Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Hei. Jeg er nå 15 uker på vei med nr 3 og har allerede begynt å bekymre meg litt. I forrige svangerskap hadde jeg alt for mye fostervann (var utenfor rutearket med SF mål) og fødsel ble igangsatt 4 uker før termin. Baby var kjempeslapp og be innlagt på intensiv i ei uke med masse ståhei. Er det noen av dere som har opplevd det samme? Vet dere om man har større risiko for å få polyhydramnion i påfølgende svangerskap når man først har hatt det 1 gang? Min lege vet ingenting om dette, så det er lite hjelp å få der. Vet dere også noe om fødselskomplikasjoner og liknende? Dersom noen av dere har opplevd eller vet linker hvor jeg kan få mer info, har jeg blitt kjempeglad. Synes dessverre at jeg må lese meg litt opp om emnet, da vi ikke fikk noe informasjon hverken av vår fast lege eller de ansatte på føde poliklinikken.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Hei! Kan desverre ikke svare deg på noe av det du lurer på, men har et par spørsmål til deg! Har selv fått beskjed om at jeg har veldig mye fostervann, og har sf mål som ligger utenfor sjema.I uke 27 hadde jeg sf-mål som tilsvarte uke 34. (den røde streken) Men har ikke fått beskjed om at det er farlig mye fostervann. Hva kan være farlig med dette??? Hvordan var størrelsen på baby 4 uker før termin?? Tusen takk hvis du vil svare:)
Grønn tre Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Heia. Aller først, ut fra det jeg har greid å finne av info ang for mye fostervann (både i norge og utland) så går det i de aller fleste tilfeller kjempebra med både mor og barn.Så vær så snill å ikke bekymre deg for mye :-) Men, det er viktig å gå til regelmessig ultralyd og kontroller på føde poliklinikk hvor de måler lommene med fostervann i magen din for å forsøke å beregne hvor mye vann det faktisk er der. Noen ganger forsøker de å tappa vann dersom det er ekstremt mye, eller de setter igang fødsel tidligere. Videre vil de screene baby å lete etter genetiske feil/avvik som gjør at baby kanskje ikke svelger/tisser fostervann. I mange tilfeller finner de ikke ut hvorfor noen kvinner plutselig får alt for mye fostervann. I mitt første svangerskap, gikk alt helt normalt, det gjorde det i det andre også, inntil jeg plutselig hadde lagt på meg 3 kg iløpet av 1 1/2 uke. Det var ganske ekstremt, og det var tungt å puste for meg. 4 uker før termin ble jeg "stickset" dvs, de undersøkte om jeg hadde hatt fostervannavgang fordi jeg selv hadde ment at det hadde sivet vann i flere uker. De tok da vannet mitt og satte meg på drypp. Fødsel gikk veldig fort og baby (4200 g og 56 cm) var veldig dårlig da han ble født, med en apgar på 4. Ble innlagt på nyfødt intensiv i 1 uke med div medikamenter. I tilegg hadde han et pussig kviseutlignende utslett over hele kroppen. Dette utslettet var helt annerledes enn de nuppene babyer får etter hvert. Om min baby var så syk pga for mye fostervann i magen eller pga av en rask fødsel eller fordi jeg hadde lekket fostervann en stund er ikke godt å si. Noen undersøkelser har vist indikasjoner på at med alt for mye fostervann kan mor kake eller navlestreng funksjonene muligens bli tidligere utarmet. Derfor sjekker de også blodgjennomstrømning og morkake på de ultralydene jeg nevnte overnfor. Ut fra det jeg har lest så vil de mødre som har fått diagnosen polyhydramnion dessverre også få dette i neste svangerskap. Det er derfor viktig å være klar over de potensielle tingene som kan gå galt. Min erfaring er dessverre lite info fra leger og derfor har jeg lest meg opp på emnet. I noen tilfeller anbefaler de keisersnitt dersom man har for mye fostervann. Jeg vil helst føde vanlig da jeg anser dette som best, men har bestemt meg for at dersom jeg får like mye fostervann nå som sist, så kommer jeg til å kreve ks. En slik fødsel (og tia etterpå) var meget traumatisk både for meg og min mann, så det vil vi helst unngå. Til sist, har de tatt glukosebelastning på deg? For å finne ut om du har fått svangerdkapsdiabetes? Dette gir jo mye større barn. Jeg tok en slik test og hadde ikke diabetes, men baby var veldig stor for det. Og, et råd helt til sist. Når du er på ul og de måler din baby så ikke tro dem når de sier hvor stor baby faktisk er. I mange tilfeller tar de grovt feil. Min baby var målt til 5.6 kg og veide 4,2 da han kom. Så her er det tydeligvis mye slingringsmonn. Lykke til til deg og baby. Kos deg med tiden som er igjen. Dersom du lurer på noe mer så skal jeg svare så godt jeg kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå