Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg er en uerfaren førstegangs. og lurer litt på hva andre erfarer som gode fødestillinger? Får inntrykk av at de fleste ligger på rygg? Som om det er en selfølge.
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Er vanskelig å anbefale en fødestilling foran noen annen, for det er så forskjellig fra menneske til menneske hva man føler er ok. Jeg har født mine halvt sittende i vanlig seng, synes det funker best for meg... Prøvde ligge på siden en gang, men det var ikke riktig for meg. men vet om folk rundt meg som har prøvd knestående, på huk og sånt, noe som har funka bra for dem.. Tror man nesten bare må gå ut i fra hva som føles greiest der og da jeg..
barbamamma79 - venter nr 4 Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Som Terningkast6 sier, så tror jeg ikke det går an å planlegge fødestilling. Det tar man der og da.
purple Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 har bestemt meg for en ting: at jeg ikke skal ligge på rygg med bena i været å føde. Det blir tyngre. vil bruke tyngde kraften.
Mamzen Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Første fødsel prøvde jeg alle stillinger for å finne den jeg likte best og jeg ente opp med fødekrakk, der mannen sitter bak og holder rundt meg. Var godt å kunne ta i og presse nedover! Vekslet med å stå å henge over prekesptol og sitte.
sagoline Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Jeg er 3 gangs fødende, og med førstemann lå jeg på rygg, men måtte det pga langvarig fødsel... Andremann lå jeg på siden, noe jeg ikke vil gjøre igjen, denne gang har jeg tenkt å prøve tyngdekraften, sitte på kne eller noe... Du må prøve deg fram, hva du synes er best, ikke sååå grådig lett når man er førstegangs fødende, vet liksom ikke helt hva man går til =)
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Støtter alle over som sier at det både er individuelt og avhengig av situasjonen. Men jeg har en erfaring å dele som kanskje kan være til nytte: en ting er selve fødselen. Men tiden frem til den skjer er nesten viktigere. Min erfaring er at det hjelper voldsomt å være mye oppreist og variere stilling under åpningstiden. Så på Jordmødrene i går, og der lå disse stakkars epiduralmødrene nesten hele åpningstiden. Og sånn hadde jeg det med min første også. Lå med epidural, og åpningen tok jo vinter og vår. Jeg følte meg som sengeliggende pasient uten kontroll over situasjonen. Med nr 2 droppet jeg epidural og var mye mer oppreist. Varierte hele tiden; gikk, sto, hang over mannen min/prekestol /saccosekk osv. Og følte på en helt annen måte at det var min fødsel og at jeg hadde kontroll. Begge ganger har imidlertid selve fødselen skjedd sittende i seng. Det har vært helt greit - den siste fasen tar jo bare noen minutter. Lykke til!
Bigm@mm@*Fødekl@r* Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Helt ening med dere andre som sier at det er vanskelig å si på forhånd. Du merker nok fort hva som er mest "behagelig" for deg. Jeg er 2.gangs og første gang så sa jeg at jeg skal i allefall IKKE ligge på rygg.Den som lå på ryggen joda det var selveste MEG det!! Hehe så ikke lett å vite, men kanskje greit å vite hvilke muligheter man har. Lykke til!! )
Gjest Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Når jeg fødte min prinsesse sto jeg i en prekestol hele tiden mens jeg hadde veer også satt jeg meg ned i knestående "foran senga" når jeg skulle presse.. Veldig fin måte å føde på.. Følte at jeg fikk brukt hele kroppen og tyngdekraften hele veien.. Jeg har tenkt å føde knestående eller i vann denne gang.. Jeg skal ha en prekestol å holde meg i. Jeg SKAL ikke ligge på rygg i en seng. Var forferdelig å ligge på ryggen den lille stunden JM skulle sjekke meg.. Men dette er min erfaring.. Ingen er like.. Så lykke til alle damer:=)
Gjest mor75 Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Første gang lå jeg på siden og fødte. Det var helt greit. Andre gang gikk ting veldig fort, da stod jeg på kne i senga, og hang over sengeryggen. syntes det var veldig ok, fikk presse ordentlig. Dessuten pressa babyen veldig på ryggen, så jeg orka nesten ikke være i badekaret, hadde vært fryktelig om jeg måtte ha ligget på ryggen. Når fødselen er der må man ta det som kommer, og kjenne etter hva en vil. Men tror det er lurt å ha gjort seg noen tanker på forhånd, man rekker jo ikke å tenke så mye der og da. Hvis du leser litt eller går på svnagerskapskurs etc. så vil du finne stillinger som for eks skal være bedre egnet enn andre i forhold til å ikke revne så mye.
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 13. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2007 Takk for mange gode og positive svar!! Vet man ikke kan planlegge slikt på forhånd, men fint å vite litt hva andre har erfart. :-) Lykke til damer!
*1+1=2 små* Skrevet 13. september 2007 #12 Skrevet 13. september 2007 henger meg på HI her, takk for gode svar er 1.gangs jeg også og det er kekt å vite hvilke erfaringer folk har gjort:)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 13. september 2007 #13 Skrevet 13. september 2007 det som anonym skrev over her er veldig rett og VIKTIG:) jeg har iallefall lest det hun skrev flere ganger i forskjellige bøker... Det sies også at smertene oppleves vondere når man ligger, så jeg skal som anonym her sier prøve å stå/henge eller lignende i åpnings fasen... Hadde visst også noe med at hvis en gjorde det slik hjalp tyngdekraften såpass mye til at det kortet ned åpningsfasen... Jeg har en formening om at når ungen skal ut så vil jeg sitte. Altså feks sitte på kanten av senga, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men litt lignende som når en sitter på do. *kremt* Jeg har veldig dårlig kraft i bena så tror ikke jeg hadde klart å sitte på kne/huk(fødekrakk) å føde så derfor har jeg ikke lyst til det... Men er det noen som vet om det er praktisk mulig, altså å føde slik som jeg beskrev over?
kosemæ Skrevet 13. september 2007 #14 Skrevet 13. september 2007 L-O-V-E-venter-prins:)FØDEKLAR: Innbiller meg at det å sitte på fødekrakk er omtrent som å sitte på do, jeg. Er meningen at en da skal få litt hjelp av tyngdekraften, samtidig som en åpnes noe i bekkenet og skal slippe å sitte på huk. Er enig med deg at det høres svært tungt ut å skulle sitte lenge på huk med denne tunge kroppen! Men jeg har hørt at mange hovner mye opp nedentil ved bruk av fødekrakk; synes allerede jeg merker det dersom jeg sitter lenge på do, så vet ikke om det er så behagelig heller. Du kan jo si hva du ønsker til JM, så vil hun hjelpe deg å få det til enten det betyr fødekrakk eller sitte på sengekanten!
Amy85 Skrevet 13. september 2007 #15 Skrevet 13. september 2007 Jeg er også førstegangsfødende... Tror jeg vil prøve knestående, da vi ikke har muligheten for å føde i vann i Kristiansand ( Men jeg anbefaler deg å ta en titt på baby-tv her på barnimagen. Der er det en liten film om ulike fødestillinger.
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 13. september 2007 Forfatter #16 Skrevet 13. september 2007 Takk for tipset. :-)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 13. september 2007 #17 Skrevet 13. september 2007 tusen takk for svar kosemæ ble litt klokere av det du skrev:)
Mamzen Skrevet 13. september 2007 #18 Skrevet 13. september 2007 Det er ikke tungt å sitte på fødekrakk! Det blir nesten som å sitte på en kontorstol med hull i og med handtak, så sitter jordmor på en liten krakk framfor deg. Mannen kan sitte bak og holde rundt deg, ikke slitsomt og du får brukt tyngdekraften. Ble anbefalt å opp å stå innimellom, noe som ble vanskelig på slutten..dette for at det ikke skulle bli slik konstant press, eller noe..
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 13. september 2007 #19 Skrevet 13. september 2007 tror absloutt jeg skal spørre om en slik krakk på føden:) Bare for å prøve liksom, merker sikkert fort om dette fungerer for meg eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå