rosemor*endelig*mamma*igjen Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Hei, noen som vet hvordan man steller/ vanner en orkidé på potte? Fikk en i gave her forleden, og har hørt den ikke skal vannes mye - men hva vil det si? Og hvor skal den stå? I sol/ skygge ...?
yvve73 Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Et eggeglass med vann i uken, maks. Jeg har min i skyggen, der trives den godt. Men lys får den. Min fikk jeg for mange år siden, og den kommer igjen og igjen med blomster.
Niem og Patrick Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Min mamma lærte meg at den enten skal ha et eggeglass med vann i uken, eller (visst den har bark i potten) kan du spyle gjennom den med kaldt vann en gang i uken. Har dem ståendes i stuen, men ikke i direkte sollys. Mine har hvertfall stått fine leenge
2. gutten har kommet Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Ett eggeglass med vann i uken blir litt lite, hvertfall på sommeren. Spyl gjennom potta i vasken og la den renne av seg. Det er det viktige her: den må ikke stå i vann! Den må ha lys og tåler direkte sol på vinteren men på sommeren blir bladene gulbrune hvis de får direkte sol. (hjemme hos meg hverfall). Når den er avblomstret kan den få akkurat den samme behandlingen og det kommer nye blomster om ca tre måneder.
Gjest mor75 Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Hold den under rennede vann ca en gang i uken. Og hvis du vil ha den ekstra flott kjøper du orkidegjødsel.( På OBS f.eks.) Tøm på vann iblandet gjødsel etter at du har hatt vanlig vann på, la renne av.
sofen78 Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Jeg bruker å sette den i en bolle m. vann i 15-20 min en gang i uken, så får den drikke så mye den selv vil. Har fungert på min ihvertfall
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Jepp. Jeg har 2 av de orkideene. Det jeg gjør er å "drukne" den en gang i uken i lunkent vann. Fra Mars til September skal den ikke ha direkte sol. Noe jeg er klønete med.. Når den avblomstrer vanner jeg de 2 ganger i mnd tilført plantenæring, frem til Mars skal den stå litt kjøligere,helst rundt 10 grader,noe som ikke er lett for oss på vinteren. Har de da i et vindu oppe som vi ikke har byttet enda,der trekker det minimalt og plantene trives der de månedene. Nydelige planter,men kan være vanskelig å få til. Husk å knip av stilken når blomsten dør. Når ny stilk når halvparten av den gamles høyde kan du sette den lunt igjen (ikke direkte sol). Har og merket at etter jeg kjøpte noen digre planter som dekker til disse litt da d står ved siden av hverandre,trives de faktisk bedre. Kommer mange nye blader. Det er jo i grunn en rotblomst som vokser ved og under større planter.
Bobine Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Svigermor sine er alltid fine. En gang i måneden sånn ca senker hun potta i vann, og lar vannet renne av før hun setter de tilbake i potteskjuleren. Så får de en liten sprayflaske-dusj i ny og ne. Jeg har ikke litt grønne fingre en gang, men den ene av mine 4 har overlevd i nesten 3 år så langt (kanskje litt takket være at svigermor snikvanner de når hun er på besøk )
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Har en jeg og, og blomstene har begynt aa falle av..Men den er ikke doed altsaa?? Den kommer tilbake med nye blomster igjen?? Hvordan vet jeg at den ikke er doed da??
Otilia *FØDEKLAR* ♡ Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Jeg har hatt en orkide i 9 mnd nå, vanner den men litt vatn innimellom og den står i vinduet, den er kjempeflott!
Bobine Skrevet 13. september 2007 #11 Skrevet 13. september 2007 Hvis den får riktig stell, kan man se at luftrøttene vokser for det første. Den nye delen av luftrøttene er grønnere, ellers er de ganske gråaktige. Også kommer den kanskje med nye blader. Så når den har hvilt seg nok etter forrige blomstring + fått godt stell og den ellers er klar for det, kommer det en ny stengel
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 13. september 2007 #12 Skrevet 13. september 2007 Luftroetter?? Min staar i en potte av glass og med mose, var slik vi fikk den av floristen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå