håper på fulltreff Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Sist jeg fødte så måtte gutten tas med sugekopp, og jeg revnet veldig mye... Det var da en assistentlege (eller hva nå de kalles når de ikke er ferdig utlærte) mens gynekologen stod ved siden av og fortalte hvordan det skulle gjøres. Jeg har ikke så lyst å være "prøve-kanin" neste gang. Kan jeg nekte?
temi & keli Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Skjønner tanken din, men hvordan skal legene som er i turnus få lært noe som helst hvis alle skal nekte dem å utføre? Selv hadde jeg to medisinstudenter, en jordmorstudent og en barnepleier-i-lære med på min forrige fødsel.. Den gikk riktignok veldig greit, og ingen av dem fikk sjansen til å gjøre noe som helst, men likevel.. Jeg syns vi er nødt for å hjelpe samfunnet i utdanningen av nytt medisinsk personell..
prima donna Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Så og si alle fødeavd i Norge i dag har som motto å "lytte til den fødendes ønsker" - si fra at du hadde negativ erfaring med student forrige gang, så vil de nok ta hensyn til det. (hvis det var student da? assistentlege er noe annet - fortell uansett historien din så blir du helt sikkert lyttet til!)
håper på fulltreff Skrevet 13. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2007 Jeg er helt enig i at det er viktig at de får lære, og jeg hadde en jordmorstudent der og det var helt greit. Merker bare at det plager meg å tenke på muligheten for at jeg må bli brukt som crash test dummy en gang til... hehe.
*Vetlis* Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Jeg føler at jeg har hatt min del av folk under opplæring osv... når jeg har vært på sykehus. Så første Ul jeg skulle på med mini i magen nå, sa jeg i fra at jeg ikke ønsket elver der. Fordi at jeg hadde hatt to MA som ble oppdaget på tidlig UL tidigere samme året. Å jeg føler ikke for å grine når det er folk som står å ser på. Å det har vært mange gråte episoder. Det forsto dem godt. Er jo sant som ei sier over her, om hvordan skal de lære om de ikke får prøve osv, men det er ikke alltid det passer sånn, å da må det være lov til å si fra.
ElleL Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Forstår at du er nervøs. Det er ikke morsomt å revne. Det er imidlertid stor forskjell på en assistentlege og en turnuskandidat. En turnuslege kommer rett fra medisinerstudiet og er relativt fersk. En assistentlege derimot har i mange tilfeller mange års erfaring, I Norge er man assistentlege i minst fem år før man er overlegekompent. Og siden det er mangel på overlegestillinger er det mange som fortsetter som assistentleger lenge etter de er "spesialister". Det er i de fleste tilfellene assistentlegene som tar i mot barna og de tar i mot mange hver dag. Overlegene tilkalles som oftest kun når det er noe som veldig komplisert. Assistentlegene er med andre ord som oftest veldig kompetente. Jeg er helt enig med deg hvis du mente turnuslege som skal gjøre jobben. Jeg ville også foretrukket en kompent lege, så si fra at du hadde en ubehagelig opplevelse forrige gang så er de helt sikkert sympatiske og vil ikke bruke deg som prøve kanin. Lykke til
Gjest Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Det er som ElleL her sier... assistentlegene er FERDIG UTDANNET! De har gjerne vært ferdig lege i mange år.Det er disse som går legevisitten på sykehusene. Overlegene blir konferert når det dukker opp tilfeller der man trenger ekstra kompetanse. Turnuslegene er ikke ferdig utdannet.
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 jeg har skrevet på ønskelista mi at jeg ikke vill ha student der.. det er pga at dette er min første fødsel, og jeg har lyst til å sitte igjen med en så god fødselsopplevelse som mulig.. har snakket med JM om dette, og hun sa at det valgte jeg helt fritt, men studenter kan være til god hjelp. som jeg sa til henne, så er ikke dette siste gangen og jeg har bestandig vært "prøvekanin" i mange sammenhenger, vill derfor ikke være det nå, men skal være mere åpen for det neste gang.. hun syntes det var ett godt ressonement og syntes jeg hadde kommet fram til ei løsning som passet for meg, men at jeg fortsatt kunne ombestemme meg viss jeg ville det..
håper på fulltreff Skrevet 13. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2007 Takk for svar. Jeg vet som sagt ikke helt hva han var, men han fikk instruksjoner fra den andre legen hele tiden. Tror ikke han var helt klar for å gå alene i alle fall. Mulig det var en turnuskandidat... jeg skal uansett være nøye på å skrive det i ønskebrevet, så får vi krysse fingrene.
Synnøve_Solbakken Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Hvis det er en helt fersk assistenlege så ville jeg nok tatt det opp, men noen av dem er flinke og har lang erfaring. Ikke alle har bakvakten på sykehuset engang, ikke alle sykehus ha det hvertfall (de bor jo nærme hvis de ikke sover der da)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå