne :) hun spreller og kaver og strekker bena saa laaaangt hun klarer :) skikkelige krefter i de smaa bena :) og hun er jo bare 4 uker naa...

hvordan var bena til deres jente etter noen uker ? saag dere forbedringer ? strakk hun dem helt ut ?

hadde dere problemer med at selene over skuldrene var for slakke/stramme til tider.... ? stillte dere mye paa dem... ?

Skrevet

Hun lå egentlig ganske rolig. Lå med bena ut til siden i "putestilling" når vi stelte og hun. Så ikke noe forandringer vi nei.

Ikke noe problem med selen vi nei, ikke som jeg husker i allefall. Men hadde problemer med at hun bæsjet igjennom mye. Bæsjen ble liksom trykket oppover ryggen pga puten

Skrevet

saa rart.. hun legger liksom beina opp i den froskestillingen igjen eller putestillingen som du kaller det.. men hun ligger ogsaa aa sparker masse med dem og strekker dem laaangt ut.... hun holder avogtil paa aa velte seg rundt ogsaa.. er ikke mye om aa gjoere.. sparker seg rundt paa stellebordet liksom... er det normalt?

syns hun er kjempe sterk i beina, og kan ikke skjoenne at noe skal vaere galt med dem....

har ikke hatt saa mye baesj som har blitt presset oppover.. kansje litt.. men helst utover til sidene her....

Er vel egentlig litt redd for at hun har den puta, uten grunn.. har liksom lest litt om de som har faatt pute, og som har faatt beskjed etter noen uker.. i verste fall noen mndr, at beina faktisk var helt fine. og at dem ikke trengte pute allikevell... grunnen til at jeg er saa skeptisk er at jeg jo at jeg aldri fikk noen ul... bare den sure legen som kjente kjapt paa hoftene..

og ifoelge det jeg har hoert,av en jordmor faktisk, saa er alle babyer foedt med umodne hofter.. og en av grunnene til at de ikke maaler lengde paa babyer paa helsestasjonen foer etter dem er 6 uker, er fordi babyer er foedt med umodne hofter, og da var det lett aa dra dem utav ledd...... saa da begynner en jo aa tenke.....

foeler jeg burde faa mer oppfoelging og informasjon.. og ikke minst en ul for aa sjekke hoftene hennes.. leger kan jo ta feil de ogsaa....

har ogsaa hoert at en plass saa tok dem alle babyer foedt i seteleie, og la dem i pute for sikkerhets skyld... tenk deg det da.. er jo sikkert mange av disse som ikke trenger denne dumme puten.. foeler jeg blir frastjaalet saa mye pga denne dumme puta:( vil bare ha henne inntil meg.... kose med hele henne.... =( er bare redd for at denne var en rutine... at legen merket at hoften/hoftene var litt umodne, og at derfor hun bare "slengte" paa henne en pute for sikkerhets skyld.... jeg vet jo ikke.. fikk jo ikke noe mer informasjon..

Skrevet

Hei:)

Jeg har også ei lita jente som ble lagt i pute...hadde pute til hun var 4 mnd. Synes det er veldig merkelig at den lille ikke ble sjekket med UL.. Når barnelegen sjekket jenten min sendte de henne på UL...Da var der også mange andre som ble sjekket (ca. 7), men d var faktisk bare vår som ble lagt i pute den dagen... så hadde jeg vært deg ville jeg forhørt meg litt!

Vi fikk sjekket hoftene hennes 3 ganger fra hun ble født til hun var 4 mnd. Dem skal jo også ha større pute etterhvert som de vokser..

Er ikke noe særlig med slik pute nei...men d er jo en bagatell egentlig, tatt i betraktning at de stort sett blir helt fine i hoftene etter putebehandling:) men jeg forstår deg....jeg også virkelig HAAATET den puta!!

Vi også brukte forresten en del ull body og strømpebukse...ellers brukte vi mye bodyer med krage slik at ikke stroppene skulle knage mot nakken hennes...

Nå er snuppa blitt 11mnd!! Tida går utrolig fort! Så nå har jeg så og si glemt at hun hadde pute;) Som forventet er hun litt på den sene siden motorisk sett, men ser forandring fra dag til dag:)! Kan jo også være helt tilfeldig, for hun er virkelig en bedagelig liten skapning:)

Kan jeg spørre hvilket sykehus du fødte på?

Skrevet

ja jeg synes ogsaa det er rart at jeg ikke fikk ul.. huff.. naa har jeg bestemt meg for at jeg SKAL ringe inn imorgen!! synes puta faktisk er blitt mye mindre.. saa da kan det jo vaere at hun trenger en stoerre.. ??? dette fikk vi ingen informasjon om... grr.. kjenner jeg blir litt sinna ogsaa...

jeg foedte forresten paa stavanger sykehus!

Skrevet

Hei

Gutten min fikk også pute på sykehuset. Vi fikk en brosjyre fra noe som het hofteforeningen (har desverre kastet den nå ellers kunne jeg sende den til deg). På Ullevål mener de visst at det er for tidlig å vite kun få dager etter fødsel ved hjelp av UL og derfor får alle barne med klikkelyd i hoften pute som forebygging. Hvis du klarer, så tenk på det som en "garanti" for at jenta di får normale hofter.

Jeg brukte nesten bare strømpebukser under puta, men jeg kjøpte også et par ekstra trekk til puta i forskjellige "klesstiler" Nå har jo jeg en sønn så de er nok ikke så interessante for deg, men om det er str 18 jenta di har så send meg en PM så skal jeg sende deg et hvitt og et blomstrete trekk så har du noen å bytte med (blir mye søl i den alderen...)

Skrevet

ok.. er ny her.. hva er pm?? og hvordan sender jeg d:P tar gjerne imot et trekk:D:D:D

Skrevet

Eldste jenta mi hadde pute i 4 mnd, fikk den på en uke etter fødselen. Det ble påvist umoden hofte på ul, og fikk pute under "tvil" ift behovet.

Jeg syntes det var kjempetrist (men også bra selvfølgelig i og med at det ble oppdaget), men puta var noe herk. Fikk ikke den nærheten som er naturlig, når en må ha den puta i mellom. Likevel, tiden gikk fort. Jeg hadde puta av litt på kveldstid, og også noen pustepauser noen ganger på dagen (ikke lenge). Men det var fordi jeg visste at den ene hoften var umoden, ikke ute av ledd. De gangene hun var uten pute ga jeg henne masse kroppskontakt. Og jeg passet også på å amme henne uten pute, det gjorde jeg ofte faktisk.

Det som er viktig med å ha pute er vel at babyen ikke skal få anledning til å strekke ut beina. Det hadde jeg ville hindre jenta di til å gjøre, når hun ligger uten puta. Hvertfall ikke fullt utstrakt. Det er grunnen til at små nyfødte ikke måles før 6 ukers kontrollen også, bena skal ikke strekkes ut fordi det kan gjøre skade på hoften. OG når du steller henne, løft henne opp etter rumpa, eller rull henne på bleien. IKKE løft henne etter bena slik at de strekkes.

Jeg brukte stort sett body og strømpebukse, og når vi skulle ut hadde jeg kjole over. Og så kjøpte jeg en fleecepose, istedet for dress. Kjøpte min på Benetton. De har også en pose av ull på Nøstebarn. Ellers kjøpte jeg store og vide klær i noen størrelser større enn hun brukte.

Et viktig tips er å bygge opp bak puta når hun ligger i sengen/vognen. Jeg kjøpte en pute på Jysk, en firkantet fast pute i lik tykkelse som puta. Den forlenget puta, slik at hun ikke ble liggende i nedoverbakke.

Fikk ikke så mye informasjon på sykehuset i det feilen ble oppdaget, men jeg er en spørrer, som ikke gir meg bare med en kort beskjed. Så jeg ringte for mer informasjon. Dessuten var vi inne på kontroll 6 uker etterpå, da fikk barnelegen tusen spørsmål og kommentarer! :) Sannelig sjelden disse folka kommer løpende etter deg med opplysninger når du er plaget med en, for de, bagatell.

Ellers så søkte jeg på nettet, google ordet "hofteleddsdysplasi". Og så har jeg ville KREVD ultralyd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Slik at du vet i hvilken grad barnet ditt er preget av dette.

Og jeg vet også om en dame som syr trekk, fine trekk, til Frejkas pute. Husker ikke nettadressen, men let inne på forumet for funksjonshemmete barn her inne.

Jeg fikk forresten en jente til for en stund siden, hun hadde også det klikket som viser mulig hoftefeil da hun ble født. Den legen som dengang undersøkte henne, eller 3 leger etter hvert, de konkluderte alle med å se an 6 uker. Vi kom tilbake da for ultralyd, og hoftene var helt fine. Så vi slapp puta denne gang, takk og pris! :)

Så alt etter hvilken lege du møter, resultatet behøver ikke bli det samme. Så be om en ny seriøs sjekk!

Lang innlegg, men vet hvordan du har det.

Lykke til!!! :)

Skrevet

Hei:-) det var som om jeg skulle skrevet innlegget selv! spesielt når det kommer til (mangelen på) informasjon fra sykehuset.

jenta vår er nå 10 uker, og puta er en naturlig del av hverdagen, selv om vi nyyyter hvert sekund når den er av. Vi kler henne mye i det samme som du nevnte, men har også funnet ut at litt for store sparkebukser er gode! Jeg kan ikke si at jeg merker forskjell på hoftene, men sjekker ikke heller... beina ligger liksom bare der rett ut likevel, og jeg har tenkt at jeg ikke har komptansen til å se etter noe:/ Hun spreller mer, men tror det har med utviklingen ellers å gjøre?!

Vi har hatt puta veldig lite av- kun i forbindelse med stell. bader ikke hver dag pga puta. Men merker nå at jeg tillater meg å ha den av litt lengre for å kose med henne, det er så deilig med den myke babykroppen tett inntil:-) det overstiger nok en time daglig, men ikke mye mer altså! jeg er veeeeldig klar for å få puta av så fort som mulig, og innbiller meg at det da er mye å tjene på å være påpasselige nå. så får vi nyte det når den er av!!

har samme dårlige oppfølging som dere, og har snakket mye med hs om det. de har ringt syjehuset og prøvd å få gjennom en ul for oss for å sjekke at behandlingen virker, men sykehuset mener det er unødvendig. frustrerende.

hvilket sykehus hører du til? jeg fødte på Stavanger Univ. syk.

ser du har fått mange svar nå, men har ikke lest dem. sikkert mye av det samme som jeg har svart, men tenkte jeg kunne skrive min historie uasnett. lykke til:-)

Skrevet

fy søren, nå leste jeg at du også fødte i stavanger! får frysninger... tipper du støtte på samme lege som meg, han var rett og slett for j... jeg ble så provosert av arrogansen at jeg skjelte ham ut!!

men ta kontakt du også, prøv å få ul! jeg fikk heller ikke det, og har enda ikke fått det, men gir meg ikke!

Skrevet

Hei.

Jeg har en gutt som lå i pute. Han var på ul 3 dager gammel, 6 uker og 3 mnd, pluss fysioterapaut 3 ganger.Ved ul måler de vinkelen i hofta, det er det som avgjør om de skal behandles med pute. Rart at du ikke har fått mer info. Vi brukte puta hele tiden de første 9 ukene og deretter bare når han sov. Jeg savnet så den nære kropskontakten, men fikk høre at dersom jeg kjøpte sjal (moby wrap) og brukte den slik at gutten hang i froskestilling på magen min kunne vi ta av puta mens vi brukte det. Snakka med fysioterapauten og hun sa det var greit, hun var og veldig opptatt av at de måtte få god tid på stellebordet uten pute for å bevege seg fritt og ligge litt på magen. Hun sa ingenting om at han ikke skulle strekke ut beina, men vi måtte ikke strekke de.Det første han gjorde når vi tok av puta var å strekke seg skikkelig.

Skrevet

Jeg dytter denne tråden til hun som har fått pute på jenta si i dag.

Skrevet

Ser at det er ei her som anbefaler deg å bruke sjal. Jeg hadde tenkt til å skrive akkurat det - at hvis du bærer i sjal eller mei tai, så kan du faktisk ta av puta mens ungen blir bært (både barneleger og fysioterapeuter har uttalt dette). Gå inn på tettinntil.no og finn noe du kan bære jenta di i!

Skrevet

og det var eg som fekk pute på jenta mi idag!

Candycupps.. har du msn så kanskje me kan snakkast der?

Babyene våres er jo ca like gamle (eg hadde termin 8.aug, men fødte ikkje før 18.aug) og eg hørre òg te Stavanger univ.sykehus.

3 av oss i tråden her te nå såg eg...

vel, hvis noen vil chatte litt så er msnen min [email protected]

mvh Liva

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...