lillemor og lillebror Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Gjør dere noe spesielt for å forberede hunden på at babyen snart kommer? Har hørt at man kan gå rundt med ei dukke for å forberede den, men vil tru at hunden alikavel vil reagere annerledes på et menneske enn ei dukke..? Har også hørt at man skal ha et teppe eller noe liggende i sengen til babyen mens man er på sykehuset, også ta den hjem litt før, så hunden kan bli vant til lukten... Noen som har erfaringer eller har hørt noe annet? Hunden er foresten 7 mnd nå, så den vil være 9 mnd når babyen kommer. Han har heller ikke "hilst" på babyer før...
M&K+Påsan <3 Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Vi har hund .. Han tok det veldig bra og er utrolig overbeskyttende over den lille. Tokk rett og slett med meg hjem det første babyen hadde på seg. Lot bikkja snuse på denne, å lot han få hilsen på babyen. Det er viktig at du ikke bare tar ungen vekk når hunden din kommer å vil snuse .. Men la han få gjøre det å bli kjent ..
fjollefrua Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 er i samme situasjon som deg. valpen min er 11 måneder når babyen kommer... men det med teppet er nok en god ide, men da har nok bikkja bare tre til 4 dager på seg, med mindre hunden er hos noen andre i mellomtiden da... Har ingen erfaringer med det... men er veldig viktig å ikke sette hunden i 2. rekke men vise at den er like mye verdsatt som før... Det går nok bra
lillemor og lillebror Skrevet 12. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2007 Tok frem ei dukke som jeg gikk rundt med, å han beit den i foten.. Men regner med han vil se/merke forskjell på en baby og dukka..? Han er veldig snill og biter ikke oss, men som sagt har han aldri hilst på en baby, så vet jo ikke hvordan han vil reagere på den. Men trur også det er veldig viktig å ikke sette han i 2.rekke, og at han får hilse på babyen med en gang vi kommer hjem. Trur også jeg skal prøve å la han lukte på klær eller et teppe som har vært i senga til babyen før vi kommer fra sykehuset.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 JO, sett hunden i 2. rekke. Med det mener jeg at hunden må skjønne rangen i familien. Han/hun vil alltid være nederst. Tror ikke det er mange som er uenige i det. Hils alltid på partneren og barnet FØRST. La alle besøkende gjøre det samme. Dette er viktig. MEN ikke fjern oppmerksomheten. Hunden må få kos som før, oppmerksomhet og god tid sammen med dere. Gjerne alene innimellom. Men alltid etter barnets behov er fylt. Slik vil den forstå reglene, og innfinne seg med dem. En overbeskyttende hund kan dessuten være like "farlig" som en avvisende hund. Jeg har ingen erfaring med overbeskyttende hunder, vår har heller trukket seg fra situasjoner hun ikke liker/er utrygg i. Og hun har holdt passe avstand til babyen, spesielt i begynnelsen. Da er det heller ingen vits i å presse barnet på hunden. Tispa vår var drøyt 7 år da hun gikk fra å være enebarn til å få lillebror. I utgangspunktet ikke spesielt glad i babyer heller... Tøff utfordring i grunnen. Tror utgangspunktet er bedre med valp/unghund fordi dere fortsatt har stor fokus på oppdragelse og lydighet, og alt er ikke så ferdig formet personlighetsmessig. Men jeg mener at en eldre hund også uansett må og kan lære dette. Det handler om hundeeierens autoritet og klare signaler og beskjeder om hva som tillates og IKKE. Vi lot babysaker være tilgjengelige på gulvet i tida før fødsel, så hun ble kjent med vogn, vogge, leker osv før han kom. Hun fikk ikke leke, men men snuse på tingene - VIKTIG å skille barnets fra hundens leker, så unngår man kamp om disse. Pappaen tok og med bleie og klær hjem fra sykehuset. Hun fikk god tid på å snuse på gutten både på vårt fang, på gulvet og da vi ammet. Og hun skjønte i grunnen raskt at gutten var kommet for å bli. Hunden var "sur" og ulydig med meg de første 3 ukene, særlig når jeg ammet gadd hun ikke å komme når jeg kalte... Men det rettet seg da hun skjønte at situasjonen var uforanderlig, og jeg fikk overskudd til å gi henne noe tilmålt "alenetid". Etterhvert vil babyen bli større og ønske å utforske hunden. Det betyr at den må tåle å bli lugget, dratt i halen, pirket i ører og ansikt. ØV på dette... Det er jo vanlig å understreke på valpekurs og. Vær alltid sammen med hund og barn. De bør aldri være alene sammen uansett!!! Vi har i dag (2 år etter) en hund som aksepterer barnet og situasjonen fullt ut, men som selv får bestemme når hun trekker seg vekk. Vi gir henne ro når hun ønsker det. Og de får leke sammen når hun ønsker det. Barnet vårt må lære seg til å ikke presse hunden. Det er spennende, og ikke alltid så vanskelig. LYKKE TIL!
*1+1=2 små* Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 JEg bare signerer den til snella snella(fødeklar)!!!! Har en hund på litt over 1 år, hun har hilst på en del barn og har tålt fint å bli plukka i både øyer, ører og munnen. Hun viser ingen tegn på sjalusi, og vi skal fortsette å gi henne masse oppmerksomhet(hun får lov til ting nå, og de skal hun få lov til når den lille har kommet også). Skal gi henne muligheten til å lukte på baby ting FØR vi kommer med den lille også lukte på og hilse når baby har kommet i hus. Jeg har en kanin som hun også lukter og smaker på (altså nusser på) til tider, så hun er vant med å være forsiktig med ting som er mindre. Det er viktig å vise grenser, IKKE støtte hunden bort men heller ikke sette den likt med barnet. Er også enig i at man må huske på å gi hunden fred og tid til å venne seg til det nye medlemmet OG når ungen er større gi den muligheten til å trekke seg unna!!!(ungene MÅ lære å respektere hunden)
endelig nr2 Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Ungene må lære å respekter hunden, men hunden målære å respektere barna også. Det er familien som skal styre hundens liv, ikke omvendt!
håper på fulltreff Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Må bare si at det var godt noen sa fra. Hunden er viktig, men like fult sist på rangstigen. Gi hunden tid til å bli vant til den nye situasjonen og ikke la det bli en negativ erfaring å få babyen i hus. Jeg hadde selv en dominant stor tispe på 9 år da jeg kom hjem med mitt gull, og det gikk fint. Fikk lukte og venne seg til de nye lydene og luktene. Det går helt sikkert fint når dere har en så ung hund, men husk å alltid passe på!
Leon+Ava Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Hei Ta en håndkle sammen med barnet og før du kommer hjem med barnet så tar du det håndkle og setter den under matskåla når hunden din skal spise mat. Da assosierer han den lukten med noe godt. Jeg er mer bekymret for at mine hunder skal være beskyttende. Det kan også være farlig. For da kan de være sinte på fremmede som skal hilse på barnet, og det saærlig i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå