Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Min kjære har fridd til meg og vi skal gifte oss. Har såvidt startet planleggingen i hodet, men aller først må vi jo finne en dato! Mitt problem er: En venninne av meg skal også gifte seg. De har avlyst gang på gang (etter å ha satt dato), først pga. dårlig råd og så pga. graviditet. Nå har de satt en 3. dato i august neste år. Vi har lyst til å prøve på barn nr. 2 til sommeren for å ikke få for stor aldersforskjell på de, og jeg vil ikke være gravid når jeg gifter meg. Er det dårlig gjort av meg ovenfor venninnen min at vi gifter oss først? Tenkte å ta det i april/mai neste år sånn at vi kan fortsette planen vår om å starte på barn nr. 2 til sommeren. Har på følelsen av at hun blir dritsur for det for da tar vi fokuset fra dem ved å gifte oss først, vi har jo nettopp forlovet oss og de har vært forlovet i mange år. Den "riktige" rekkefølgen hadde jo vært at de gjorde det først... Jeg har ikke lyst til å spørre henne heller, jeg skal jo ikke behøve å få tillatelse av henne for å gifte meg! Uff, dette er vanskelig... På en måte tenker jeg at dette er jo vårt valg, hun har ikke noe med det å gjøre, men på en annen side tenker jeg at hun kommer til å bli skuffet og sur for det... hva er deres mening?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Nei, vet du hva! Så lenge du ikke tar samme dato eller helgen før eller noe så kan du da gifte deg når det passer best for dere!?! Det er jo ingen som skal måtte be om tillatelse for å gifte seg! Det er jo ikke ditt problem at de har dårlig råd, blir gravid etc. Nei, gift dere på den datoen dere har lyst når det passer dere best uten å la andre få styre over deres bryllup! Lykke til med venninna di:-)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 nei det synes jeg ikke!!!!! der er deres dag så dere kan gifte dere akkurat når dere vil!!!!!!!! jeg ville ikke spurt henne, for er jo deres dag!!!!! Lykke til og kos dere masse med planleggingen.
Mulle :) Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Nei så lenge det ikke er på deres avsatte dato så kan du jo gifte deg når det passer deg og hvorfor ikke før planlegging av barn kommer
HjerteMom Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 Jeg ser heller ikke problemet... Deres bryllup er deres bryllup. Er det så bombesikkert at de ikke skifter dato igjen da? Nei, planlegg med god samvittighet, du. Blir noen dritsur for det, så vær så god! Lykke til da:)
suseduse Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 vi har satt august neste år siden vi blei forlova for et år siden.. ei venninne av meg blei forlova rett på nyåret og satte en dato 3 uker før oss.. har aldri tenkt tanken på at de tar vekk noe av stasen eller glansen av vårt bryllup, det er bare sært!! eneste er at det er litt tett, men det går jo greit det og gjør akkurat hva dere vil!
Pappas fultreffer :) Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Nei, det må dere bare gjøre. Jeg har en venninne som skal gifte seg nå den 22 september, men hun ble fridd mange år etter meg. Jeg hadde satt min dato og begynt å planlegge å alt jeg. Så kommer hun å sier hun skal gifte seg nå, før meg. Men det betyr jo ingenting det da. Jeg tror ikke at dere tar "fokuset vekk fra dem" fordet. Jeg føler ikke at min venninne har gjort det mot meg vertfal. Så, bare stå på dere. Det skal jo helst passe inn i livene deres også da
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Er jo mest familie i sånne bryllup,og dere er jo bare venninner,ikke i slekt,så gjestelista vil vel se helt annerledes ut,vel? Samme med venner og kollegaer,dere har vel ikke BARE felles bekjente,men sikkert egne på hver deres side. Nei,drit i datoen dem har satt og planlegg ditt eget bryllup,hun kan vel ikke bli sur bare for det,da er hun sær! lykke til,og gratulerer med forlovelse:-)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #9 Skrevet 28. september 2007 Nå er det gjort, vi har satt dato i mars (de har i august). Jeg har sendt mld. rundt til alle kjente og bedt dem holde av datoen, alle har svart og gratulert, bortsett fra henne.. åh... blir helt dårlig av dette jeg, vil ikke at det skal ligge en sånn "skygge" over bryllupet mitt, at hun går og slenger dritt om meg fordi vi gifter oss før dem. Alle andre venner jeg har snakket med sier det samme som dere, at det kan da ikke spille noen rolle når vi tar det såpass lenge før, men det gjorde det tydeligvis... æsj... hadde håpet dette skulle være en glad periode i livet mitt, endelig er datoen klar og planleggingen er godt i gang, men.. HI
Vannmann35 Skrevet 28. september 2007 #10 Skrevet 28. september 2007 Jeg hadde nok følt meg litt snytt dersom venninnen min plutselig nå kom og satte en dato før oss - må innrømme det... Men det hadde jo også kommet ann på hvorfor hun gjorde det - dersom forklaringen var god ville det vært helt greit. Var det bare for å ta en dato hadde jeg blitt irritert. Ring å snakk med henne og spør hvorfor du ikke har hørt fra henne, så kanskje hun kommer med sin reaksjon + at du kan forklare dette med graviditet. Kommunikasjon er viktig!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #11 Skrevet 29. september 2007 Vannmann30 Hvorfor gifter du deg da? Er det en konkurranse eller? Førstemann til alteret?? herregud sier nå jeg! Folk må da få gifte seg når de vil det og det føles riktig, så lenge man ikke tar samme dato/uke/mnd så burde det ikke være et problem! Hvorfor er det så om å gjøre å bli først gift?
mto2 Skrevet 5. oktober 2007 #12 Skrevet 5. oktober 2007 Så lenge du ikkje vel samme dato som dei, står du heilt fritt. Og du har jo ein god grunn... Ho vil sikkert forstå. Kjekt å kunne planlegge litt saman og lære av kvarandre, då.
Vannmann35 Skrevet 7. oktober 2007 #13 Skrevet 7. oktober 2007 Absolutt ikke om å gjøre å bli gift først. Har venninner som har giftet seg allerede, så først blir jeg ikke uansett.... Men jeg ville kanskje oppfatte det som om det var om å gjøre for henne å bli gift før meg - dersom en nær venninne (ville ikke brydd meg dersom det var en perifer venninne) plutselig valgte å sette datoen før meg. Er jo ingen grunn til å skulle gjøre det, med mindre det var av spesielle hensyn som graviditet e.l. Jeg vet ikke jeg, vanskelig å forklare hvorfor jeg ikke hadde likt det. Kanskje er det rett og slett så enkelt at jeg er så egoistisk at jeg gjerne vil å fokus på mitt eget bryllup - og ikke måtte dele denne med noen andre akkurat der og da...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #14 Skrevet 7. oktober 2007 Det er jo nettopp av hensyn til graviditet vi har satt datoen før dem, fordi at vi ikke vil at det skal bli for stor aldersforskjell på barna. Syntes det blir feil om vi skal planlegge livet og fremtiden vår etter når de har satt sin dato. Vi tar det jo ikke helgen før dem liksom, vi tar det 5 mnd. før dem. HI
jeg fant firkløvern Skrevet 7. oktober 2007 #15 Skrevet 7. oktober 2007 Det er ikke dårlig gjort av deg! Dette bestemmer dere selv, så du trenger ikke å tenke på henne. Blir hun sur for dette så si "grow up!" Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #16 Skrevet 8. oktober 2007 Er det virkelig sånn at om en har satt en bryllupsdato,så er hele resten av det året "tatt" av det ene brudeparet???? Ingen andre i familien eller vennekretsen som måtte våge seg å gifte seg samme året,med fare for å ta bort "glansen" fra det ene paret? Da har man høye tanker om seg selv,asså! Om en i vennekretsen vår skal gifte seg,så går ikke jeg og tenker roser og hjerter rundt den personen hele tiden,jeg kommer i bryllupet den aktuelle dagen,og så ferdig med det,tenker hverken på den dagen før eller etter,i noen større grad. For alle andre er det jo bare et selskap/fest,ikke stort mer... Man bryr seg stortsett bare om hva en selv skal ha på seg og hva man skal gi i gave til brudeparet,noe særlig mer engasjerer man seg vel ikke? (bortsett fra søsken og forlovere da)
Vannmann35 Skrevet 8. oktober 2007 #17 Skrevet 8. oktober 2007 Nettopp det jeg sier - dere har en god grunn :-) Go for it!
Vannmann35 Skrevet 8. oktober 2007 #18 Skrevet 8. oktober 2007 Neida, jeg tror du misforstår meg :-) Jeg er selv den nest siste av oss venninnene som gifter meg - så for meg er det ingen fare. Men jeg har en venninne som ikke har giftet seg, hun er også min forlover. Hadde hun kommet nå og giftet seg før meg hadde jeg opplevd det som rart + at hun da nok ville ha nok med sin egen bryllupsplanlegging og jeg med min - det ville vært synd for oss begge. Men samme kan det egentlig være - vi er alle forskjellige, og HI her ser jo ut til å ha funnet en løsning som passer for dem. Det er det viktigste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå