babyprincess Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg skal søke om engangsstønad....(skulle vel ha søkt allerede...) Men jeg skjønner ikke kjemaet som skal sendes inn...! Det står der du skal krysse av: 1.1 :foreldrepenger fødsel 1.2 engangsstønad 1.3 foreldrepenger adopsjon 1.4 engangsstønad Må jeg krysse av for 1 og 2? Eller kan jeg søke om engangsstønad først også om en stund søker gubben om foreldrepeng? Vi har jo ennå ikke peiling på når han skal ta permisjon...vet det er i august 08 engang, for da begynner jeg på skolen, ikke vet vi hvor lenge som er igjen av kvoten til ham da. Må vi tenke på alt sånt nå? Trodde vi ikke kunne søke eller trengte å søke om foreldrepenger før etter babyen var født......! Skjønner ingenting jeg.........
Adriansmor med tulla Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 dette lurer jeg åsså på??????????
Niem og Patrick Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Tror det beste er å ringe NAV, så blir det rett med en gang
yvve73 Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Jeg trodde ikke mannen hadde selvstendig "opptjening". Det vil si at hvis mamma ikke får foreldrepenger, får ikke mannen heller dette. Eller blander jeg noen begreper her? I min forrige permisjon fikk min samboer betalt i forhold til hva min lønn hadde vært i tiden før permisjonen, ikke hva hans egen lønn var. Vet at det har vært snakk om å endre dette, men tror ikke det er blitt gjennomført enda.
FrøkenGlad m jente i magen? Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Man får enten engangsstønad, eller foreldrepenger fikk jeg beskjed om i fjor. sålenge vi bor sammen..
babyprincess Skrevet 13. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2007 da har jeg ringt nav. Engangsstønad kan søkes om i uke 26. Da krysser du ut pnkt 1.4 på skjemaet som skal sendes inn (engangsstønad). Om far senere skal ta permisjon må han sende inn samme søknaden, men krysse av på pnkt 1.1 (foreldrepenger fødsel) Han må sende inn søknad om dette minst 1 mnd før han skal ta permisjon. For oss blir det at jeg tar permisjon 3 uker før fødsel og 6 uker etter ( som er forbeholdt mor) Jeg fortsetter min permisjon fram til 20 august da jeg begynner på skolen igjen. Da kommer sambo inn i bildet for nå må han ta sin permisjon. Hvis han hadde tatt hele permisjonstiden istedet for meg, ville han hatt rett på 29 uker med 100 prosent lønn eller 39 uker med 80 prosent lønn. Men når vi har kommet til 11 august har allerede 29 uker gått...derfor MÅ han ta 39 uker (altså, det blir 2 mnd igjen for ham da), for da får han permisjon fram til 20 august....! Skjønte dere det?? Er utrolig dårlig til å forklare........
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Jeg fikk samme beskjed som FrøkenGlad når jeg ringte Nav tidligere i uken.. Man får kun en av delene..
*3 gutter i hus* Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 eh vi er ikke samboere og jeg skal ta ut engangsstønad...kan han også få noe??
babyprincess Skrevet 13. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2007 det vet jeg faktisk ikke...men han er jo like mye far til barnet, så går ut i fra det:-) På lånekassen sin side står endel: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx
Jannisn Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 DETTE ER FEIL.....!!!jeg fikk engangsstønad i juli og min samboer skal ut i permisjon snart og får foreldrepenger.... men det med forelødre penger på søknadsskjema fyller man ut seinere..bare fyll inn det som har med engangsstønaden å gjøre
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Bare for å få noe oppklart. Pappaen til barnet kan ta ut permisjon selv om mor ikke har opptjent retten til foreldrepenger. MEN, dette gjelder bare dersom mammaen er i full jobb eller tar fullt studie. Dersom mor ikke har jobbet/studert før fødsel, og heller ikke starter med dette etter fødsel mister pappaen retten til permisjon. Samboeren til HI skal altså ta ut sin del av permisjonen når hun begynner å studere i august. Før hun begynner på skolen igjen har han ikke lov til å ta ut noe av permisjonen sin. ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå