Gå til innhold

Nedsatt hörsel + vann bak tromehinnen + dren ......... :O(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Dattern har sagt mye hva siste halv året , men vi har tenkt det kanskje var alderen (hun er 3.5 år) men så kom bhg her for 1 mndr siden å sa at spes ped på huset lurer på om hun kan ha nedsatt hörsel.

Idag var vi hos öre lege - han fant vannsamling bak trommehinnene og lite bevegelse på trommehinnen - på hörseltesten fikk hun moderat hörseltap. MEN leser nå på nettet at v vannansamling på lenger enn 3 mndr blir det varig h. tap. Hun har jo hört dårlig i 6 mndr om all "hva" har värt pga hörsel og ikke alder som jeg trodde. Alikavel vil öre legen vente 2 mndr til for å se og så kan det ta 2 mndr å få operasjon ...... Da vil det si 10 mndr ............. Er ikke det litt riski da istede for å operer henne nå ?? !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff! Høres litt riski ut ja... Tror jeg ville purret litt på legen, ev. byttet lege!

Hørsel er et såpass viktig organ/sans, så det er ikke noe man bare "ser an". Huff.

Håper snuppa di ikke får noe varig mén.... :(

God bedring!!!

Klem

Skrevet

be om å få en henvisning til Bogstadveien ØNH av fastlegen din!

Skrevet

OK - uttalte meg nok ikke klart nok ! Har värt hos ÖHN lege (faktisk på Bogstadveien ÖHN) det er der det ble bekreftet - og legen der som sa at vi skal se det ann ytterligere 2 mndr............. MEN hun har jo allerede da fått bekreftet nedsatt hörsel så skjönte ikke mye av det. Hmmmm be fastlegen om en ny henvisning og få en mening nr to fra noen andre..... Tar jo hvertfall 2 mndr å få operasjon !

Skrevet

Jeg er hørselshemmet og lever et like godt som alle andre.

Å være forelder og få vite at barnet er hørselshemmet er sikkert fælt, men det betyr ikke at hun vil bli døv.

Jeg sliter masse me ørene.

Dessverre.

Masse væske i mellomøret, øreverk gror fast i trommehinne og "værhår" som jeg kaller det.

Smrtefulle behandlinger for meg.

La meg få presistere at dette er MEG og jeg har et mekanisk hørselstap.

Heg bruker høreapp på begge ørene, men får ikke lov til å bruke på det høyre øret pga infeksjonsfare som kan gjøre at øregangen gror igjen.

Snart blir det det samme me venstre øret og jeg kvier meg til å gå inn på ny operasjon...!:(

Menmen, la meg nok en gang presistere at dette er meg.

For å operere må de jo ha klare svar og når hun er så liten kan hørsla svinge.

Jeg har hatt dren uten virkning, hele 5-7ganger. Husker ikke hvor mange.

Men datteren din kan få fjernet væsken og bli frisk, men uansett må de jo vente for å se an.

Iallefall slik har det vært hos meg.

Lykke til, dette går nok bra!

Skrevet

Det blir ikke varig hørselstap etter mer enn 3 mnd.

Min sønn hadde væske i mellomøret i 2.5 år. Er allergi mot visse medikamenter i familien, så her ble ting satt på vent og hele tiden vurdert.

Han hadde og for store polypper og i det hele tatt rimelig svekket hørsel, ned i 60 Db tap.

Etter han endelig fikk vekk problemet ble hørselen betraktelig bedre. Når er den faktisk veldig bra, selv om rørene for lengst er fallt ut.

Men han kan ha problemer med å høre etter, dette er veldig vanlig. De har ikke lært seg å stole på hørselen, og er noe man må jobbe med i en god stund etterpå. Men nå har min sønn heller ikke hatt normal hørsel før han fikk operasjonen 4.5 år gammel.

Om væsken dreneres ut av seg selv er jo den en fordel. Veldig ofte gjør den det, så det er ikke underlig av legen vil vente og se om dette går bra av seg selv.

Jeg har en sønn som nå skal legge inn rør, det tok halvannen mnd etter vurdering av lege, så ikek alt for galt det. Han har og ventet da i 10 mnd siden de fant væske første gangen.

Men dette med varig hørselstap etter mer enn 3 mnd med væske i mellomøret kan jeg roe deg helt ned på. Det er virkelig ikke tilfelle. (snakker ikke bare ut i fra egen erfaring her. Har mange i familien som jobber med ører/hørsel)

Skrevet

Hei Vålerenga12 og daniel !

Det jeg bekymrer meg for er når jeg leser på nettet fra ST Olavs hospital som skriver att vann/veske i mellomöret lengre enn 3 mndr kan före til varig hörseltap .......

Dattern fikk bekreftet vann i mellomöret idag (det er INGEN skader på trommehinnen) det jeg er redd for er at om hun nå allerede har gått med dette de 5 /6 mndr vi og bhg har registrert mye "hva" og at hun leser på lepper så skal hun da vente 2 mndr för ny observasjon da er det ca 8 mndr så tar det hvertfall 2 mndr å få operasjon da er det 10 mndr. Om de hadde bestilt operasjon NÅ så er det mindre risk for stort varig hörselstap !

Er selv moderat hörselshemmet på ett öre - bruker ikke noe höreaperat da jeg har fullverdig hörsel på andre öret! (og litt fordi jeg nektet da det ble konstantert i barndommen)

Har en veninne og der ble sönnen observert igjen efter 5 uker og operert kjapt efter det - i allt 3 mndr fra örebetennelse til operasjon. (dattern min har aldrig hatt öreverk som vi vet om)

Skrevet

Puhhh godt å höre - ST Olavs Hospital sitt skriv om dette fikk meg til å se rödt ! - Däven vente så lenge om det kan bli varig hörseltap liksom ........

Dattern har 50 db ! - Litt vanskelig den testen hvor hun skulle höre efter lyder (iom at hun bare er 3.5 år) men de tok jo test med ett aperat i öret hvor hun bare skulle sitte stille i en del minutter !

Skrevet

Jeg skal nå snakke med den i familien som har jobbet lengst med dette og vet utrolig mye om det....

Så kan jeg legge inn evnt svar her....

Skal snakke med vedkoimmende uansett nå.

Skrevet

Vi var hos ørelegen i dag md datteren vår med akkurat samme problem, og de vil ikke få varig men om man venter lenger.

Dette vil gå over av seg selv sa han vi var hos. Blir det værre så må hun sette i dren og når de tar ut det så vil hun bli bra igjen. Dette er ikke noe som vil vare sa legen til oss, vil ikke gå utover hørselen hennes:)

Dette var ihvertfall det legen sa til oss:)

Skrevet

Jeg gikk med væske ørene lengre en 6 mnd da jeg var mindre. Den gangen var ikke dren noe de satte inn, så de stakk bare hull i trommehinnen og sugde ut væsken. Når jeg egentlig trengte dren for noen år siden var trommehinnen for skadd til at ØNH legen ville sette det inn fordi de hadde stukket hull så mange ganger + at jeg hadde mye øreverk som liten så trommehinnen sprakk. Det danner arr.

Jeg har noe nedsatt hørsel, men jeg har vært slik i mange år, så det ikke noe som plager meg til daglig. Det eneste er at jeg ikke hører skikkelig om vedkommende ikke prater rett i mot meg.

Så det er ikke sikkert skadene blir så store som du frykter.

Har aldri hørt om at væske i mellomøret skader på noen måte. Jeg får jo ikke gjort noe med det nå, og har stadig væske mellomøret. Har kontrolert hørselen jenvt, og den blir ikke dårligere.

Skrevet

ER vel forskjellig fra person t person ?? ! - Og om hörsel har blitt nedsatt /er nedsatt pt . Dattern vår har nedsatt til 50 db og det er moderat hörselshemming.

Vesken kan drenere av seg selv om det er öreverk eller generelt efter 3 - 4 mndr.

Skrevet

jeg jobber nemlig der :) uansett, de ønsker aldri å operere unødvendig og noen ganger kan ting ordne seg av seg selv. og ja, det er litt ventetid for det er travelt hos oss :) men er ikke i tvil om at jeg ville stolt på legene der om det var mitt barn det gjaldt! De har årelang erfaring :) hvis det blir operasjon der så er det jeg som tar meg av snuppa di etterpå forresten!

Skrevet
:o) Så fin fint da at du kjenner gjengen (iom at du jobber der) Ja er nok best å unngå operasjon , men han sa selv legen at om det har vedvart 3 -4 mndr så börr det operers. - Ringer imorgen vi får å forsikre oss :o) Om det blir operasjon så antar jeg vi ber om det i området her vi bor ! Ehhh... får man ikke ta hånd om ungen sin selv når de kommer ut av narkosen ?? Her vet jeg (av veninner som har hatt ungene på slike inngrep) att man er tilstede sammen med anistisisöster(mann) på oppvåkningen ! Håper virkelig nurket slipper inngrep :o)
Skrevet

joda foreldrene er på oppvåkningen, men jeg er og passer på også (og noen ganger besvimer foreldre, så da må jeg få de opp i sengene også!!) Håper hun slipper, men det går veldig fort og greit altså!

Skrevet

Ha ha -... knegg !! Bevimer foreldrene ,- huff da ! - Jeg er vel den typen :o) jeg må ligge når jeg tar blodpröve , men under födselen fikk jeg örten spröyter, epidural og drypp uten å blunke ! Ja forstod det var ett enkelt og raskt inngrep , men man er jo alltid litt bekymret når det er narkose i bildet ,- men det er vel det som er en mammas jobb (bekymre seg for barna sine ..........)

Skrevet

Nå har jeg snakket med vedkommende.

Det var veldig overdrevet det du hadde fått beskjed om.

Det kan bli varig hørselstap hvis det oppstår komplikasjoner. Som forkalkninger, cholosteatom (mulig jeg skriver det feil....) og slikt. Men dette er ikke så vanlig.

Jeg tror jeg hadde tatt det med ro. En i familien som har cholosteatom, han hadde væske i mellomøret i hele oppveksten...

Skrevet

Væske i mellomøret kan være skadelig, og det kan gi en person problemer over tid.

Men det er veldig overdrevent å si etter mer enn 3 mnd. Større problemer om man blir et mellomørebarn som sliter med dette gjennom hele oppveksten.

Skrevet

Har nettopp vært i lignende situasjon, hvor ungen har vært MYE syk m øreverk + hatt væske i mellomøret og sprukket trommehinne 3 ganger..

Hun skulle få dren -på det ENE øret, men før operasjonen må man til ØNH legen sin først for å sjekke om det fremdeles er væske der.. Og det var det jo ikke (trommeh hadde akkurat sprukket, og det tar litt tid før d bygger seg opp igjen), og legen anbefalte å se det an et par mnd, for så evt å søke om operasjon på nytt (og da opp til 4 mnd ventetid).

-Jeg insisterte på å dra til sykehus alikevel (kan jo risikere å bli sendt hjem igjen hvis d e tørt) -Men je visste hvor mye plaget hun har vært, og var helt sikker på at dette ikke var slutten på problemet.

Så vi dro inn, og legen der sendte henne hjem m dren i BEGGE ørene.

Så min anbefaling er at du insisterer på at de SKAL operere henne, hvis du er overbesvist om at det kan hjelpe henne.

Datteren vår hører helt tydelig MYE bedre nå :o)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...