babyprincess Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg skal søke om engangsstønad....(skulle vel ha søkt allerede...) Men jeg skjønner ikke kjemaet som skal sendes inn...! Det står der du skal krysse av: 1.1 :foreldrepenger fødsel 1.2 engangsstønad 1.3 foreldrepenger adopsjon 1.4 engangsstønad Må jeg krysse av for 1 og 2? Eller kan jeg søke om engangsstønad først også om en stund søker gubben om foreldrepeng? Vi har jo ennå ikke peiling på når han skal ta permisjon...vet det er i august 08 engang, for da begynner jeg på skolen, ikke vet vi hvor lenge som er igjen av kvoten til ham da. Må vi tenke på alt sånt nå? Trodde vi ikke kunne søke eller trengte å søke om foreldrepenger før etter babyen var født......! Skjønner ingenting jeg.........
bjørg Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Så vidt jeg vet har ikke din samboer rett på foreldrepenger når du ikke har det- dvs at du ikke har vært i jobb 6 av de 10 siste mnd før fødselen. Får du engangsstønad får ikke han foreldrepenger. Du må nok velge et av alternativene på skjemaet... Du kan sikkert også ringe/ gå innom NAV og høre med de om du gjør det riktig.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Bjørg tar feil. Selv om du får engangsstønaden har far rett på foreldrepenger og rett til å ta ut permisjon på bakgrunn av egen opptjening. Snakk med nav du. Jeg vet ikke når du har termin så vanskelig å svare deg.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Det er helt riktig at far kan søke om foreldrepenger på grunnlag av egen opptjening. Du søker kun om engangsstønad nå, og far søker om foreldrepenger når dette blir aktuelt. Dessuten ble det 1.1.08 ny regler når det gjelder foreldrepenger, hele permisjonen skal avvikles innen barnet er 3 år. Man trenger med andre ord ikke å ta hele permisjonen fortløpende lengre. Ring Nav, eller se på nav.no
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Jeg snakket med nav tidligere i uka, og jeg fikk beskjed om at far ikke kan få foreldrepenger så lenge ikke mor har rett på foreldrepenger og permisjon..
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Da må nav ha feiloppfattet spørsmålet ditt. Her er loven om det: § 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt. Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå