Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Synes jeg kaster så mye mat. Har akkurat ryddet i kjøleskap og matskap. Gikk en del i søpla kan man si. Synes det er så vanskelig å bruke opp alt før det blir gammelt. Noen gode tips?
EnJente_m_EnJente Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Ikke ha så mange pålegg i gangen feks. Det kan hjelpe akkurat der
Bøggly Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Ja, vi kaster alt for mye mat - jeg skjemmes når jeg tenker på det! Prøver liksom hele tiden å bli flinkere, og putter mye rester inn i kjøleskapet i god hensikt - nemlig å spise det dagen etter.......... Hva skjer??? Det går i søpla 5 dager senere! Grøss!
3stk Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Kaster en del,men mesteparten bare til de 2 grisene vi har ute.De spiser alt.
lenej :o) Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 nesten ingenting.. er gift med en mennesklig matkvern... han spis alt!! ellers, så spis eg å mye, men restemat, som vi ser vi ikke klare å spise opp, det frys eg ned. å spis en anna gang. pålegg går unna her, vi to spis mye brød, så det når ikke å bli dårlig...
1stor1liten =) Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 tror vi kasta mer før, nå er det gjerne noen ting innimellom.. om det er noe vi ikke spiser så ofte kjøper vi mindre pakker eller bokser med det så det kan bli spist opp
Gjest Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 ja vi kaster en del.. vertfall når jeg er så mye alene som jeg er.. spiser ikke halvparten av det vi har.. det er synd å si det men..sånn det er.
Mona + kid Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Uff, ikke snakk! Jeg hadde skikkelig røddings i skapet her om dagen, der hvor all tørrmat er og kasta nesten 2 bæreposer med mat. Helt grusomt! Vi er fæle til å gå på butikken og skal f.eks. kjøpe brun saus. "Hmm, har vi det hjemme...? Det er mulig, men vi kjøper da, så er vi helt sikre på at vi har det vi trenger til middagen." Spesielt gjelder dette spaghetti, sauser, supper, gryter og krydder (bl.a. tacokrydder som man får kjøpt i 3 pk. nå. "Åh, vi kjøper den med 3 da, så har vi til neste gang." Også neste gang: "Ehh, har vi tacokrydder hjemme eller? Kjøpte vi ikke sånn 3 pk. sist eller? Nja, vi kjøper en 3 pk. til, bare sånn i tilfellet." Nå har jeg putta all tørrmat i egne kurver; * Godteri * Sauser, supper, gryter, krydder * Bake; mel, sukker, kakao, vaniljesukker o.s.v. * Pasta, spaghetti, makaroni * Boksmat; minimais, ananas o.s.v. Skal jeg handle nå, så sjekker jeg kurven(e) først!
Alba44 Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 I grunn ikke. Prøver å dele opp, fryse ned, rydde, nesten tømme fryseren av og til før vi fyller på med ny mat. Men; pasta koker jeg nesten alltid for mye av, så der blir det litt svinn
___ Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Vi kaster ikke mye. Gode tips er ikke å ha for mange pålegsorter av gangen, spise restemiddager 2 ganger i uka og å lage "melkemat en gang i uka så vi er sikkre på å få brukt opp gammel melk. Har en eske med sauser, gryter og annen tørrmat og en eske med hermetikk. Hvis det står hulter til bulter er det lett å glemme vekk noe. Ellers lønner det seg å ha frukten på bordet og ikke i kjøleskapet og at kjøleskapet ikke er for stort. Da finner man aldri noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå