temi & keli Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 -men jeg kjente jeg ble litt oppgitt jeg, da jeg skulle kjøpe urinprøveglass på apoteket i dag, og fant ut at de koster 13kr pr stk! Det blir jo en del penger som man bare skal "tisse i".. Syns de tar seg godt betalt for noen små plastsaker med lokk.. *rare meg*
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Det har jeg tenkt på også. Men når jeg var hos jordmor spurte hun om jeg ville ha de med hjem igjen. Men synes det blir litt uhygienisk jeg da... Jeg betalte 12 kroner på ett apotek, og 10 på et annet. Kan jo selvfølgelig bruke noe annet, glass eller sant. Jeg husker mamma kokte små flasker som hadde vært medisin på når vi var små. Men jeg er så redd for ikke å få de rene at jeg tenkte det var best å kjøpe glass som er beregnet på det- selv om det er dyrt....
Amanda- Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 får ikke du de gratis av jordmor? det gjør jeg,.
ellesant Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Det er ingen problemer å levere urinprøve på vanlige glass, enten syltetøy-glass eller andre lure beholdere man kan finne på å ha. Bare å vaske dem godt, så er de rene nok!
twoboys & a girl Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 Fikk ett gratis av jordmor. Vasker og koker det mellom hver gang.
Kristin* Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 Blir jo ikke så mange kronene i løået av ett svangeskap. Er det ikke 12 undersøkelser som er vanlig i ett svangerskap? 13 kr. x 12, det blir kr. 156,- det. Jeg synes ikke det er mye, iallefall ikke så mye att jeg begynner å koke ganle glass for å bruke.
Brummeline3barnsmor Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 Jeg får de gratis både hos lege å jordmor...
Idun<3tosmå<3 Skrevet 12. september 2007 #8 Skrevet 12. september 2007 Jeg jobbet før med å analysere eks urin, og det værste som var, var da det kom inn urin i annet en glass som er ment for urinprøver! Ikke er alle tette, og ikke passet de inn i stativene urin blir fraktet og oppbevart i. I tillegg, selv om man koker galsset vet man aldri om man får bort alt, det kan være igjen enzymer og stoffer som kan gi feil svart på en prøve. Så jeg anbefaler dere å pisse i uringlass, og dem bør dere få gratis både hos jordmor og lege!
temi & keli Skrevet 12. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. september 2007 Godt jeg ikke var heeelt alene om den tanken.. -og betryggende å høre at i alle fall NOEN kommuner gir ut disse gratis.. Har aldri fått tilbud om å ta med glasset hjem igjen, og det er greit at det ikke blir SÅ mye penger, men jeg ville jo ikke satt med ned og tissa på en 200-lapp, liksom Hehe.. gravide damer, er rare damer ;o)
nr 6 på vei Skrevet 12. september 2007 #11 Skrevet 12. september 2007 12 kr pr gang. Eller 13........ Hvor mange ganger leverer dere urinprøve i løpet av svangerskapet? 10-15 gang Det blir jo den svimlende sum av kr 180 (om du leverer 15 gang) Omtrent det samme som en CB graviditetstest (har du tatt ekstra av de for å væææære helt sikker?) Man går gravid i 280 dager ca og det blir jo ca 60-70 øre dagen i urinprøveglass det........ Litt skal det jo koste å gå gravid....
mamma til 2 små:=) Skrevet 12. september 2007 #12 Skrevet 12. september 2007 du får det igjen etter urinen er testet:=)
Voyeur Skrevet 12. september 2007 #13 Skrevet 12. september 2007 Får gratis på legekontoret her. Ville forresten aldri tatt med meg glasset hjem for å koke det.. Da kjøper jeg heller på apoteket:P
prøvekluten+3små Skrevet 12. september 2007 #14 Skrevet 12. september 2007 hihi,slipper d der jeg..pappa jobber i laboratorium,så jeg får sterile flasker av han:O)
Kjukka Skrevet 12. september 2007 #15 Skrevet 12. september 2007 Hehe... Må flire litt da... Iallefall når jeg ser at det er snakk om 12-13 glass i løpet av ett svangerskap, og det er snakk om ca. 200 kr. Jeg har null problem med å kjøpe glass på apoteket, og jeg har gått hver 14. dag frem til nå, siden jeg ble gravid, og skal begynne å gå hver uke fra nå av (30+1) pga. diabetes.
Gjest Skrevet 12. september 2007 #16 Skrevet 12. september 2007 Jeg tror ikke HI mente at hun går konkurs av å bruke 180 kr på urinprøveglass, men det er irriterende at ting som koster 10 øre å produsere plutselig koster 13 kroner når du skal bruke det... til å tisse på. Skjønner deg jeg HI, jeg er også "smålig" på sånne ting ;-)
Ikkelektuell Skrevet 12. september 2007 #17 Skrevet 12. september 2007 Du leverer urinprøver for å finne ut om alt er ok med deg. Du finner ikke ut mye om det ved å sette deg ned og urinere på en pengeseddel. Snodig sammenligning.
Mamzen Skrevet 13. september 2007 #18 Skrevet 13. september 2007 Jeg har vært innom 4 legekontorer og 2 helsestasjoner som gravid og har aldri fått noen urinprøveglass...
håper på fulltreff Skrevet 13. september 2007 #20 Skrevet 13. september 2007 jeg for min del er imponert over at vi ikke må betale noe for noen kontroller eller noe. Kan godt spytte i de kronene for urinprøveglass når alt annet er gratis.
nr 6 på vei Skrevet 13. september 2007 #21 Skrevet 13. september 2007 Tribal du må slutte å la deg provosere av alt mulig. Vet du hva det koster å produsere en flaske shampo? 2 kr maksimalt (jeg kjøper ofte shampo til kr. 30 - 100 for en flaske) Hender det at du kjøper pølse på bensinstasjon? Brus på bensinstasjon? Skal fortelle alle noe morsomt; Enkelte av oss ( meg selv og noen ganger) er litt merkelig. Vi ser annonser på billige matvare produkter på en butikk f.eks Rimi. Så kjøre vi mye lengre enn vanlig til butikken for å kjøpe det billige produktet. Dette gjør vi for at vi er "prisbevisst".. Så langt alt bra.... På tur tilbake er vi "småsulten" så vi stopper på bensinstasjon rett over gata, kjøper en pølsemeny med til kr. 49.00 +samt en sjokolade og betaler tilsammen kr. 64,- (sjokoladen på RIMI kostet halvparten av hva det kostet på bensinstasjonen) Vi sparte f.eks 40 kr på å kjøre til Rimi for å kjøpe tilbudsproduktet og brukte 64,- unødvendig + ekstra bensin. Med andre ord kunne vi like gjerne latt være....
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 13. september 2007 #22 Skrevet 13. september 2007 Her koster urinprøveglassene 10,- per stykk, og det er jo forsovit greit nok selv om de bare kostet 5,- per stykk sist jeg var gravid. Merkelig at det på bare 3, 4 år har blitt dobbelt så dyrt å produsere liksom;p Uansett... For meg er det største tiltaket å faktisk huske å kjøpe disse glassene før jeg trenger dem! hehe.. Og hvis man leverer urinprøven på noe annet er det vel bare for de som jobber på lab'en å helle de over i et vanlig urinprøveglass? Og hva er egentlig et vanlig urinprøveglass? Er det de tynne sylinder'ne eller er det de tykke sylinder'ne? Eller har dere stativ til begge de typene? Og hvorfor er det mindre sannsynlig at det er forurensing i et urinprøveglass man har vasket selv enn et babymiddagsglass som er kokt og vasket f.eks? Og hva med alle de apotekene som selger urinprøveglass som ikke er forseglet med plast? Jeg bare spør.... ;o)
yvve73 Skrevet 13. september 2007 #23 Skrevet 13. september 2007 I min kommune har vi ikke så mange som 10 kontroller heller. Hver fjerde uke, og starter ikke før uke 12. Hadde med en urinprøve da jeg fikk bekreftet graviditeten bare.Tok blodprøver denne uken( er i uke 13 nå) og på den kontrollen skulle jeg ikke ha med urinprøve heller. Jeg har dermed foreløpig brukt kun ett glass. Neste kontroll er hos jordmor i uke 16 for min del. Jeg kjøpte noen plastglass på apoteket forleden til 10 kr stk, og betaler det gladelig for å slippe å vaske gamle glass. Fysjameg.
temi & keli Skrevet 13. september 2007 Forfatter #24 Skrevet 13. september 2007 Jeg betaler også gladelig for å slippe vaske.. Mista litt fokus det her... Syns bare det er "rått" hva de tar seg i fortjeneste for disse glassene.. De kan jo ikke koste mange ørene i produksjon.. Jeg blir IKKE ruinert på å kjøpe 8 urinprøveglass, men prisen står ikke heeeelt i samsvar til "produktet".. føler jeg... -men som overskriften sier, så føler jeg meg smålig når jeg tenker sånn, samtidig som jeg "irriterer" meg over at ting er som de er.. hehe
Serial mom Skrevet 13. september 2007 #25 Skrevet 13. september 2007 ehhh... Ja,det er billig å produsere,men dere kjøper da ikke direkte hos produsenten? Det er mange mellomledd,og alle skal tjene på det. Det samme gjelder alle andre ting man kjøper. Tenk så mange som hadde gått konken om alle skulle handle alt til produkjsonspris!? Det er som når man betaler for en reparasjon på bilen. Delene koster ikke stort,men man betaler da for arbeidet som utføres,den som utfører jobben skal ha lønn,de som eier verkstedet skal betale arb.giveravgift osv osv... Og at ting stiger i pris har med at folk tjener bedre og bedre pr. år(generelt),og utsalgsteder(i dette eksemplet apotek)koster mer å drive,flka som jobber skal ha mer i lønn og husleia til lokalene øker for hver år. Alt blir dyrere,sånn er det bare!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå