Gå til innhold

Ble provosert av jordmora på jordmødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble rett og slett provosert av jordmora i jordmødre jeg.

Hun som mente at det fantes nesten ikke naturlige fødsler lengre.

At alle var pyser.

Jeg hadde selv en h...tes grusom opplevelse da jeg fødte. Og ingen skal kalle meg pyse selv om jeg måtte få epidural.

hadde jeg fått henne som jordmor så hadde jeg bedt om en annen.

syntes hun viste liten respekt for de fødende, ihvertfall pysene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hva ER det med at man må føde "naturlig" ?

Teknologien går sin gang den, og det må vi vel få utnytte om

vi vil? Det er jo ingen som amputerer bein "helt naturlig" lenger heller :P

Skrevet

Jeg reagerte akkurat på samme måte som deg..... Synes hun virket veldig respektløs.

Skrevet

...men fikk dere ikke med dere ressonnemenret hennes? OG at hun selv var en av dem...pysene altså?

jeg er enig i at hun uttalte seg klønete!!!

jeg er av de fødselsredde, som hadde samtaler før sist fødsel, ba om epidural - synes det var like jævli (funka ikke!) og syntes en fødsel var over grensa for hva jeg tålte (i særlige øyeblikk!).

men hun er jo inne på noe - sånn generelt: at det er noe med oss "fødekvinner" og tida vi lever i, når flere velger medisin/lindring, enn ikke, i en prosess som er "naturlig".

det er jo lov til å filosofere over det. lure på det. og spørre seg hvorfor det er slik...

hilsen fødselsengstende og åpen for all lindring...

Skrevet

For ei jordmor som går ut å sier slikt på tv...hun kan ikke akkurat være skarpeste kniven i skuffen...

Hun likte i alle fall ikke jeg! Hun kan holde sine personlige meninger for seg selv!

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke var provoserende.

Hun siktet jo som sagt også til seg selv, og hun sa det med et smil.

Hun ser jo mange fødsler hver dag og vet akkurat hvor lite farlig det faktisk er. Hun har rett i at oss gravide og fødende blir "sykeligjort" selv om vi har friske og sunne svangerskap.

Tror nok ikke ordet "pyse" i denne sammenhengen var ment negativt om dem som velger smertelindring, men heller mer om hele fødepolitikken. For den er jo uten tvil mer "pysete" i dag enn i gamle dager.

Dessuten syns jeg jormødre skal være litt "harde". Ellers hadde vi aldri fått ut barna i det hele tatt:)

Skrevet

Hun sa jo hin var pysete selv åsså så men hun virket ikke så smart akkurat.. ikke all fødende som tar epidural heller... jeg hadde ikke med første og skal heller ikke ha det denne gangen...

Skrevet

Skal man ikke kunne ha personlige meninger fordi noen kan ta seg nær av det? Hallo? Hva skjedde med ytringsfriheten?

Syns dama virka oppriktig og hyggelig jeg. Ingen skal jo lenger gjøre noe som er vondt, eller som vi ikke behøver. Alt skal være fort og enkelt gjort.

Folk har klart seg uten epidural før så hvorfor skal man ikke klare det nå?

Har ikke vært gjennom noen fødsel ennå, muligheten for at jeg ligger å hyler etter epidural når jeg går gjennom det er der=P

Skrevet

Tror det er mange som tar epidural for de tror de er en enklere løsning men som faktisk kan gjøre en fødsel vanskligere! Man kjenner ikke selv når man skal trykke babyen ut så den prosessen kan stoppe opp, riene blir svakere og lett å treffe nerver i ryggen. Det er faktisk blitt så vanlig at jeg måtte blånekte på sykehuset med forrige for de prøvde å overtale meg til å sette det! Denne gangen har jeg gitt klar beskjed at jeg overhode ikke skal ha det.... men opp til andre hva de vil men syns det skulle informeres mer om effekt og konsekvenser av den sprøyten.

Skrevet

jo men jeg syns hun hadde rett i at:i dag skal alle ha det behagelig uansett hvilke situasjon man skal igjennom.

mange av dem som har fått epidural tidlig i fødselen eller uansett vet jo faktisk ikke hva det vil si å føde naturlig.

Mange av dem sier:jeg syns faktisk ikke det er så vondt å føde!

Hallo! kansje forde dem har hatt epidural-mange sovner jo og spiser igjennom riene.

Dem som har hatt det forferdelig selv med epidural kan jo drømme om hvor jævlig det hadde vert uten.

Skrevet

Nei, jeg ble overhodet ikke provosert av jordmora. Fler og fler sier FØR fødselen har begynt at de skal ha epidural. Synes det er helt greit at folk får epidural når det virkelig trengs, men synes det blir feil å bestemme seg for det på forhånd. Men det var litt komsik når hun sa at vi alle er pyser, inkl seg selv, og så tar hun smertestillende for nakken...

Skrevet

Hehe...litt morsomt dette her.

Etter første program var alle fra seg av begeistring, men no når jordmoren sa noe som noen tar seg nær av så er det helt forferdelig!

Dere må jo tåle å høre sannheten. Det er ikkje en sykdom å føde barn, og det er naturlig at det nødvendigvis må være litt vondt å få ut et barn på flere kilo.

Eg har fire fødsler bak meg, alle uten smertestillende i hele tatt. Det er selvfølgelig vondt, men for meg har det heldigvis gått fint.

Når det er sagt så må eg si at ho kunne kanskje ordlagt seg litt annerledes, eller forklart litt bedre hva ho la i det ho sa;-)

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg.Jeg ble forbanna *^****^^*

Hadde selv en lang og tøff fødsel.48 timer.Sugekopp, tang, epidural og til slutt ks. Det var et hel..........*****

Hun provoserte meg.Virket kald og kynisk. Og stakkars henne hun fikk sååååååååååååå vondt i nakken og måtte klage litt. Æsj for ei kjerring.

Skrevet

Jeg har hatt epidural ved begge mine tidligere fødsler og reagerte helt forskjellig de to gangene. Ved første fødsel gikk riene tilbake og det ble etterhvert kaos på føde stua fordi det tok så lang tid og de fikk problemer med fosterlyden..................... Det var ganske akutt men de nektet å ta keisersnitt........... - Ikke umulig at det er derfor jenta ble sterkt hørselshemmet og må bruke høreapparater. Ved andre fødsel fikk jeg også epidural etter mye om og men, ville egentlig ikke ha , men de mente at det var best.............. Den gangen gikk ikke riene tilbake men det kan jo være fordi jeg da fikk det mye senere i fødselsforløpet. Jeg hadde smertelindring en god stund og ga beskjed om at det begynte og gjøre vondt igjen og at jeg MÅTTE presse. Fikk da beskjed om at jeg ikke kunne kjenne noen ting og at det bare var 4 cm åpning! Jeg må innrømme at jeg faktisk ba jordmoren dra en viss plass og begynte og presse.......... Hun fikk fart på seg og det var full åpning. Guttenvar ute 5 min etterpå :-) Dette begynner å bli noen år siden , faktisk 18 og 15 år siden og jeg skal føde igjen i april :-D Har hørt at de i dag bruker en "light" versjon av den epiduralen de brukte den gangen............................

Skrevet

ikke provosert jeg heller. Det er jo bare sannheten, og den må vi tåle å høre. Det gjelder jo ikke alle uansett, men vi BRUKER smertestillende i myyyyye større grad enn før. (selv om de ikke hadde tilbud om det før da..)

Ergo; vi er blitt mer pysete.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er noe jeg ikke har skjønt her....Hvis man har sterke smerter fordi man skal for eksempel opereres, har prolaps eller andre helsemessige ting, så får man smertestillende i huet og rævva uten å bli kalt pyse. Fødselssmerter som for mange er mye sterkere enn for eksempel prolapssmerter, skal vi kvinner tåle av en eller annen grunn. Hvis epidural ikke går over i babyen, hvorfor ikke velge det? Hva e vitsen med å ha det mest mulig vondt? Man får jo bedøvelse hos tannlegen uten å bli kalt pyse, og ja, for 50 år så trakk dem tennene uten bedøvelse. Hvem husker det nå liksom?

Og hun jordmora synes jeg var skrekkelig morsom når hu sa først at alle var pyser, så fikk hun vondt i nakken og sa at "nå må jeg ta noe smertestillende". Snakk om dobbeltmoral her gitt...vondt i nakken vs. fødselssmerter.

Og jeg gidder ikke å ligge der uten kontroll og nesten besvime av smertene, hyle og vræle i nesten 1 døgn, men vil heller være litt "med" påp det som skjer, med smertestillende. Men bestemmer jo ikke på forhånd hva jeg skal ha, man må jo se det an, hvordan det utvikler seg.

Skrevet

Det er vel ikke noe å bli provosert av. Hun inkluderte jo seg selv blandt pysene. Ser ikke ut til at så mange fikk med seg det hun sa etterpå. En fødsel er egentlig naturlig, men så snart epidural settes er det mye farligere (rødt). Har selv født to ganger uten bedøvelse, og håper å slippe dt denne gangen også - men man vet jo aldri. Jeg skjønner bare ikke at så mange kan bestemme seg for epidural på forhånd. Man må jo se det an hvordan fødselen forløper. Trenger man bedøvelse, er det jo greit, men jeg er sikker på at mange flere kunne klart seg uten....

Skrevet

Problemet slik jeg ser det er at hun formidler en holdning om at bruker du smertestillene har du ikke vært "flink" nok...og ja, hvorfor er det så galt å få lindret smertene når vi har mulighet til det?? Når vi ikke holder ut mer?

Flott at noen føder uten smertestillende, men ikke se ned på de som trenger det, alle fødsler er forskjellige og ALLE har gjort en god jobb tilslutt.

Desuten skal personer som jobber med pasienter holde sine PERSONLIGE meninger for seg selv, det er da ikke akkurat noe nytt i det! Helt greit med faktaopplysninger og risiko/virkning av bedøvelse osv.

Og til dere som ikke har født før....det er lett å være kjepphøy nå ja:)

Skrevet

Er vel ingenting å bli provosert over at hun var ærlig.

Med en gang noen får epidural, blir det en risikofødsel, siden epiduralen kan sette riene tilbake osv.

Fulgte dere i det hele tatt med på hva programmet handlet om?

Jordmoren sa ikke bare at vi var mere "pysete" nå, de snakket også om hvordan alt blir mye mere teknisk når man får epidural, mye mere å følge med på og holde oversikt over.

Hun ordla seg litt feil kanskje, men sa at hun hadde heller ikke tålt så mye under sine fødsler. Det er vondt å føde, hvis dere ikke vil ha det vondt, ta epidural eller ikke få barn.

Ikke vær så overhormonelle at dere ikke tør å høre sannheten, fordi hun sa ikke at det var noe galt i å få smertestillende Jeg tror nemlig hun refererte til den delen som forhåndsbestiller epidural, ikke de som får det under fødsel.

Skrevet

Jeg så ikke programmet men har jo gjort meg noen tanker rundt temaet.

Fødsel er jo naturlig, og jeg er veldig opptatt av at jeg ikke skal bli behandlet som en pasient når jeg kommer inn for å føde. Har ikke så lyst å føde på KK (fødeavdelingen i Bergen) for jeg er redd for å bli målt og veid i alle ender og kanter og stappet full av slanger og apparater...

Jeg tviler på at hun siktet til de som har fødselskomplikasjoner og får smertestillende/epidural pga dette. Jeg vil tro at hun sikter til at grensen for å be om smertestillende er mye lavere nå enn tidligere - kanskje mye fordi vi er redde for å føde etter å ha sett mange grusomme program på tv. Husker dere hvordan Liv Ullman fødte i omtrent samtlige filmer hun var med i? Bite i trepinner og gaule så man trodde hun skulle dø!?!? Tror hun har skremt livet av en god del av oss...

Jeg for min del håper på at fødsel nr to går uten epidural også, men blir det flere komplikasjoner enn sist så skal jeg selvfølgelig ha det de har å tilby.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Det var kanskje ikke den heldigste uttalelsen å komme med, det skal jeg ærlig innrømme.

Jeg var på kontroll hos min JM idag og hun sa at de på avdelingen hennes så på serien og skammet seg dypt og inderlig. De fikk sjokk når de så hvor alene de stakkars damene var, totalt overlatt til seg selv. Særlig når de bare gikk fra hun ene med 8 cm åpning og sa bare slapp av du, så kommer jeg tilbake. De ville aldri i verden gått fra en fødende så nært fødsel uansett.

For meg så tar jeg denne serien med en stor klype salt. Det er ok å se ja, men samtidig så vet jeg at de må kutte mye for å lage 30 min episoder.

Jeg skal på ABC og etter å ha sett dette så er jeg enda mer beroliget i mitt valg. Særlig etter å ha sett den epidural nåla hehe :)

Skrevet

helt enig.

hun der sa nå mye annet rart og da - feks rett etter fødsel var ferdig; "det der var bare begynnelsen det" og så flirte hun, "det er nå det begynner". Herregud så lite empatisk med mora som nettopp hadde hatt såååå vondt! Hun kunne nå venta litt med den, og skrytt litt av den flinke fødende før hun bagatelliserte det hun hadde vært gjennom...

Skrevet

Min første fødsel var helt lik den på tv som måtte tas med sugekopp og det var en helt forferdelig opplevelse. Alle fødsler er naturlige synes jeg med eller uten bedøvelse så lenge det ikke blir keisersnitt.

Skrevet

Jeg fikk epidural da jeg fødte Une, men følte ikke det hadde noe virkning i det hele tatt, kanskje fordi jeg fikk den litt for sent...

Ble absolutt ikke provosert i det hele tatt over det hun sa om epiduralen og pyser, reagerte heller sterkt da hun kommenterte til far rett etter baby`n var født at hun bare var lik mor og at "er det noe av deg her i det hele tatt"......

Skrevet

Hun har nok rett på mange vis. Jeg anser ikke meg selv som en pyse selv om jeg fikk epidural til slutt selv...men da hadde det hele pågått i over to døgn.

Men hun ene fødenede i programmet var litt pyse, synes jeg. Hun fikk epidural. Fikk beskjed om å presse. Stoppet nesten helt opp. "au det gjør så vondt" hvisket hun til gubben sin *ler godt* Da hadde nok jeg blitt oppgitt hadde jeg vært jordmor. KLART det gjør VONDT! Litt sent å bli sjokkert over det når en ligger på fødestua*ler igjen*

Jeg ville prøvd andre smertelindringer før jeg hadde bedt om epidural.

Jeg prøvde vel det meste, men til slutt var det ingen vei utenom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...