Gå til innhold

Vannkopper? hva med lille på 1 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann var å lekte med fetteren sin isted, sambo tenkte ikke! typisk..

Om han har blitt smittet med vannkopper..

Hva med lille babyen på 1 mnd.. jeg fulleammer.. vil hun få det og vil det være farlig for henne?

Tusen takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold de godt fra hverandre. Jeg husker Nylander skrev at vannkopper er en fryktet sykdom blant nyfødte. Jeg leter etter boka nå.

Skrevet

Ho kan få vannkopper sjølv om du fullammer, men eg har aldri høyrt at det er ein frykta spedbarnssjukdom. Tvert imot så skal sjukdommen vera mildare jo tidligare ein får det, men ingen regel uten unntak. Lillebror var ganske sjuk då han hadde det, og han var 9 månadar.

Skrevet

Jeg må melde pass på den boka, noen som har Mamma for første gang her?

Jeg snakket en gang med en barnelege om dette og han sa det absolutt var best om barnet var over året før det får vannkopper. Du kan alltids prøve å ringe nyfødtavdelingen på Rikshospitalet og få lurt deg tak i en spesialist før størstemann får nærme seg mini.

OG AVSLUTNINGSVIS ET SABLA HARDT SPARK BAK TIL DIN UBETENKSOMME SAMBOER OG ALLE MENN SOM I SIN GRENSELØSE TANKELØSHET GJØR TILVÆRELSEN FOR NYBAKTE MØDRE UNØDVENDIG STRESSENDE.

Det bare måtte ut! Lykke til, det går nok bra skal du se.

Skrevet

Det stod ein setning på side 136, i boka til Nylander, at det var ein frykta barnesjukdom hos spedbarn. På sida som det er link til over her står det ikkje at den er frykta. Dei vise er delte i saka ser det ut til.

Skrevet

Vannkopper for små barn i sitt første leveår ( spesielt de første månedene ) kan være farlig. Ikke vannkoppene i seg selv, men faren for litt værre ettersykdommer. Min gutt fikk det da han var tre måneder, og det holdt på å gå veldig så galt. han utviklet en blodforgiftning, og vi holdt på å miste han. Det gikk heldigvis veldig bra. Du skal ikke gå rundt å være redd for smitte, men blir babyen din syk så må du følge ekstra godt med på allmenntilstanden og ikke nøle med å kontakte lege. Jeg fullammet også.

Skrevet

Vannkopper er utrolig smittsomt da. Så er ikke så lett å unngå smitte. Kan ta inntil 2 uker fra en er smittet til det bryter ut. Og er mest smittsomt 2-3 dager før utslett kommer og til alle vannkoppene er tørket inn. Min gutt fikk vannkopper da han var 3 mnd, gikk fint det. Men kontakt lege om du er usikker.

Lykke til!

Skrevet

jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller tro..

jeg er bare så sint, for at sambo lot gutten min leke med fettern sin, da han ikke spurte meg om det først.. jeg er så redd for at det skal skje noe.. for da kommer jeg til å klikke på samboer.. totalt.. fordi han er så dum..

Jeg hadde liksom sagt det før at jeg ikke orket å ha vannkopper nå, siden jeg er hjemme med en liten 1 på 6 uker. og så må jo gutten være hjemme fra parken om han blir syk, det er jo en test i seg selv.. og da jeg sa at jeg vet ikke hvordan det er med spedbarn go sykdommen.. skjønner ikke hvorfor han ikke brydde seg om det..

Jeg vet ikke om han blitt smitta! men vi får t det som det kommer og vi får være ekstra forsiktige..

tusen takk for svar

Skrevet

Skjønner godt at de ikke frister med to småbarn med vannkopper, men det er godt og ha de unnagjort da... Jo mindre barna er, derso mindre plages de av det.

Vesla var under året da hun fikk det, og det plaget henne ikke i det hele tatt. Jeg, derimot, fikk det to uker etter henne, og holdt på og miste vett og forstand...

Selve vannkoppene er nok ikke farlige for spedbarn, men det er en liiiten sjanse for diverse ettersykdommer, og disse er ofte verre desto mindre barna er. Ring legen din og hør dersom du føler det beroligende med mer info!

Lykke til!

Skrevet

Tassen min fikk vannkopper når han var 7 uker. Han fikk enormt med utslett, men var ikke spesielt syk. Bra allmenntilstand og ingen feber.

Dersom du har hatt vannkopper som barn, vil barnet ditt være beskyttet mot smitte de første 6 månedene dersom du ammer. Babyen kan muligens få et snev av det, men veldig mildt. Jeg hadde ikke vannkopper som barn, og ble smittet av den eldste sønnen min. Minstemann ble så smittet av meg, men han var som sagt ikke særlig dårlig.

Vannkopper er visstnok bare farlig for helt nyfødte (den første leveuka eller noe sånt), og husk at det er lang inkubasjonstid! Dersom gutten din ble smittet nå, tar det ca. 14 dager før sykdommen bryter ut, og hvis babyen din så blir smittet, tyr det nye 14 dager før hun får det, hvilket vil si at hun da vil være ca. 2 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...